Efektivní správa firemních vozidel

V dnešním článku se podíváme na v České republice stále poměrně podceňovaný fenomén – správu služebních vozidel. Je jedno, zda disponuje konkrétní firma jen několika málo vozy či má flotilu čítající tisíce automobilů, efektivní správa vozového parku dokáže ušetřit velké peníze, spoustu času a hlavně zefektivnit chod firmy.

Sestavte si svou vlastní strategii

Základem úspěšné správy vozového parku je Car Policy. Jde v podstatě o dokument stanovující pravidla pro koupi, používání a případný prodej (odpis) služebních vozů. Zatímco u zahraničních firem je Car Policy tak běžná věc jako účetní v účtárně, čeští podnikatelé, a zejména pak ti malí, nutnost sestavit si Car Policy podceňují či úplně ignorují. To je ale velká chyba, která se může zásadně projevit jak na úspěšnosti tak konkurenceschopnosti firmy.

Car Policy není nic složitého

Rozmanitost firem je značná, a proto není možné sestavit obecnou Car Policy, která bude platit vždy a pro všechny. I tak je ale možné říci, že každá Car Policy musí obsahovat těchto několik základních bodů:

  • Základem je politika přidělování konkrétních vozidel konkrétním zaměstnancům (musí být jasné, kdo, kdy a kam s kterým vozem jede).
  • Je třeba si finančně rozvrhnout nákup (musí být jasné, zda se zvolí operativní leasing, je vhodné informovat se o servisních nákladech vozidel, zvláště těch, u kterých se předpokládá velký roční nájezd apod.).
  • Je nutné vymezit osobní odpovědnost konkrétních zaměstnanců za konkrétní vozidla.
  • Stanovte si pravidla pro soukromé využití firemních vozidel.
  • Zvláště u větších firem je vhodné zamyslet se nad kontrolními mechanismy – (např. montáž systému GPS pro určení polohy vozidla v čase . Musí být okamžitě dohledatelné, který zaměstnanec vozidlo používá, za jakým účelem, a kdy se předpokládá jeho návrat).

Pořizovací náklady jsou pouze částí reálné ceny vozidla

Pořizovací cenu vozidla berte pouze jako orientační cifru. Zejména u vozidel s větším nájezdem je nutné informovat se o servisních intervalech a nutných úkonech. Pokud např. zvolíte vozidlo s vyšší spotřebou, které má zároveň interval výměny rozvodového řemenu každých 60.000 km, jeho provoz se vám značně prodraží (uvědomte si, že při ročním nájezdu 80.000 km bude třeba udělat zhruba 8x běžný servis (olej a filtry), jednou rozvody, jednou spojku atd. Pokud koupíte vozidla, která nejsou stavěná na velké nájezdy kilometrů a vyžadují častý servis, můžete ročně prodělat miliony!