program-garant

Nevíte si rady s námrazou auta? Poradíme

Point S » Aktuality » Nevíte si rady s námrazou auta? Poradíme 

Konečně dorazila pravá zima. Není ho sice přespříliš, i tak ale většinu Čech a Moravy v posledních dnech pocukroval sníh. Ranní teploty se pak na řadě zhouply i hluboko pod -15 °C. A to už jsou hodnoty, se kterými mohou být nespokojení jen opravdoví kryofilové. Na druhou stranu třeskuté mrazy jsou tradičně noční můrou motoristů. Dokáží totiž rychle z auta zaparkovaného před domem udělat nedobytnou pevnost.

První pomoc: škrabka

Škrabku na sklo má ve výbavě snad každý. Tato věcička sice umí často efektivně odstranit lehkou námrazu ze skel. Se silnou ledovou krustou a zvlášť ještě za velmi nízkých teplot si ale poradí málokdy. A pokud ano, je to za cenu poškození skla. To totiž na sebe váže prachové částice, které při seškrabování poškozují sklo. Je to vlastně stejný princip jako čištění brýlí kapesníkem. Kapesník může zářit chirurgickou čistotou na míle daleko. Na brýlových sklech jsou ale usazeniny, které při krouživém pohybu způsobují pavučinové poškrábání. Při ošetřování čelního skla škrabkou tak postupujte jemně. Jinak vás na jaro překvapí stovky a stovky mikroškrábanců.

Na led s rozvahou aneb kdy hrubá síla škodí

Pokud se na ledovou krustu na čelním skle podíváte detailně, zjistíte, že se pod její nejsvrchnější vrstvou ukrývá jakási drobná mezírka. Jde vlastně o tenkou vrstvu vody, která vlivem působení tlaku nezamrzá. Led na povrchu materiálu vytváří napnutý útvar, pod nímž se nachází velmi tenká vrstvička vody, která není zmrzlá. Vtipem je, že pokud se nám podaří ledový příkrov narušit, škrabku vůbec nebudeme potřebovat. Ledové kusy jen od skla odloupneme. Ale jak na to?

Funguje…teplá voda

Možná si vzpomínáte na následující radu: hlavně na čelní sklo nechodit s kýblem vřící vody. Ledová vrstva by sice byla ta tam během pár vteřin. Hrozilo by ale poškození skla vlivem teplotního šoku. Mnohem lepším – a stále účinným – řešením by byla vlažná či teplá voda s teplotou kolem 30 °C. I ta dokáže námrazu spolehlivě narušit. Jakmile pak svrchní vrstva ledu popraská, kousky ledu už stačí jen odlámat (dá se klidně použít boční strana škrabky). Pokud by některé z nich byly ke sklu přilepené silněji, nalijte na ně ještě trochu vlažné vody.

Arktická zima? Je třeba přisolit…

Pokud venku opravdu mrzne, jako když praští, je možné efektivitu tekutého rozmrazování zvýšit určitými „aditivy“. Jedním z nich je stará známá sůl (kuchyňská, posypová). Používají ji silničáři a údržbáři, jelikož usnadňuje rozpad ledu. Její drobnou nevýhodou je určitá agresivita, nicméně dnešní auta jsou stavěna tak, aby solnému roztoku odolala. Nemusíte se tedy bát poškození. Ostatně soli stačí přidat jen trochu. Na litr tekutiny je více než dostatečná polévková lžíce soli.

Když nemáte vodu, tak tam dejte…fridex

Člověk zrovna nemusí táhnout karavanou velbloudů napříč Saúdskou Arábií, aby poznal, jak těžké je někdy získat láhev vody. Ovšem ani nedostatek vody nutně neznamená stopku. Jako náhrada se nabízí nemrznoucí kapalina. I ta umí narušit vnější ledovou krustu. Trvá to ale déle – zvláště za silných mrazů – a „nálev“ je třeba i několikrát zopakovat.


 

Kde nás najdete?

V České republice v současné chvíli působí
30 členů a 36 jejich pneuservisů

Novinky


Podpora Point S

Telefon: (+420) 777 640 073

E-mail: asistentka@point-s.cz


Facebook