Bruselská iniciativa CARS 2020 aneb moderní variace na poručíme větru, dešti?

Na světě neexistuje žádný hospodářský či kulturní celek, pro který by byl automobilový průmysl tak zásadní jako pro Evropu. Bude pouze drobným přeháněním, když řekneme, že s auty evropský průmyslu stojí či padá. To si samozřejmě uvědomují i v Bruselu. Proto před zhruba rokem a půl vydali iniciativu či plán CARS 2020. V něm navrhují evropské politické špičky celou řadu opatření, pomocí nichž chtějí zajistit dlouhodobou udržitelnost odvětví. Styčným bodem iniciativy je přitom důraz na inovace a moderní technologie.

Evropa by měla sázet na svoji technologickou vyspělost

Podle Bruselu představují hlavní zbraň evropského automobilového průmyslu inovace a nové technologie. Ty pak mají nacházet uplatnění v celé řadě oblastí od bezpečnosti až po ekologickou šetrnost. Nemusí se však jednat výhradně o zařízení v automobilech jako takových. Výrazně dopředu by měla jít Evropa i při vývoji a následné instalace inteligentních dopravních systémů, které dokáží komunikovat s vozidly (např. mýtné brány, návěstidla apod.).

Budoucností jsou „čistá“ auta

Klíčovým bodem iniciativy je podpora technologií, které postupně zajistí nízké či nulové emisemi. Měla by se tak postupně začít budovat tolik očekávaná infrastruktura pro elektromobily, příp. vozy na vodík či jiná alternativní paliva. Nepřímo pak chce Brusel podpořit alternativní paliva tím, že jimi poháněným vozidlům sníží či zcela promine např. povinnost platit silniční daň a jiné poplatky. Samostatnou kapitolou pak bude podpora menších a středních firem, které se zabývají vývojem čistých technologií. Ty by měly lépe dosahovat na úvěry či dotace.

Iniciativa by ráda automobilkám zjednodušila přístup na globální trhy

Tak, jak se obrovským tempem globalizuje současný svět, se globalizuje i automobilový průmysl. Logickou reakcí na tento trend je snaha bruselských úřadů zharmonizovat požadavky a předpisy na bezpečnost či ekologičnost vozidel. Zintenzivnit by se měla také činnost Evropského sociálního fondu v oblasti podpory vzdělávání a odborné přípravy.

Evropský automobilový průmysl má problémy. Hodně pomáhá Čína

Automobilový průmysl v rámci evropského kontinentu je již několik let v problémech. Důvodem je nedostatečná poptávka, resp. poptávka, která je nižší, než se před lety očekávalo. Evropským automobilkám se však celkově docela daří. Některé neustále lámou jeden rekord v prodejích za druhým. To vše je ale pouze díky masivnímu nárůstu obchodů v oblasti třetího světa, zejména Asie. Praxe je tedy taková, že zatímco v Číně a jiných asijských zemích rostou nové továrny, dealerství a servisní místa jako houby po dešti, v Evropě máme problém najít odbyt pro ta současná. Trend je přitom neúprosný a patrně bude pokračovat.

Podporou ekologické dopravy si na sebe Evropa upletla bič

Snad každý z nás se několikrát v životě setkal s celou řadou projektů, jejichž účelem je snaha snížit znečištění prostředí, hustotu dopravy apod. Sdílení aut, propagace MHD či jízdy na kole anebo třeba různé daně a poplatky – to jsou jen některé způsoby, pomocí nichž se místní úřady snaží přimět lidi, aby svá auta používali méně a méně. Všechny tyto snahy jsou sice šlechetné a rozhodně je nechceme nijak hanit. Každý ovšem pozná, že se vlastně nacházíme v jakési schizofrenní situaci. Na jednu stranu chceme, aby se v Evropě prodávala nová auta, protože bez nich průmysl jako celek nahoru nepůjde. Na stranu druhou ale prosazujeme život (spíše) bez aut.

Nepotřebné technologie vozy zbytečně zdražují

Snaha o technologicky vyspělá, bezpečná a ekologická vozidla ale může mít na prodeje nových vozů i negativní dopad. To platí zejména v souvislosti s technologiemi, které se do aut povinně dodávají. Vše začalo povinným ESP a pokračuje přes Auto Start-Stop systém až např. po funkci automatického tísňového volání. Tyto vychytávky sice dokáží pomoci, ovšem někdo je musel vyvinout a do vývoje tudíž musel investovat peníze. Důsledek je tedy jasný: evropská auta jsou zbytečně drahá. Často je přitom prodražují technologie, které zdaleka ne každý řidič chce. Samostatnou kapitolou jsou pak neosvědčené technologie, které sice nepatrně sníží ekologickou zátěž auta. Na druhou stranu ale mohou výrazně snížit jeho životnost či funkčnost.

Iniciativy jako CARS 2020 toho moc nezmění

Vzhledem k demografickému vývoji v asijských zemích se může Evropa snažit, jak chce. Výrazné růstové momentum svému automobilovému průmyslu ale nedá. Ostatně v mnoha zemích převážně na jihovýchodě Asie se do zhruba 40 let očekává až ztrojnásobení počtu obyvatel, přičemž Evropa bude patrně s otevřenýma rukama přijímat i stagnaci. Výsadní postavení Asie coby exportního cíle se tak nejspíš ještě výrazně prohloubí.