Do dvou let se možná výrazně zvýší pokuty. Změny se dotknou i bodového systému

V ČR byl bodový systém s velkou pompou zaveden v roce 2006. Politici si od něj slibovali méně dopravních nehod a hlavně usmrcených osob. Po necelé dekádě se začínají objevovat hlasy, které volají po změně systému sankcí za dopravní přestupky. Mluví se o razantním zvýšení pokut a přepracování a zpřísnění bodového systému. Naopak zdarma by měl být dostupný výpis z centrálního rejstříku.

Po zavedení bodového systému nehodovost klesala. Dlouhodobě klesající trend tu ale byl už dlouho před tím

Nehodovost na našem území měla rostoucí trend pouze v letech před vznikem samostatné České republiky. Tedy mezi roky 1990 a 1992. Od té doby počet usmrcených na 100 000 vozidel výrazně klesal. Mezi roky 1994 a 2006, kdy byl zaveden bodový systém, se počet usmrcených osob snížil o více než 50 %. A jednoznačně klesající trend pokračuje. Od roku 2006 jsme níže o dalších 50 %. Veskrze pozitivních statistik se pak samozřejmě okamžitě chytají autoři a zastánci bodového systému. Pravdou tedy je, že se po zavedení 12bodového konta počet obětí dopravních nehod neustále snižoval. To už se ale dělo i dlouho před ním.

Přestupky za nejzávažnější přestupky by se měly zněkolikanásobit. Co znamená „nejzávažnější“ ale zatím nevíme

Ministerstvo dopravy v rámci plnění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu usiluje o snížení počtu usmrcených osob na silnicích mezi léty 2009 a 2020 o 60 %. Cíl to není nereálný. Už teď jsme za polovinou a ministr dopravy, Dan Ťok, podle všeho udělá všechno proto, aby na určenou metu dosáhl. A chystá jak represivní, tak preventivní opatření. Legislativní změny zatím nemají konkrétní podobu, takže je těžké je nějak komentovat. Každopádně ale doufejme, že se budou opravdu pokutovat nebezpeční řidiči a závažná porušení a že cílem bude méně obětí. Běžný motorista totiž má někdy pocit, že je motivací represí něco jiného.

Řidičák na zkoušku, větší problémy při vybodování

Součástí plánů je také dlouho očekávaný institut řidičského průkazu na zkoušku pro začátečníky. Za jakých podmínek ale bude udílen, zůstává zatím ve hvězdách. Další změnou, o které se uvažuje, je pak ztížení opětovného zisku ŘP po vybodování. Takto sankcionovaní šoféři by museli absolvovat speciální psychologické školení, jehož cena by mohla atakovat pěticifernou částku.

Bezplatný výpis z registru

Situace kolem bodového systému je dnes poněkud nepřehledná. Už jen v tom, že je výpis z registru placený. Aktuálně se uvažuje o tom, že by se na své konto mohl podívat zcela zdarma každý. Tedy, jak se to vezme. Do registru by se mělo jít dostat přes datovou schránku. A ta samozřejmě zdarma není.