Ekologické poplatky už i za převod vozidel splňujících normu Euro 3

Vlastníte vozidlo roku výroby 2000-2006, nebo se chystáte ke koupi takového vozidla? Pak vězte, že za případný přepis možná zaplatíte tři tisíce korun. Podle návrhu ministerstva financí a ministerstva průmyslu a obchodu totiž možná bude zaveden poplatek za přeregistrování vozidel splňujících pouze normu Euro 3. Jinými slovy, stát se obohatí i na poměrně nových vozidlech s datem výroby v roce 2006. Zoufat ale není nutné: návrh zatím nebyl schválen a i pokud schválen bude, zřejmě nezačne platit dříve než v roce 2014.

Jde nám o ekologii, říká ministerstvo…

Ačkoliv je pravdou, že je průměrné stáří českého vozového parku vyšší než v rámci EU (a to zhruba o pět let), nejsou to udržovaná vozidla splňující normu Euro 3, která by páchala škody na životním prostředí. Tou skutečnou zátěží jsou stará vozidla typu Wartburg či Škoda 120 – ačkoliv se to může zdát být neuvěřitelné, tato vozidla vyprodukují stejné množství emisí jako všechna ostatní vozidla dohromady. Každému je tedy jasné, že se spíše jedná o další daň, která by do rozpočtu měla přinést kolem 200 milionů korun ročně.

Skutečný ekologický problém nejsou v žádném případě vozidla s rokem výroby 2006

Udržovaná vozidla vyrobená kolem roku 2005 nepředstavují zátěž životního prostředí. Skutečným problémem jsou neudržovaná vozidla v mizerném technickém stavu – což se ale nutně nemusí vztahovat pouze na stará vozidla – a stará vozidla jako taková, tj. vozidla vyrobená před 15 a více lety. Dalším negativem je výše možného poplatku. Ta je „pouze“ 3 000 Kč, což je částka, kvůli které si stejně nikdo novější vozidlo kupovat nebude. Opravdu se tedy jedná pouze o další daň.

Přehled poplatků nyní a v budoucnosti

Jak jsme řekli dříve, není třeba zoufat. Výše popsaný návrh stále zůstává návrhem. I pokud by byl schválen, nebudeme za převod vozidel s normou Euro 3 platit až do roku 2014. Pokud jde o poplatky za nižší Euro normy, nedojde ke změně u ocenění přepisu nejstarších vozidel (jejichž celkový objem emisí, jak jsme již jednou deklarovali, je srovnatelný s celkovým objemem emisí vyprodukovaných všemi ostatními vozidly). Ten zůstane na 10 000 Kč. U emisní normy Euro 1 pak dojde ke zvýšení z 5 000 Kč na 10 000 Kč, u Euro 2 z 3 000 Kč na 5 000 Kč a nově se bude za vozidla splňující normu Euro 3 platit 3 000 Kč.

Jak se dá skutečně snížit zatížení životního prostředí

Je samozřejmě nepředstavitelné, abychom z ekologických důvodů nejezdili auty. Pro zlepšení životního prostředí v Čechách se však mnohé udělat dá. Jednak by bylo vhodné zcela zakázat provoz vozidel vyrobených před rokem 1985 s tím, že výjimku by samozřejmě měly veterány a vozidla s malou testací. Dále by bylo třeba, i když zde jsme si vědomi určité utopičnosti, podpořit nákladní vlakovou dopravu a snížit co možná nejvíce počet kamionů na českých cestách. Bez problémů proveditelným a finančně nenákladným způsobem jak zlepšit ovzduší v Čechách by byly důsledné kontroly STK, emisí a policejní kontroly zaměřené na vozidla v často viditelně špatném technickém stavu (např. kouřící či zapáchající vozidla). Pokud by bylo evidentní, že vozidlo nesplňuje emise, byl by na místě vhodný postih ve formě nařízení technické kontroly a měření emisí a při negativním výsledku odebrání řidičského průkazu. Vhodné by bylo též podporovat hybridní a elektrická vozidla (nižší pojistky, silniční daň pro firmy nebo dokonce i daňové úlevy) a budovat dobíjecí sítě.