Další tipy a triky jak se nenechat nachytat v autobazaru

O základních zásadách koupě ojetého vozidla již bylo řečeno mnohé. V dnešním článku se spolu pozastavíme zejména nad některými „moderními“ fígly nečestných prodejců. Stále častěji se totiž vyskytují v bazarech, ale i v soukromé inzerci vozy zatížené exekučním plněním, vozy s velice výhodnými ale v reálu extrémně nevýhodnými možnostmi financování a podobně. Pokud tedy plánujete koupi ojetého vozidla či vás tato tematika zajímá, čtěte dále.

Přetočené tachometry a česká „pseudolegislativa“

Věřte nebo ne, zhruba polovina všech ojetin prodávaných na českém trhu (včetně vozidel dovezených ze zahraničí) mají přetočený tachometr. Co je však ještě více k neuvěření je fakt, že narozdíl od USA či Německa v Čechách neexistuje možnost postihu takového jednání. Sice v zákoně existuje formulace, že pokud se prodejce dopustí vědomé manipulace se zákazníkem za účelem zvýšení ceny produktu (k čemuž bez pochyb dochází), jedná se o podvod, se kterým je spojený mimo jiné i trest odnětí svobody.

Ve skutečnosti však v Čechách nikdy nikdo nepodmíněně odsouzen takto nebyl. Přetočení tachometru se bere spíše jako jakási úprava vozidla, která sama o sobě autobazarům či prodejcům přinese maximálně pokutu.

Zbytečné předsudky koupi ojetiny pouze komplikují

Je samozřejmé, že jsou výše uvedené praktiky některých prodejců nezákonné. Je však třeba si také uvědomit, že si za tento trend můžeme i trošku sami. Ti z vás, kteří plánují koupi ojetého vozidla – zodpovězte si následující otázku: Koupili byste si raději vůz, který má najeto 70 000 km anebo 170 000 km? Pravděpodobně se vyslovíte pro první z možností. Je to sice logické, ale předsudky vůči vozidlům s nájezdem přes 100 000 km naprosto neopodstatněné.

Díky velice kvalitnímu servisu, lepšímu zacházení, lepším pohonným hmotám a v neposlední řadě i kvalitnějším silnicím, jsou vozy dovezené za západní Evropy často ve skvělém stavu i po ujetí 200 000 km. Tyto předsudky pocházejí z dob, kdy české luhy a háje brázdili Škody 100L. Tehdy byla hranice 100 000 km skutečně jakási vstupenka do automobilového důchodu. Dnes tohle však zejména u větších vozů neplatí.

Pozor na výrazy „najeto“ a „stav tachometru“

Bazaristé jsou v Čechách vskutku velice vynalézaví, a pro obalamucení potenciálního zákazníka jsou leckdy schopní udělat cokoliv. Jeden z příkladů, kde se tohle potvrzuje, je rozpor mezi najetými kilometry a stavem tachometru. Říkáte si, že je to to samé? Mýlíte se.

Pokud např. vozidlu s 250 000 najetými kilometry bude stočen tachometr na 130 000 km, jaký bude stav tachometru a jaký bude počet ujetých kilometrů? I kdyby mělo vozidlo najeto kilometrů třeba přes milion, stav tachometru skutečně bude pouze 130 000. Dalším problémem jsou pak tachometry některých starších vozidel, které jsou pouze pětimístné. Číslo 75 000 najetých kilometrů tak může ve skutečnosti znamenat 175 000 nebo dokonce 275 000 km. Myslíte si, že všichni prodejci uvedou skutečný počet najetých kilometrů? Někteří možná ano, někteří ne.

Nevýhodné podmínky financování

Řada prodejců nabízí potenciálním zákazníkům „extra výhodné“ leasingové podmínky při koupi ojetiny. Pokud je např. cena vozidla v hotovosti 300 000 Kč, na leasing to může být 250 000 Kč. Výhodné, říkáte si. Bohužel ne tak docela! Jednotlivé smlouvy se velmi liší a ne vždy se musí nutně jednat o podvrh. Jsou však známy případy, kdy kupec za vozidlo za 200 000 Kč za pět let zaplatil půl milionu. Vždy je nezbytné si smlouvu velice pečlivě přečíst, což platí i u podmínek smlouvy. Nutné je říci, že řada leasingových společností funguje zcela férově. Výjimky se však dějí a pokud by se vám podařilo stát se jednou z nich, mohlo by vás to vyjít hodně draho.

Vozidla, na které se vztahuje exekuční řízení

Bohužel se se současnou finanční krizí a předlužeností začal objevovat nový problém, který může nepřipravenému nadělat značné problémy – koupě vozidla, na které bylo uvaleno exekuční řízení.

Pokud takovýto vůz zakoupíte a dojde k jeho vypátrání majitelem (tj. exekutorem), nikdo se s vámi nebude bavit. Vozidlo bude zabaveno a prodáno v aukci. Možností, jak se bránit, moc neexistuje. Lépe řečeno, neexistuje ani jedna. Sice je možné předchozího majitele zažalovat a požadovat náhradu škody, to vám však asi nebude, kvůli jeho už tak vysoké předluženosti nic platné, navíc budete muset hradit právní poplatky, soudní výlohy atd. Samozřejmě, že existuje centrální registr exekucí. Bohužel se však řadě majitelů vozidel podaří jej prodat v době, kdy toto vozidlo není v tomto registru ještě zapsané.