Mýtné na německých dálnicích: zaplatíme až 3500 korun ročně

Spekulace končí. Je před námi hotová věc. Úderem 1. ledna 2016 končí bezplatné používání německých dálnic. Od tohoto data budou řidiči osobních vozů za Autobahn platit. Poplatky pak budou silně závislé na kubatuře a ekologické náročnosti vozidel. Maximální roční poplatek bude kolem 3500 korun. Výrazně méně ale zaplatí majitelé drobných vozů. Ty budou německé dálnice stát kolem 700 korun za rok. Mýto se podle všeho zcela vyhne elektromobilům.

Nejhlouběji do kapsy sáhnou majitelé starších, naftových a velkých vozů

Na rozdíl od ostatních zemí v Evropě se bude výše mýtného v Německu odvíjet od typu vozu. Maximálnímu poplatku 130 Eur ročně se tak nevyhnou řidiči velkých vozů s dieselovým pohonem. Ušetříte naopak tehdy, když jezdíte na benzín a vaše vozidlo je spíše městských rozměrů. Roční poplatek za benzinovou fabii by se měl pohybovat kolem 24 Eur, Octavie vyjde asi na 32 Eur. Znevýhodnění budou také řidiči starších vozidel. Pokud budete chtít po „autobánu“ prohnat svoji 15 let starou benzinovou felicii, zaplatíte přes 80 Eur.

K dispozici budou také dvouměsíční a 10denní kupony

Sváteční uživatelé německých dálnic ocení krátkodobé kupony. Podle všeho se budou prodávat ve dvou cenových kategoriích – 16 Eur a 5 Eur; 30 Eur a 15 Eur. První hodnota přitom představuje cenu dvouměsíční povolenky, ta druhá pak povolenku desetidenní. Více by měli opět platit řidiči starších a méně ekologických vozů. Např. benzinová Octavia by se měla ještě vejít do levnější kategorie.

Elektromobily budou jezdit zdarma

Primárním účelem schválení poplatků za použití dálnic je zisk peněz na údržbu. Odhaduje se, že by zpoplatněním mělo do německého státního rozpočtu přitéct kolem půl miliardy Eur ročně. Ty by pak měly být investovány do údržby a rozvoje silniční sítě. Kromě peněz byla však tato legislativní změna motivována také snahou přimět řidiče, aby se chovali ekologičtěji. Není žádnou novinkou, že jsou dieselová auta i auta staršího data výroby velkou ekologickou zátěží. Jakkoliv se může její výsledek zdát nejistý či diskutabilní, je tato iniciativa také snahou omladit a „zezelenit“ vozový park nejen v Německu ale v celé Evropě. Vozy s elektrickým pohonem se tak po německém „autobánu“ budou prohánět zdarma, a to bez ohledu na svoji velikost či rok výroby.

Žádné nálepky na čelní sklo

Systém placení mýta bude elektronický. To znamená žádné nálepky na čelním skle. Za použití dálnice jednoduše zaplatíte přes internet či na vybraných místech. Vaši poctivost pak pouze ověří kontrolní brány skenem poznávací značky. Podobný systém známe např. z Maďarska. O možném postihu řidičů, kteří se na Autobahn vydají bez platné povolenky, se zatím jen spekuluje. Každopádně nepůjde o levný špás.

O poplatcích se ještě bude mluvit v Evropském parlamentu

Zpoplatnění německých dálnic se dotkne hlavně cizinců. Místním se totiž o přibližně stejnou částku sníží daň z vlastnictví vozu. Tato skutečnost je přitom trnem v oku mnoha jejím kritikům. Ti se odvolávají na neetičnost a snad i neústavnost nařízení, které v rámci EU znevýhodňuje občany podle státní příslušnosti. V Evropském parlamentu se tak o dálničních poplatcích asi ještě povede řeč. Zatím ale každopádně platí: od 1. ledna 2016 na Autobahn zadarmo ne.