Fenomén jménem tuning

Vzhledem k tomu, že naprostá většina čtenářů tohoto článku je z řad motoristů, by bylo zcela zbytečné zde dlouze rozepisovat, co to je tuning, jaké jsou druhy tuningu apod. Co ale musíme říci hned v úvodu je, že se v žádném případě nebudeme zabývat optickým tuningem (či velice často pseudo-tuningem). Pokud vás zajímá, jak namontovat snížený spoiler na Renault 19 z roku 1990, či dvojitý výfuk na škodu Favorit, jste na špatném místě.

Chiptuning neboli čipování

Mnohem zajímavějším a bezpochyby přínosnějším způsobem tuningu je tuning mechanický, tj. taková úprava vozidla, která nezmění či jen zcela minimálně změní jeho vzhled, avšak přinese výrazné zlepšení jízdních vlastností. Jednou z takových úprav je chiptuning. Jednoduše řečeno je chipování elektronická úprava softwaru vozidla, která má za následek zvýšení výkonu a točivého momentu, snížení spotřeby a emisí či dokonce prodloužení životnosti mechanických částí v motoru. Při chipování v podstatě dochází k přeprogramování řídicí jednotky (jakýsi počítač, kterým jsou vozidla vybavena, jehož úkolem je vyhodnocovat údaje ze senzorů teploty, tlaku, otáček či rychlosti a mnoha dalších a na základě těchto údajů pak regulovat celou řadu procesů, mezi které patří např. vstřikování paliva, časování vstřiku atd.). To je možné zejména v důsledku poddimenzování možnosti automobilů (výrobci např. musejí počítat s tím, že ne každý majitel poskytuje svému vozidlu dostatečnou péči, dusí jej nekvalitním benzínem apod.). Díky tomu bývají skutečné technické možnosti vozidel továrně využity na méně než 100 %. To dává prostor chiptuningu, který, pokud je proveden profesionálně, umí dosáhnout u některých vozidel zvýšení výkonu a točivého momentu i o více než 40 %.

Čipování – základní fakta a mýty

  • Dochází při čipování ke zvýšení spotřeby? Nezřídka odpůrci chiptuningu argumentují zvýšenou spotřebou. To však nemusí být (pokud je tuning proveden profesionálně) pravda. Právě naopak. Pokud je použit kvalitní software (ideálně i v kombinaci s lepšími filtry a výfukovým systémem), je možné při zachování stejných požadavků na výkon dosáhnout snížení spotřeby. A co víc, k pozitivní změně dochází i z hlediska emisí a opotřebení dílů.
  • Je taková úprava legální? Co na to v STK či na měření emisí? Jak již bylo řečeno výše, při použití kvalitního software se emise naopak snižují, a vzhledem k tomu, že se nejedná o žádnou invazivní úpravu automobilu, nebudete mít na STK sebemenší problém.
  • Nemůže se přeprogramováním řídicí jednotky snížit životnost motoru a celého automobilu? Pokud je vše provedeno profesionály, je opak pravdou. Požadovaného výkonu a točivého momentu dosahujeme již při nižších otáčkách, díky čemuž dochází k menšímu mechanickému opotřebení jednotlivých součástek. Odpověď tedy zní – ne.
  • Záleží na palivu, které čerpám? Je možné chipovat jak naftové tak benzínové motory? Nejenže je možné chipovat jak benzínové tak naftové motory, je dokonce možné si např. objednat takovou úpravu vozidla, při které máte možnost duálního pohonu na etanol E85. Ten je výrazně levnější než klasický benzín a i v ČR se již objevují benzínky, na kterých je k dostání.

Tuningové kity

Zatím jsme se zabývali pouze tuningem ve smyslu přeprogramování řídicí jednotky – chipováním. Nyní se zaměříme na tzv. tuning kity. Ty v sobě kombinují jak elektronický tuning, tak tuning mechanický (typickou součástí tuning kitů je kvalitní výfukový systém, opti-low filtr, downpipe atd.). Ačkoliv tyto mechanické součástky nezvýší ani výkon motoru ani točivý moment, jejich výhodou je to, že umožňují lepší funkci motoru. A co že tímto poměrně vágním termínem máme na mysli? Např. zmiňované sportovní výfukové systémy umožňují díky nižšímu zpětnému tlaku lepší odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, opti-low filtry pak dokáží motor zásobovat vzduchem bohatším na kyslík, což zvyšuje účinnost spalování.

Pokud se podíváte do nabídky některé z tuningových společností, zpravidla se dočtete, že své služby nabízejí v tzv. stage. Významem anglického slova stage je úroveň, což přesně vystihuje naši situaci. Pokud si například necháte upravit vozidlo pouze na stage 1, většinou dostanete pouze upgrade řídicí jednotky (chip). Pokud se odhodláte si zakoupit např. stage 2, kromě upgrade ještě většinou dostanete kvalitní výfukový systém. U vyšších stage (4 a 5) již většinou dochází k poměrně citelným zásahům do pohonného ústrojí vozidla. Kromě optimalizace software a instalace lepšího výfukového ústrojí se např. mění turbo, instalují se downpipe, opti-low filtry, mění se vstřikovací ventil apod. Zatímco cena první úrovně se v závislosti na roku výroby (čím starší tím levnější) pohybuje u běžných vozidel od 4 do 30 tisíc Kč, vyšší úrovně vás pak mohou vyjít i na více než 100 tisíc Kč.

Nikdy si na vozidle nenechávejte udělat jakoukoliv úpravu u pochybných firem

V případě, že se rozhodnete tuning vyzkoušet, obraťte se, prosím, výhradně na renomované společnosti. Než může být jakýkoliv tuningový produkt vůbec uveden na trh, je nutné provést diagnostické zkoušky, zátěžové testy na řadě stejných vozidel při rozdílném počtu najetých kilometrů apod. Na to je třeba mít vlastní laboratoře, testovací týmy atd. Nesvěřujte se do péče někoho, kdo nedisponuje zkušenostmi a mezinárodním renomé – můžete si totiž zničit své auto.

Mýty ohledně chipování

Často se traduje, že není možné chipovat vozidla, která mají na tachometru více než 150 tisíc km. To je však nesmysl. Není vůbec žádný problém optimalizovat software vozidla, které má za sebou i dvojnásobek, aniž by existoval racionální důvod, proč by tento automobil nemohl dalších alespoň 200 tisíc km najet. Opatrnosti je třeba s čipování motoru u nových vozidel, u kterých ještě běží záruka. Pokud se s vozidlem něco stane, existuje možnost, že se garant záruky (výrobce či v tomto případě prodejce) bude ze své povinnosti vykrucovat. Vzhledem k tomu, že však chip tuning umožňuje zpětné naprogramování na původní nastavení, neměl by to být zásadní problém. Horší by to mohlo být pouze u vyšších stage.