Nákup ojetiny na úvěr aneb co všechno je v Česku možné a legální

Koupit kvalitní ojeté auto rozhodně není snadné. I když jsou přetočené tachometry či zfalšované servisní knížky v naší zemi stále každodenní praxí, zkusíme se dnes podívat na ještě další potenciální nebezpečí číhající za branami autobazarů. Tím jsou netransparentní praktiky při poskytování úvěrů a financování. Zcela běžně se totiž stává, že se celková cena vozu po připočtení všech poplatků vůči té inzerované zvýší opravdu astronomicky.

Nechci slevu zadarmo…

V nabídkách autobazarů se dnes nezřídka setkáváme s dvojím oceněním, z nichž je jedno platné při nákupu na úvěr a druhé při platbě v hotovosti. Už jen tato skutečnost sama o sobě by měla být určitým varováním, zejména pak vezmeme-li v potaz, že rozdíl mezi těmito dvěma cenami může být i neskutečných 40 %. Pokud tedy bazar prodává auto hotově např. za 110 tisíc a na úvěr za 70 tisíc, nabízí se otázka, kde se oněch 40 tisíc ztratí. Odpověď je bohužel pro klienta taková, že se tyto peníze nejen neztratí, ale dokonce tato „sleva“ nákup vozu zpravidla ještě prodraží.

Nižší cenu bohatě vykompenzují monstrózní poplatky

Při studiu smluv uzavíraných v jednotlivých autobazarech, se může člověku neznalému situace opravdu udělat mdlo. Jen poplatek za vyřízení úvěru se zcela běžně pohybuje v desítkách tisíc korun a velmi často již sám o sobě poskytnutou slevu při financování pokryje. Tím však pro klienta situace v žádném případě nekončí. Úvěry bývají leckdy nastaveny tak, že se míra RPSN dostane třeba i přes neskutečných 50 %.

Jaká je tedy realita? Vůz v ceně 110 tisíc korun zákazník koupí za 70, dalších 30 zaplatí jen za vyřízení úvěrové smlouvy a dalších klidně 70 i více z jeho peněženky odteče během např. 5letého financování. Sečteno a podtrženo: cena vozu se z původních 70 tisícovek dostane na tisícovek 170. A to je ještě situace, řekněme, relativně standardní. Daly by se totiž najít reálně uzavřené smlouvy, na základě kterých klient původní cenu vozu na úvěr přeplatil během pouhých pěti let i třikrát.

Autobazary s finančními společnostmi úzce spolupracují a dělí se o štědré provize

Inzeráty nabízející ojetá auta v sobě často zahrnují formulku „sleva na financování u vybraných partnerů„. Zvídavý člověk by se mohl zeptat, kdo že jsou to vlastně ti vybraní partneři? Zpravidla jde o spřátelené a někdy i kapitálově provázané společnosti, které si mezi sebou dělí zisk. Autobazar si tak klidně může dovolit na úvěr vůz prodat s minimální či nulovou marží, jelikož ta se mu více než bohatě vrátí na provizích za sjednání úvěru. Realita je bohužel dnes taková, že v řadě autobazarů zisky z těchto finančních služeb často převyšují zisky z prodeje aut jako takového.

Pokud kupujete auto na úvěr, běžte raději do banky

Mnohem výhodnější je, nemáte-li u sebe dostatek hotovosti, požádat o úvěr u některé ze zavedených bankovních společností. Tam je přece jen riziko, že se upíšete nefalšovanému lichváři, výrazně nižší (byť samozřejmě ne stoprocentní). Sazby spotřebitelských úvěrů se dnes pohybují poměrně nízko a i jejich dostupnost je pro alespoň částečně solventní klienty bezproblémová.

Pečlivě čtěte vše, co podepisujete

Jedním z častých triků nekalých prodejců je zahlcení klienta spoustou informací a údajů. Pokud se tedy i přes veškerá varování přece jen rozhodnete jejich služeb využít, rozhodně dodržujte následující zásady:

  • vše si důkladně přečtěte, v žádném případě neignorujte texty psané malým písmem
  • pokud se vám ve smlouvě cokoliv nezdá, neuzavírejte ji. Nenechte se zviklat ujištěním, že ono to tak vlastně není, že se to tak nedělá apod.
  • pokud na vás pracovník tlačí, běžte raději domů. Jakékoliv vyhrožování či nátlak nesvědčí o ničem dobrém.
  • do bazaru jděte ideálně během dne, při plném vědomí. Na poznámky tipu „už je 11 hodin večer, rychle mi to tady podepište, ať můžeme jít domů“ reagujte tak, že domů  opravdu půjdete. Ovšem aniž byste cokoliv podepsali.