Diesel nebo benzín? To je to, oč tu běží.

Společně s typem karoserie je při koupi vozidla, ať už nového či ojetého, druh paliva asi jednou z nejčastějších otázek, na které by si měl zájemce předem odpovědět. Bohužel se v praxi setkáváme s velkým množstvím polopravd a mystifikací, a proto není od věci se nad touto problematikou zamyslet. Vyplatí se skutečně naftové vozidlo, nebo je lepší zvolit benzín? Jaké jsou výhody a nevýhody každé z těchto variant?

Kolik je možné na naftovém pohonu ušetřit?

Vznětový motor je z hlediska nákladů na palivo určitě výhodnější než benzín. Bohužel však situace není až tak růžová, neboť to zdaleka není jen samotná spotřeba, která stanoví, jak hluboko do peněženky bude třeba sáhnout. Přestože se spotřeba dieselu pohybuje kolem 60 % spotřeby zážehového motoru, je třeba si uvědomit řadu „ale“.

V dobách dávno i nedávno minulých byla většina osobních automobilů v ČR na benzínový pohon. K jakési revoluci došlo až v polovině 90. let, kdy se zásadním způsobem zvedly ceny pohonných hmot. Tehdy se rozdíl v cenách nafty a benzínu pohyboval až kolem 6 kč/litr, a není divu, že nafta jako úspornější palivo zažila raketový vzestup. Tento vzestup se částečně zpomalil jak srovnáním cen obou paliv, tak také díky tomu, že řada řidičů záhy zjistila, že tento typ pohonu vyžaduje častější zastávky v servisu, častější výměnu oleje apod. Pokud jde o úsporu, zásadní je zodpovědět si, kolik kilometrů ročně vozidlo asi najede. Pokud je tato hodnota nižší než 10.000 km (v potaz je samozřejmě třeba brát i hmotnost vozidla a kubaturu), koupě dieselu se dá označit za nesmysl. V porovnání s vyššími náklady na servis a poruchovostí (zejména u turbodieselů) je celková úspora jen minimální.

Srovnávací test dieselu a benzínu

Hlavní předností vznětového motoru je nižší spotřeba. Nespornou výhodou naftou poháněných vozidel je též živější chod již v nízkých a středních otáčkách (v kopcovitých úsecích a při předjíždění není ani třeba podřazovat). Stále více řidičů bez ohledu na věk či pohlaví si naftový pohon volí pouze z tohoto důvodu. Naopak mezi nesporné nevýhody patří mnohem větší hlučnost. I moderní diesely se v zimě při studeném motoru dokážou pěkně hlasově vyjádřit a vozidlo tak připomíná spíše traktor nebo autobus.

U naftového pohonu nejde pominout citlivější zacházení. Zejména je třeba vyvarovat se vytáčení motoru za studena. Dražší servis a údržba, technická kontrola a vyšší riziko závady cenově náročných dílů (např. turbo) pak slouží jako argumenty proti tomuto palivu.

Diesel pro mětský provoz

U tzv. „nákupních tašek“ – malých městských automobilů – je diesel nešťastné řešení. Čím menší a lehčí vozidlo, tím menší výkon ke svému provozu potřebuje a o to menší má spotřebu. Celkový ekonomický rozdíl provozu u automobilů, jakými jsou např. Fabia a Superb, je tak značný. Nepřestávají totiž platit zmíněné nevýhody dieselu: dražší servis, vyšší citlivost k zacházení apod. U malých vozidel se hranice pro opodstatněnost dieselového pohonu pohybuje až kolem 30.000 km za rok. Takovéto kilometry však majitelé těchto vozů najedou jen zřídka.

Nafta není ekologičtější variantou benzínu!

Nafta je oproti benzínu ekologičtější, jelikož má větší účinnost při spalování – druhá část výpovědi pravdivá je, první nikoliv. Proč? Odpovědí jsou nebezpečné zplodiny. Nejproblematičtější a nejkarcinogennější z nich jsou NOx, kterých diesel vyprodukuje až desetkrát více (u starších naftových vozidel to může být ještě více) než benzín. Zavádějící jsou i euronormy Euro 2, Euro 4, apod.: při koupi dieselu např. Euro 4 dojde k vypuštění nesrovnatelně většího množství oxidů dusíku než z benzínu taktéž splňujícího normu Euro 4.

Jak dále ušetřit?

Spořiví motoristé, pozor! LPG pohon je levnější a ještě ekologičtější než benzín i nafta. Automobil s LPG pohonem totiž produkuje až o polovinu méně škodlivin. Takto poháněné vozidlo má i mnohem delší dojezd (ve voze je jak nádrž na benzín tak na LPG) a dochází tak šetření času na benzínkách. Mimoto dochází i k menšímu opotřebení motoru, přičemž mají takováto vozidla taktéž možnost kdykoliv za jízdy mezi jednotlivými pohony přepínat. Co se týče bezpečnosti, LPG bylo často vyčítáno, že se nejedná o bezpečný typ pohonu. Ve skutečnosti ale pro toto tvrzení neexistují argumenty. Vyšší pravděpodobnost samovolného úniku plynu a jeho následného vznícení při nehodě (což je důvod, proč nemají LPG vozidla možnost parkovat v podzemních garážích) nebyla potvrzena. Pamatujete si například, že by někdy v novinách, televizi či kdekoliv jinde byl příspěvek zpracovávající výbuch LPG?

Konečně se také připravuje změna zákona, na základě které již budou i tato vozidla moci parkovat v podzemí. Je však třeba nezanedbat pravidelné revize nádrže! Hlavním minusem LPG phonu je jeho pořizovací cena, která šplhá do desítek tisíc korun. Většinou však je LPG k dostání za takovou cenu, že i motoristovi, který nenajede ani 10.000 km za rok, se takováto investice vyplatí časem vyplatí.

Pravdy a nepravdy

Nevěřte všemu, co uslyšíte od prodejce či v reklamách. Někteří dealeři zákazníky cíleně mystifikují. Před koupí vozidla je vždy třeba si ujasnit, co od vozidla očekávám, jak moc a jak pravidelně s ním budu jezdit (případně jestli kupuji nový vůz či ojetinu). Pro motoristy, kteří ročně najedou 40.000km a více je z ekonomického hlediska výhodnější diesel. Pokud jezdíte méně, na krátké trasy, a nejste závislí na zrychlení již v nízkých otáčkách, je pro vás lepší benzín. A pokud již rozhodnuti jste, stůjte si za tím nenechte si věšet bulíky a faktury jen tak na nos.