points-1200x628-chuck

V Rakousku pozor na ekologické zóny na dálnici. Za překročení rychlosti hrozí zákaz řízení

Tak jako ve většině evropských zemí platí i na rakouských dálnicích obligátní stotřicítka. Pozor ale na speciální ekologické zóny IG-L. V těch bývá rychlost omezena na 100, někdy dokonce i 80 km/h. Za překročení těchto mantinelů přitom nově hrozí kromě pokuty také odebrání klíčků.

V IG-L zónách nohu z plynu. Rakušané přitvrzují

Rakouské dálnice se svým rychlostním limitem neliší od ČR ani většiny Evropy. Tedy až na takzvané IG-L (Immissionsschutzgesetz-Luft) zóny. Jde o úseky, ve kterých se v zájmu ochrany životního prostředí a snížení emisní zátěže jezdí maximálně stovkou, případně dokonce osmdesátkou. A o tom, že se v těchto zónách skutečně vyplatí sundat nohu z plynu, svědčí i postihy. Kromě „standardního“ postihu za rychlost hrozí řidiči také pokuta za znečišťování prostředí ve výši až 2000 Eur.

S 1. lednem 2017 se navíc situace ještě vyostřuje. Rakouská policie totiž bude mít za jakékoliv porušení rychlostního limitu v IG-L zónách nově právo váš vůz znehybnit, a to pomocí botičky či odebráním klíčů. Rozhodně tedy při cestě (nejen) za lyžovačkou doporučujeme obezřetnost. IG-L zóny nemají u našich jižních sousedů jen symbolickou funkci. Dodržování pravidel je v nich totiž poměrně nekompromisně vymáháno.

Rakouská policie si zóny pochvaluje

Primárním účelem IG-L zón je ochrana životního prostředísnižování hlukové zátěže. Při jízdě rychlostí 100 km/h totiž auto spotřebovává méně paliva než při stotřicítce. S nižší rychlostí je pak spojena i nižší produkce hluku. A IG-L zóny mají, alespoň tedy podle rakouské policie, příznivý dopad i na nehodovost. Ta podle ní v některých místech klesla až o 50 %. I z tohoto důvodu Rakušané IG-L úseky neustále rozšiřují, byť je nutno dodat, že hlavním důvodem zůstává ekologie a boj s případnou smogovou situací.