Garážovat či negarážovat auto?

Řada motoristů si láme hlavu nad tím, zda má v dnešní době smysl parkovat v garáži. Podíváme se na některé výhody garážování, zdůrazníme však i několik „ale“. Zaobírat se budeme také různými parkovacími přístřešky coby levnější a praktičtější alternativou bytelných zděných garáží.

Garáž představuje účinnou zbraň proti vandalům

Ukrytím auta do garáže se v podstatě eliminuje riziko jeho poškození vandaly: propíchnuté pneumatiky, uražená zrcátka, poškozený lak či třeba utrhnuté stěrače každý den nemile překvapí nejednoho z řidičů. Velmi často se přitom tyto živly, patrně kvůli závisti, zaměřují na novější a prémiovější vozy. V takovém případě se jistě vůz vyplatí do garáže schovat, a to zejména přes noc či v době, kdy s ním nějakou dobu nejezdíme (např. během dovolené).

Před profesionálními lupiči vůz není v bezpečí ani v garáži

Máte-li garáž přímo vestavěnou jako součást rodinného domu či alespoň v jeho bezprostřední blízkosti, pak můžete být relativně klidní. Riziko krádeže vozu je velmi malé. Zcela jinou kapitolou jsou ale nechvalně proslulé betonové řady garáží vzniknuvší v dobách ne až tak dávno minulých. Ty se navíc často stavily na okrajích měst, v místech s nedostatečným pouličním osvětlením apod. Podobné stavby dokonce do určité míry poskytují zločincům jakousi ochranu. Zatímco na frekventované ulici riskují, že budou při činu přistiženi či alespoň natočeni kamerovým systémem, stará betonová garáž na kraji města jim poskytne výborné krytí. Mechanicky totiž překonat visací či klasický zámek není žádný problém. Uvnitř si pak mohou v klidu udělat co chtějí (ukrást celé auto, na místě jej rozebrat na díly či třeba ukrást pouze kola a vůz postavit na cihly).

Garáž chrání vůz proti korozi. Ale pouze za určitých podmínek

Všeobecně platí, že garážovaný vůz je po více letech standardně v lepší kondici než ten, který byl roky zvyklý parkovat před domem. To se týká především rozsahu koroze ale také poškození laku. Ovšem pozor: garáž by neměla být přehnaně vytápěná, stejně tak by v ní navíc neměla být vysoká vlhkost. Úplně zásadní je ale dostatečné odvětrávání. V zatuchlé neodvětrané garáži totiž dokáže posypová sůl a další reaktanty vykonat dílo zkázy mnohem rychleji, než kdybyste nechali svého plechového miláčka stát jen tak napospas na ulici. Ideální je tedy teplota slabě nad nulou, nízká vlhkost a vzduch, který se dá dýchat.

Garážování vozu může prodloužit životnost pneumatik

Určitou okrajovou a také méně známou výhodou parkování v garáži je ochrana pneumatik. Nachází-li se totiž pneumatiky v prostředí, které je mimořádně chladné – zde je ale nutné zeptat se, jak často máme v ČR mimořádně chladné počasí – tuhnou. Ztuhnutí vzorku přitom znamená jednak zhoršené jízdní vlastnosti – jednou z hlavních výhod zimních pneumatiky oproti letním je jejich měkkost – ale také vyšší opotřebení. Pokud tedy vůz negarážujete a parkujete jej na chladu venku, při pomalém zahřívání motoru dopřejte podobnou péči i pneumatikám.

Alternativou klasické garáže mohou být různé autopřístřešky

Pokud z nějakého důvodu nemáte či nemůžete mít klasickou garáž, možná oceníte některý z tzv. přístřešků pro auta. Těch existuje celá řada od jednoduchých skládacích kovových konstrukcí až po sofistikované a elegantní dřevěné autodomky, které v sobě zároveň kombinují i jakousi místnost na nářadí, kůlnu, dílnu apod. Třebaže se nenachází ve zděné budově, je vůz poměrně dobře chráněn před kroupami či třeba sněhem, určitou výhodou ale může být i absence teplotního šoku. Pokud totiž vyjedete z vyhřáté garáže přímo do minus dvaceti, není to pro vůz nic ideálního. Mráz sám o sobě navíc zdaleka nepředstavuje ten nejzásadnější problém. Tím jsou jednak agresivní posypové materiály a pak extrémní srážky v jakékoliv formě. Pokud jde o cenu těchto přístřešků, ty úplně nejjednodušší se dají pořídit i kolem 10 tisíc korun, za sofistikované dřevostavby ale můžete zaplatit statisíce. Až donedávna navíc platilo, že i tyto přístřešky vyžadovaly stavební povolení. V minulém roce zákon sice byl upraven a je dnes benevolentnější, i tak se ale jednání s pozemkovým úřadem dost možná nevyhnete.