Co jsou to prémiové automobilky?

Se slovem „prémiový“ se setkáváme stále častěji a častěji. Přitom najít pro něj nějakou hmatatelnou a jasnou definici by asi dokázal jen málokdo. Co jsou to vlastně prémiová auta, prémiové parfémy, prémiové pneumatiky atd.? Každý tak nějak tuší, že se jedná o produkty, které určitým způsobem vynikají. Ovšem jak vlastně vynikají? Kvalitou, vysokou cenou, svou unikátností…? Odpověď na tuto i jiné otázky se pokusíme přinést v dnešním blogu.

Prémiový vůz znamená určitý status

Jednou z hlavních devíz vlastnictví tzv. prémiového vozu je – minimálně z pohledu zúčastněných – jakýsi společenský status. Prémiový vůz symbolizuje, anebo přinejmenším odkazuje, na umístění jeho vlastníka v horních patrech společenského žebříčku. Tato auta tak více či méně výrazně konotují úspěch a prestiž. Na tuto svou vlastnost ale bohužel prémiové vozy často i doplácejí. Úspěch, vliv či třeba společenská prestiž jsou samozřejmě věci, po kterých touží nespočet z nás. I proto jsou tato auta na špičce popularity mezi zloději.

Prémiové automobilky nenabízejí levná auta

Pomalu se dostáváme k definici toho, co je vlastně prémiové auto a co nikoliv. Jedním z hlavních kritérií prémiovosti je cena. Tyto automobilky zásadně nenabízejí vozy pro každého. Samozřejmě, že i v rámci prémiového segmentu existuje několik úrovní. Nicméně i zde platí, že pokud firma nabízí auto za 200 tisíc korun, nemůže o sobě mluvit jako o prémiové.

Prémiovému segmentu se daří. Krize nekrize

Poměrně zajímavým zjištěním je v souvislosti s prémiovým segmentem v rámci automobilového průmyslu jeho odolnost vůči turbulencím na finančních trzích a ekonomice všeobecně. Samozřejmě, již dávno pominula hypotéční krize vygradovaná pádem investiční banky Lehman Brothers a i dluhová krize v rámci (nejen) Eurozóny se zdá – minimálně krátkodobě – zažehnaná. Automobilovému sektoru se tak daří poměrně dobře. Ovšem lidé prémiové vozy kupovali i v dobách, kdy se mluvilo o rozpadu Evropské unie nebo snad dokonce občanské válce v některé z jihoevropských zemích. Odpověď na otázku, proč tomu tak je, by nás patrně přesunula někam do učebnic sociologie a hlavně by vydala na mnohostránkové pojednání. Každopádně se ale zdá, že žijeme v době, kdy prestiž a status znamenají opravdu hodně.

Poměr ceny a kvality nemusí být nutně u „prémiovek“ příliš výhodný

Bohužel rozhodně neplatí, že by zákazník u prémiového vozu automaticky dostal nějaký skutečně nadprůměrný koktejl či kombinaci pokročilé výbavy, moderních technologií a výhodné ceny. Většinou si sice z autosalonu odveze zajímavý vůz, ovšem zaplatí za něj nemalou částku. Přitom celou řadu použitých technologií by mohl dostat i u vozu výrazně levnějšího. U „prémiovek“ tak skutečně platíme především za jakýsi status, se kterým souvisí i celá řada nadstandardních služeb (některé automobilky nabízí v rámci kupní ceny několikaletou „bezplatnou“ asistenci v případě poruchy, jiné zase lákají na servis zdarma, vstup do speciálních salonků apod.).

Prémiové vozy nabraly momentum během 90. let

Automobiloví pamětníci si jistě vzpomenou na vozy jako Ford Granada, Opel Commodore či třeba známý „fantomasovský“ Citroën řady DS. Jednalo se o auta vyšší střední třídy, která nabízela velmi pohodlné svezení, měla na svoji dobu nebývale rozmanitou výbavu a navíc byla i mimořádně bezpečná. I přesto ale do současnosti nepřežilo ani jedno z nich. Granada sice nějakou dobu živořila coby Ford Scorpio, Commodore se postupně přetavil do Omegy a z řady DS se v několik krocích stal Citroën C6. I tak se ale žádný z těchto vozů do dnešního dne nedochoval. Jejich pozice totiž přebraly model prémiových značek. Mainstreamové automobilky své působení ve vyšší střední třídě vzdaly a v podstatě už minimálně 10 let žijí především z menších vozů. A zdá se, že trend bude (minimálně v blízké budoucnosti) pokračovat.

Prémiová auta vlastní stále více lidí. Některé automobilky punc prémiovosti uměle udržují

Dle některých statistik se dnes v Evropě prémiové automobilky podílejí na celkovém počtu prodaných nových vozů až 30 %. Teď se samozřejmě nabízí otázka, co se bude dít dále. Pokud si „prémiovky“ toto momentum udrží, bude jich zanedlouho většina. O svou výjimečnost tím pádem jak auta tak jejich majitelé přijdou. I z tohoto důvodu již někteří výrobci omezují výrobu, aby si svoji jedinečnost udrželi. Znova se tak dostáváme k otázce, co je to vůbec prémiový vůz? Jak může být prémiové něco, co bude mít výhledově skoro každý?

Drží si prémiové vozy lépe cenu? Určitě ne všechny

Někteří lidé nakupují prémiová auta, aby za ně při zpětném prodeji dostali v poměru s mainstreamem více peněz. Tato strategie ale funguje jen někdy. Hodně totiž záleží na konkrétním modelu. Všeobecně nejvíce padá cena u velkých luxusních limuzín, nejméně prodělají naopak vlastníci sportovních vozů a kabrioletů. Totéž ale platí i o běžných značkách. Rozhodně se tedy nedá paušálně tvrdit, že by byl nákup „prémiovky“ výrazně lepší investicí než klasického vozu. I v rámci  klasických automobilek existují modely, které jsou z hlediska zůstatkové ceny mimořádnými držáky.