Čekají nás změny a zdražení STK?

Je pravděpodobné, že značně rigidní systém českých STK zanedlouho zaznamená změnu. O co jde a co přesně se změní, si řekneme v dnešním článku.

Máte-li tmavá skla, zbystřete

Jednou z navrhovaných změn je, aby propustnost zatmavovacích folií kontrolovaly STK. Propustnost skel v současnosti kontroluje pouze Policie ČR, a to ještě ve velice omezené míře (ostatně měřidlem propustnosti jsou vybaveny jen některé hlídky a to pouze na Olomoucku a Ostravsku). Kromě neudělení STK a až desetitisícové pokuty hrozí hříšníkům odebrání řidičského oprávnění až na 1 rok a prohlášení vozidla za neschopné provozu. To bude v praxi znamenat nutnost povolat odtahovou službu, což přinese jak další finanční tak časové náklady.

Podle návrhu zákona budou muset mít skla světelnou propustnost minimálně 70 procent a čelní sklo ještě o 5 % více. Propustnost zadního skla je upravena zákonem pouze tak, že zatmavovací fólie nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu, o zadních bočních oknech zákonem nemluví vůbec.

Měří se absolutní propustnost skel a fólií

Na tuto skutečnost je nutné dávat pozor. Pokud si např. koupíte fólii s propustností 80 % (klidně i atestovanou), je potřeba taktéž změřit reálnou propustnost skel jako takových. Při finálním měření se totiž dílčí propustnosti skládají, a proto hrozí, že testem neprojdete. Pokud tedy zamýšlíte instalovat si na sklo ještě zatmavovací folii, konečný výsledek si nechte zkontrolovat (u skel zatmavených přímo výrobcem se o propustnost bát nemusíte).

Zdraží STK?

Pravděpodobně ano, nicméně nemělo by to být o více než 10 % (STK zdraží vyšší počet kontrolních úkonů, který bude nově stanoven na 160. Kromě běžných úkonů, mezi které patří např. kontrola brzd, nově přibudou mj.:

  • kontrola hloubky dezénu a poškození pneumatik (zda nejsou pneumatiky poškozeny špatnou geometrií vozidla apod.);
  • měření opotřebení spojovacích zařízení;
  • již zmíněná kontrola propustnosti skel.

Zdraží i ME?

Nejspíše ne, jelikož zde se žádné změny neplánují.

Pocítí chystané změny běžný řidič?

Pravděpodobně ne. Slušní a zodpovědní řidiči na STK určitě nebudou jezdit se sjetým vzorkem pneumatik či s neudržovaným a nebezpečným vozidlem, které při STK neprojde. Určitý problém by však mohl představovat samotný přechod z minulého systému na ten současný. STK asi bude nějakou dobu trvat, než si zvyknou na větší množství kontrolních úkonů a nedají se tedy vyloučit delší čekací lhůty. Toho se však motoristé zatím obávat nemusí, jelikož zákon jako takový dříve než v příštím roce platit nezačne (variantou je i ostrý provoz až od roku 2013).