points-1200x628-chuck

Proč nemají moderní auta nárazníky?

Člověk by si to snad ani neuvědomil. Přitom jedním z typických rysů současných aut – na rozdíl od vozů třeba z 80. či 90. let – je absence nárazníků. O klasický nárazník dnes přišla snad všechna vozidla včetně užitkových a terénních. Proč tomu tak je?

Esteticky nevyvážený prvek?

Vzhled nade vše. Asi tak by se dalo shrnout smýšlení stále většího a většího procenta motoristů při výběru auta. Moderní vozy jsou sice na jednu stranu bezpečnější a jistější. Určitou nevýhodou je ale jejich jistá odtažitost od řidiče. Což nutně nemusí znamenat, že jsou moderní auta nudná. Jen se prostě chovají jinak, než tomu bylo před 20 či 30 lety. S neustále houstnoucím provozem a kamerami na každém kilometru je navíc spojená i určitá unylost. Atraktivní vzhled je tak pro řadu z nás klíčovým parametrem při výběru nového vozu, o jízdní vlastnosti a praktičnost až tolik nejde. A asi se shodneme, že klasické nárazníky, které má např. starý Ford Focus ve videu níže, moc dobře na estetickou notu nehrají.

Úspora nákladů a jednodušší výroba?

Dalším z důvodů, proč dali výrobci nárazníkům vale, by mohlo být zvýšení efektivity (zrychlení a zlevnění) výroby. Nárazníky sice na jednu stranu dobře pohlcují kinetickou energii při drobných kolizích a tím chrání auto jako celek. Na stranu druhou ale není uchycení nárazníků a jejich zakomponování do karoserie úplně jednoduché a pro výrobce představuje úkon navíc.

Dražší servisní práce?

Určitým a již lehce konspiračním vysvětlením absence nárazníků mohou být také vyšší tržby servisů (a tím pádem i automobilek) při opravách. Zatímco starý dobrý nárazník by se při drobné nehodě poškodil sám a stačilo by vyměnit pouze jej (podle norem měl odolat nárazu v rychlosti 5 km/h, americká norma dokonce stanovovala 8 km/h). Dnes je i při drobných nehodách často nutno složitě opravovat celou karoserii. I mikrokaramboly tak mohou vyjít na pěticiferné částky.

Úspora paliva?

Jakkoliv bývaly nárazníky účinné při drobných kolizích, zpravidla nepřispívaly k lepšímu aerodynamickému projevu vozu. Spíš naopak. A jelikož žijeme v době, kdy se automobilky předhánějí ve snaze vyrobit co možná nejčistší auta, je osud nárazníků nabíledni. A to dokonce i u tak prakticky orientovaného auta, kterým je off-road Lada Niva. Její ostře řezané rysy a výrazné nárazníky si pamatuje asi každý. O to větším překvapením je pak pohled na její novou generaci. V ní totiž Niva (v současnosti označená jako Chevrolet Niva – GM a ruský AvtoVAZ spolu již téměř 20 let spolupracují) o všechny své charakteristické nárazníky přišla.