Bojíte se škrábanců při parkování? Již nemusíte, je zde aktivní parkovací asistent

Každý to zná, každý se s tím setkal. Podélně zaparkovat do krátké mezery je pro řadu řidičů problém a zdroj stresu. Bez ohledu na vozidlo či pohlaví řidiče už má za sebou nějaký ten škrábanec či „pusinku“ nárazník na nárazník asi každý z nás. Vzhledem k tomu, že se kromě běžného parkovacího asistenta (známé pípání – nejprve přerušované a posléze stálé při couvání) v moderních vozidlech stále častěji objevují i tzv. aktivní parkovací asistenty (vozidlo je schopné pomocí čidel samo zaparkovat), je možné, že těmto problémům bude brzy konec.

To za nás nebývalo, stěžují se starší řidiči

„To je neuvěřitelné, co se dnes děje,“ spílá řada postarších šoférů. „Dnes má řidičák každý a pak to tak vypadá. Vždyť ani nejsou schopní zaparkovat,“ dodávají. Je tomu však skutečně tak? Jsme stále horšími řidiči?

Možná ano, možná ne. Důležité je poukázat na fakt, že dnešní vozidla poskytují zpravidla výrazně horší výhled. Kvůli bezpečnosti a aerodynamice se z automobilů, obrazně řečeno, stávají jakési tvrze s jedním malým 1×1 okýnkem. Méně zkušení a méně nadaní řidiči pak s tímto mívají problém. To si samozřejmě automobilky uvědomují a své vozy začínají vybavovat např. parkovací kamerou, různými asistenty apod.

A právě parkovacím asistentem to vše začalo

V dnešní době jsou klasickým parkovacím asistentem (oním pípáním) vybavena již i vozidla nižších tříd. To však pomůže jen velice částečně, řidič totiž stejně musí odhadnout správně úhel vjezdu do mezery. Proto přicházejí automobilky se zcela novým, tentokrát již aktivním parkovacím asistentem – automatickým systémem, který je díky řadě čidel schopný převzít řízení a sám zaparkovat do mezery jen o pětinu delší, než je délka vozu. Pokud má vaše vozidlo čtyři metry, nepotřebuje systém pro bezproblémové zaparkování ani pět metrů.

Jak to funguje v praxi?

Každá automobilka má svůj systém, nicméně v principu se děje následující: Pokud chcete zaparkovat do podélné mezery, zapněte směrová světla. Poté zmáčkněte tlačítko většinou umístěné kolem řadicí páky, čímž dáte vozidlu na vědomí, že chcete zaparkovat. Systém v tuto chvíli začne vyhledávat vhodné místo k zaparkování. Pokud jej najde, vy zařadíte zpátečku a budete ovládat pouze pedály. Volant si již asistent natočí tak, jak potřebuje. Při rovnání pak jednoduše zařadíte jedničku a budete stále ovládat pouze pedály. Volantem si bude systém točit sám. Ačkoliv to prvně pro vás asi nebude jednoduché, nesmíte se při manévru volantu dotknout. Automatický systém by se okamžitě vypnul a parkování by bylo pouze na vás.

Revoluce na silnicích?

Ačkoliv se tento vynález může zdát klíčový a průlomový a řada lidí jej může chápat jako revoluci, není tomu tak. V prvé řadě funguje pouze za určitých okolností (např. mezera mezi vaším a podélně stojícím vozidlem musí být minimálně 50 cm). Za druhé pak stejně, jak již bylo řečeno, musíte být schopni dobře ovládat prokluz spojky. Pokud například do mezery vjedete příliš rychle, auto se stejně nedokáže srovnat (fyzikální zákony bohužel opět překonány nebyly). I přes tyto nevýhody však aktivní parkovací asistent považujeme za krok dopředu podobně jako např. ESP. To si také našlo řadu odpůrců, nicméně u řidiče amatéra (kterých je přes 99 %) je v běžném silničním provozu jednoznačným kladem.