Evergreen zimního období – zamrzlé auto. Co s tím?

Někteří z nás jsou sice ještě myšlenkami na své letní dovolené, ovšem v české kotlině již dávno převzala otěže zima. Pro někoho právě začalo nejromantičtější a nejkrásnější období roku, ovšem motoristům mnoho do smíchu není. Velice dobře si totiž uvědomují, jaká je zimní realita na našich silnicích – nehody, uzavírky, uvízlá auta apod. Ani za volantem však nemusí být nejchladnější období roku nikterak katastrofální. Proto bychom vám v dnešním článku rádi nabídli pár tipů a triků, které vám pomohou zimu přečkat či si ji dokonce užít.

Do zamrzlého auta se nedá dostat…

Je úplně jedno, jaké máte auto. Při vhodných podmínkách – tj. pokud do spojnic mezi dveřmi a karoserií nateče voda a tak pak zmrzne – se v nedobytnou pevnost promění jak stará škodovka tak nový Mercedes. Přitom řešení takové situace je v obou případech relativně jednoduché. Pokud vám zamrzl pouze zámek, postačí na něj použít rozmrazovač. Ten funguje takřka vždy, stojí asi 30 korun a je možné jej míc neustále při sobě.

Situace bude o něco horší, pokud k sobě přimrzly i jednotlivé díly a není tedy možné se do auta dostat. V takovém případě pouze rozmrazovač nepomůže; budete muset použít některý ze speciálních přípravků, ideálně na silikonové bázi. Aplikujte jej na spojující pryž dveří a karoserie, ovšem dbejte na to, aby se nedostal do kontaktu s lakem. V ideálním případě počkejte, dokud dveře nepůjdou samy lehce otevřít. Pokud ale spěcháte, můžete se dveřmi lehce škubnout a zbylou ledovou část tak přetrhnout. I v tom případě už by ale dveře měly být takříkajíc povolené, jinak hrozí poškození pryžového materiálu.

Zamrzlé čelní sklo není problém

Každodenní klasikou je v zimním období zmrzlé čelní sklo, která má na sobě leckdy i nános sněhu či ledu. Nejideálnějším řešením je v takovém případě kombinace škrabky a energické ruční práce. Hezky se u toho zahřejete a navíc narozdíl od odmrazování horkou vodou nehrozí poškození čelního skla. Zcela nejlepší je ale preventivní aplikace ochranného nemrznoucího prostředku ještě před tím, než přijdou teploty pod nulou. Svůj účel může splnit i obyčejná folie, otázkou je ale její estetický vzhled.

Horkou vodu na čelní sklo raději nelít

Třebaže se v téměř každé příručce rozebírající zimní údržbu auta píše, že aplikace horké vody na čelní sklo je nebezpečná a hrozí jeho prasknutí, realita je poněkud jiná. Ve skutečnosti je riziko prasknutí či poškození skla malé, i přesto je ale škrabka zcela jistě lepší variantou, už jen proto, že ne všude a vždy máte možnost sehnat kýbl s horkou vodou.

Nejezděte jako sněhuláci. Před jízdou si z auta omeťte sníh

Z důvodů pochopitelných i nepochopitelných jezdí někteří z nás s nánosy sněhu na střeše či kapotě. Takové počínání ale jednoznačně nedoporučujeme. Nahoru jde totiž spotřeba, zhoršují se jízdní vlastnosti a manávrovatelnost, snižuje se viditelnost vozu z dálky atd. Co je však ještě horší, často ztvrdlá hromada sněhu se může kdykoliv samovolně uvolnit a vážně ohrozit jak nás samotné tak ostatní účastníky silničního provozu, a to včetně chodců. Mimo to se zbytečně vystavujete riziku pokuty. Pokud si totiž na střeše povezete 30cm sněhu, určitě to neujde pozornosti některé z policejních hlídek.

Nepodceňte zimní přípravu

Určitě se shodneme na tom, že problémům je lepší předcházet. Proto spíše než na seškrabování ledu či horkou vodu, myslete na to kterým přípravkem čelní sklo ošetříte, jak zamezíte zmrznutí plastových pryží atd. Více než vhodné je taktéž použití kvalitní nemrznoucí směsi do ostřikovačů, vaše auto vás ale jistě ocení i za citlivý přistup k autobaterii či ochranné voskování na automyčce. A na závěr ještě jedna rada: auto se nezahřeje tak, že má 5 minut nastartovaný motor nýbrž 5 minutami citlivé a většinou pomalejší jízdy. To se týká především dieselů a přeplňovaných agregátů.