Evropská komise nás možná pošle na STK každý rok

Kvůli poměrně vysokému průměrnému stáří vozidel a jejich ne vždy ideálnímu technickému stavu, navrhuje Evropská komise, aby od roku 2016 měla všechna vozidla starší 6 let povinnost jezdit na STK každý rok.

Další byrokracie?

Současný právní model říká, že na první technickou kontrolu se musí vozidlo dostavit po čtyřech letech provozu a pak vždy po dvou letech. Dle návrhu Evropské komise by se však podmínky získání TK měly zpřísnit a každé vozidlo starší 6 let by na STK muselo jezdit rok co rok. Pokud by navíc tachometr vozu po 4 letech (tj. při první TK) ukázal více než 160 000 km, muselo by i takové vozidlo na další prohlídku taktéž po roce.

Evropská unie si slibuje záchranu až 2000 životů ročně

EU argumentuje tím, že v důsledku nehod způsobených špatných technickým stavem vozidel zemře na jejím území asi 2000 lidí ročně a věří, že po zavedení návrhu do legislativy každého členského státu by se toto číslo mělo snížit o třetinu. Otázkou však je, zda je podobná kalkulace správná a zda by raději nebylo lepší bezpečnost na silnicích zvyšovat jinak.

Bude zaveden celoevropský registr?

Určitou výhodou uvedení návrhu Evropské komise do praxe je kromě sjednocení metodiky kontroly a řešení případných problémů u STK i omezení nezákonného jednání při prodeji ojetin, zejména pak co se týče omlazování vozidel a manipulace se stavem tachometru. Stanice technické kontroly by totiž měly při každé kontrole zaznamenávat i počet ujetých kilometrů. V centrálním evropském registru pak bude mnohem jednodušší a rychlejší prověřit si ojeté vozidlo, o jehož koupi má zákazník zájem. Vyloučit se dokonce nedá ani zaznamenávání konkrétních technických problémů odhalených při TK. Kupec tak získává i cenné informace o přístupu bývalého majitele k servisu apod.

Pozitivní změna anebo pouhá trafika?

Pokud bychom se měli podívat na reakci českých motoristů, absolutní většina z nich považuje návrh EK za zbytečný a neproduktivní. V průzkumu, uveřejněném na tn.cz, je proti každoroční povinnosti dostavit se na technickou kontrolu celých 99 % respondentů. Hlavní příčinou dopravních nehod je totiž stále rychlá jízda a všeobecně přeceňování svých schopností. Nehod, které byly prokazatelně způsobeny technickou závadou je minimum. Dalším důvodem je i to, že vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v ČR by se povinnost projít TK každý rok týkala velké většiny motoristů, zejména pak fyzických osob provozujících nefiremní vozidla.

Nestěžujeme si příliš? Někde je povinnost každoroční TK brána jako zcela normální věc

Již řadu let je v některých zemích (např. ve Velké Británii) uplatňována politika každoročních TK, a to aniž by si místní jakkoliv stěžovali. Ostatně jen se podívejme na realitu našich silnic. Je zcela běžné vidět vozy, které kouří víc než stará Tatra a vůně lotusového květu se z jejich výfuků taky neline. A přesto jezdí a jezdí a vůbec se nad touto skutečností neznepokojují. Otázkou ale je, zda by s nimi každoroční kontrola nějak pohnula. Spíše to tedy bude čas a peníze navíc, které budeme muset obětovat, abychom mohli svůj vůz provozovat.

Avšak nyní se vraťme k avizovanému návrhu, se kterým přišla Evropská komise. Zlí jazykové a pesimisté tvrdí, že každoroční TK jsou pouhý byznys, který STK přihraje nové a nové zákazníky. Ono to možná z části pravda bude, faktem je ale i to, že pro STK bude přechod na nový systém znamenat nutnost investovat poměrně značné sumy, aby všem novým nařízením vyhověly. Budou muset také přeškolit personál, nakoupit výbavu apod. I tak ale dlouhodobě jistě neprodělají.

Zvýšení bezpečnosti provozu anebo prorůstové opatření s politickým podtextem?

Evropa je v poměrně velké finanční krizi a bez fungujícího průmyslu, po jehož produktech je poptávka, se z ní nikdy nedostane. To si samozřejmě politické špičky zejména v Německu uvědomují a snaží se dělat vše pro to, aby se vyrábělo a prodávalo. Vzhledem k tomu, že páteří německého průmyslu je automobilová výroba, snaží se jednat tak, aby podpořili poptávku po nových vozech. Jedním ze způsobů, jak tuto poptávku zvýšit, by mohl být i výše rozebíraný návrh každoročních TK. Je jasné, že si nikdo nebude kupovat nový vůz, aby ušetřil ročně 800 korun a dvě hodiny času na STK. Je to ale po ekopoplatcích (kterým někdo neřekne jinak než „ekovýpalné“) a dalších opatřeních další z motivů, který může hrát roli na rozhodnutí koupit si nové auto místo ojetiny.