Jedete v autě s opilým řidičem? Za případnou škodu můžete být částečně odpovědní

Obecně se předpokládá, že je zodpovědnou osobou v autě jeho řidič. To znamená, že v případě nehody jde veškerá zodpovědnost (především finanční) na jeho bedra. Zhruba před rokem se ale v české judikatuře objevil zajímavý případ. Zfetovaný řidič tehdy boural a zabil či zranil několik lidí (sám během nehody zemřel). Jeho pojišťovna, která měla původně zaplatit veškerou újmu, se ale úspěšně bránila.

Víte o tom, že je šofér pod vlivem? Utíkejte pryč

Co přesně se tehdy v Praze projednávalo? Zfetovaný řidič tehdy vezl v autě dalších 5 lidí, kteří o jeho stavu věděli. I přesto s ním ale do vozu usedli, navíc ještě v počtu vyšším, než kolik povoluje technický průkaz. A aby toho nebylo málo, nepoužili ani bezpečnostní pásy. V autě tehdy 3 lidi včetně řidiče zemřeli, zbylí 3 vyvázli se zraněním. Když pak případ projednával prvoinstanční soud, rozhodl tak, že je všechna vina na řidiči a že veškerou škodu musí uhradit jeho pojišťovna.

Ta se ale bránila. Argumentovala tím, že měli mladí lidé jednak použít bezpečnostní pásy. A také jich ve voze nemělo sedět 6. Jejich hlavním prohřeškem ale bylo podle právníku pojišťovny to, že o stavu řidiče věděli a i přesto se mu svěřili. To nakonec uznal i Městský soud v Praze:

„Šlo o lehkovážné jednání, mladí lidé porušili zákonem stanovenou povinnost použít bezpečnostní pás a tím, že do vozidla nastoupil větší než povolený počet osob, zvýšili riziko ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích,“ uvedli ve svém prohlášení soudci.

Spoluvina spolujezdců pak byla znalci odhadnuta na 80 % (50 % vědomí, že je řidič pod vlivem drog; 30 % nepřipoutání se a překročení počtu míst k sezení). Pojišťovna tak měla rázem platit pouze 20 % původní částky.

Nejvyšší soud: spolujezdec nemůže být na nehodě zodpovědný více než z 50 %

Precedenční rozhodnutí Městského soudu v Praze pak více či méně potvrdil i Nejvyšší soud. Ten pouze uvedl, že by spoluvina posádky nikdy neměla přesáhnout 50 %. Kompenzace pak rozdělil mezi zúčastněné strany v poměru 1:1. I toto rozhodnutí je ale jednoznačné: spolujezdec není v žádném případě při nehodě automaticky z obliga.

Já mám pět piv. Ty tři. Řídíš!

U výše uvedeného případu je zásadní jedna věc. Bylo prokázáno, že spolujezdci o stavu řidiče věděli. Pokud by byla situace jiná, odpovědnost by jim soud patrně nepřiznal.

Teď si ale představme trochu jinou situaci: dva kamarádi jdou do hospody na pár piv. Jeden z nich se pak rozhodne zariskovat a cestu zpět odřídit. Druhý má pocit, že je tím pádem v bezpečí a nic se mu nemůže stát. Faktem je, že spolujezdci nikdo dýchnout dát nemůže. Pojišťovna řidiče se ale může tak jako v předchozím případě bránit a začít zjišťovat, zda spolujezdec o podnapilosti svého kamaráda věděl. A to není úplně těžké. Stačí shlédnout videozáznam z restauračního zařízení, pořídit pár svědeckých výpovědí apod. Pro spolujezdce pak tento dýchánek může skončit tak, že přinejmenším nedostane bolestné.

Alkohol za volant nepatří

Na rozdíl od řady jiných zemí je u nás aplikovaná politika nulové tolerance vůči alkoholu za volantem. Rozhodně tedy doporučujeme před jízdou nejen nepít, ale zároveň si i dávat pozor na to, s kým do auta usedám.