Budou i automobily cejchovány ekologickými známkami?

Známe to všichni. Domácí spotřebiče jako např. ledničky jsou již nějakou dobu běžně značkovány ekologickými nálepkami podle toho, kolik energie potřebují ke svému provozu. Svět se však neustále vyvíjí a je možné, že se s podobnými nálepkami budeme za chvíli setkávat i u aut. V Německu totiž přišli s originálním nápadem označovat každé auto písmenem podle toho, jakou má spotřebu. Může se to sice zdát absurdní, nicméně na druhou stranu proč ne? Určitý problém by však mohlo představovat rozdělení do hmotnostních kategorií s tím, že by se ekologické nálepky udávaly v rámci nich.

Německý parlament již návrh schválil

Věřte nebo ne, návrh na ekologické označkovávání vozidel již prošel německým parlamentem. Z toho důvodu je pravděpodobné, že dříve či později se minimálně vozidla dodávaná na německý trh takto značit budou. Otázkou však zůstává, do jaké míry tento návrh skutečně prospěje ekologii a životnímu prostředí. Absolutní většina zájemců o vozidlo si jeho spotřebu zjišťuje tak či tak.

Problémem je však naprostá ignorace zátěže životního prostředí při výrobě automobilu. Pro ilustraci: kolik litrů nafty se spotřebuje, aby mohly být suroviny nezbytné pro výroby součástek vytěženy a posléze dopraveny do továrny? Kolik energie se spotřebuje na samotnou výrobu a montáž automobilu? Kolik energie se spotřebuje při vývoji? To je jen několik základních otázek, na které si musíme odpovědět, pokud chceme objektivně hodnotit ekologičnost vozidla.

Ač vás to možná překvapí, proti tomuto návrhu brojí i samotní ekologičtí aktivisté. Ti argumentují tím, že spíše než o péči o životní prostředí jde německým zákonodárcům o zvýšení prodejů domácích automobilek a o ekologii jde až v druhé řadě.

Dokonce i samotné automobilky nad návrhem kroutí hlavou

Samotné značkování jako takové problém nepředstavuje. Háček je však v tom, že označení ekologičnosti není uděleno na základě absolutní zátěže na životní prostředí. Jak totiž bylo řečeno, známky jsou udělovány v rámci jednotlivých hmotnostních tříd. V praxi tedy může mít Porsche Cayenne stejnou ekologickou známku jako malé vozidlo, které má spotřebu poloviční. A to, jak sami uznáte, je přinejmenším úsměvné.

Ekologové tvrdí, že je za vším ekonomie a politika

Ochránci životního prostředí se nad návrhem pozastavují a tvrdí, že ve skutečnosti nejde vůbec o ekologii. Skutečný důvod schválení tohoto návrhu má být podpora vývoje, výroby a prodeje velkých vozů, na kterých mají automobilky největší marže na úkor malých úsporných vozidel. Ekologové ve své alternativě dokonce ani nezavrhují existenci hmotnostních tříd, pouze navrhují, aby žádné vozidlo, které vyprodukuje více než 130g CO2/km nemohlo dostat lepší označení než C.