program-garant

Alternativní paliva – etanol E85

Point S » Novinky » Alternativní paliva – etanol E85 

V dnešním článku se podíváme na problematiku biopaliv – konkrétně bioetanolu E85. Ačkoliv se v České republice nejedná o zcela aktuální věc, situace se může rychle změnit – cena paliva raketově vzrůst a podobně se může zvýšit i počet čerpacích stanic nabízejících bioetanol E85. Rozebereme si, co to vlastně etanol E85 je, jaké jsou jeho výhody a nevýhody, do jakých vozidel a za jakých podmínek je možné jej čerpat a také uvedeme přibližné cifry, za které je možné pořídit přestavbu vozidla.

Základní fakta o bioetanolu

Bioetanol není nic jiného než palivo vyrobené z biomasy (jde zpravidla o zbytky na škroby a cukry bohatých plodin – brambory, kukuřice, cukrová třtina či řepa). V automobilovém průmyslu je možné jej běžně spalovat jako pohonnou hmotu, přičemž dochází ke snižování emisí CO2. Jeho nespornou předností je i vyšší oktanové číslo (101 a více – většinou 104-5). U běžných nepřestavených vozidel se většinou používá v poměru 1:1 (tj. poměr běžného naturalu 95 a etanolu E85 je totožný), je však možné si nechat vozidlo přestavit tak, že bude schopné spalovat směs v jakémkoliv poměru (tzn. včetně čistého etanolu). Asi největší oblibě se etanol těší v Brazílii a ve Skandinávii, poměrně rozšířený je i v Německu. U nás v Čechách v tomto ohledu tak trochu zaostáváme.

Hlavní přednosti etanolu

  • Tankovat etanol se vyplatí zejména kvůli jeho ceně, která je zhruba o třetinu nižší než u běžného naturalu 95. To je dáno jeho osvobozením od spotřební daně. Mimo to jsou vozidla, jež mají v TP zapsán pohon na etanol E85, osvobozena taktéž od silniční daně (podobně jako je tomu např. u hybridů). To by se vyplatilo například firmám, které mají služební vozy.
  • U silnějších (ideálně avšak ne nutně turbodmychadlem vybavených) vozidel se začíná výrazně projevovat vyšší oktanové číslo a dochází ke zvýšení výkonu a zlepšení jeho průběhu.
  • Pokud si necháte vozidlo přestavit na pohon etanolem, není třeba jako u LPG provádět zápis do TP.

Slabé stránky etanolu E85

  • Bohužel nic a nikdo není dokonalé, a proto i v souvislosti s etanolem je třeba připravit se na určitě strasti. První z nich je tristní hustota čerpacích stanic. S výjimkou velkých měst bývá skutečně problém etanol E85 vůbec natankovat. Navíc jej u nás nabízí v podstatě výhradně společnosti prodávající tzv. levný benzín, což může (byť ve většině případů neoprávněně) vyvolávat nedůvěru.
  • Za mrazivého počasí se na etanol hůře startuje a je nutné do směsi přimíchávat větší obsah klasického naturalu (platí zejména pro nepřestavěná vozidla).
  • Ne všechna vozidla se dají na etanol přestavit.
  • Další nevýhodou je individuálnost reakcí na etanol u jednotlivých vozidel. Zejména u starších vozidel (felicie, favority) etanol nedoporučujeme, jelikož dochází často naopak ke zhoršení výkonu, výraznějšímu nárustu spotřeby apod.
  • Ačkoliv firmy nabízející přestavbu na etanol E85 často upravují pouze řídicí jednotku, bývá nezřídka nutné do motoru sáhnout i po mechanické stránce a provést např. změnu kompresního poměru, časování, předstihu atd. Z toho důvodu je nutné se s přestavbou obrátit pouze na renomované společnosti.

Na co byste se měli před případnou přestavbou ptát?

  • Dojde ke zhoršení životnosti motoru? Nemělo by. Jelikož etanol hoří za nižších teplot než benzín, jsou všechny komponenty v motoru (ventily, válce, písty atd.) méně namáhány. Mimo to se při spalování E85 tvoří méně usazenin, čímž se motor naopak chrání.
  • Dá se etanol tankovat do všech vozidel, aniž by byla provedena konverze? Z několika důvodů to nedoporučujeme. Za prvé, jak jsme již zmínili, zejména u starších nízkoobjemových vozidel hrozí zvýšení spotřeby, zhoršení či změna průběhu výkonu a točivého momentu. Mimo to na jiné palivo vozidla reagují rozdílně. Někdy se může dokonce rozsvítit kontrolka motoru. K tomu dojde, protože lambda sonda (jakýsi počítač, který vyhodnocuje situaci kolem motoru a paliva) vyhodnotí výrazné snížení zplodin z důvodu spalovaní etanolu jako nebezpečné. Nejspíše pak pojedete do servisu, kde vám (v lepším případě) řeknou, že se jedná o přirozenou reakci na natankování etanolu E85 nebo (to v tom horším případě) vás zkasírují za diagnostiku, ačkoliv již dobře v podstatě ví, že je vše v pořádku. Ale pozor! V žádném případě tu nenabádáme k jakémukoliv ignorování kontrolky motoru. Pokud ji budete ignorovat a k problému skutečně dojde, hrozí vážné poškození motoru, jehož oprava vás může vyjít na desetitisíce.
  • Má smysl provádět konverzi, když je etanol levnější jen asi o třetinu či čtvrtinu a při jeho používání roste spotřeba? Smysl to má. Narozdíl od LPG, které je výrazně levnější než natural 95 a u kterého též vzroste spotřeba o zhruba 10-20 %, není ekonomická úspora při tankování etanolu tak výrazná. Nicméně nesmíme zapomínat, že zatímco se u LPG pohybuje počáteční investice v desítkách tisíc Kč (typicky 30-40.000 Kč), u etanolu je to kolem 10.000. Jinými slovy, investice do etanolu je asi třetinová až čtvrtinová. Dále není nutná žádná byrokracie v souvislosti se zápisem pohonu do TP. Ačkoliv firmy zabývající se konverzí tvrdí, že ke zvýšení spotřeby (při odborně provedené konverzi) nedochází, většinou to není zcela pravda. Aby k ní nedocházelo, je nutné se s etanolem naučit jezdit (využívat lepší zátah od spodních otáček apod.). Při zachování jízdních návyků však spotřeba nejspíš lehce povyskočí. I tak se ale bude jednat o úsporu na palivu kolem 20-25%, a proto se každému, kdo jezdí hodně či průměrně investice vrátí za půl roku až 3 roky.
  • Proč etanol E85? Co znamená toto číslo Číslovka 85 v názvu paliva neodkazuje na oktanové číslo, jak si čas od času někdo myslí, nýbrž na poměr čistého etanolu a klasického ropného benzínu (85 % etanolu a 15 % benzínu). Ačkoliv jsou po konverzi vozidla schopná jezdit na čistý etanol, v našich podmínkách je nutné natural přece jenom přidávat, a to kvůli lepším zimním startům.

 

Kde nás najdete?

V České republice v současné chvíli působí
30 členů a 36 jejich pneuservisů

Novinky


Podpora Point S

Rychlý kontakt: (+420) 728 200 889

Telefon: (+420) 728 200 889
(+420) 777 640 073
(+420) 608 741 518

E-mail: info@point-s.cz


Facebook