Inteligentní semafory: užitečná nebo spíše kontraproduktivní vychytávka?

V posledních dvou třech letech v Česku jako houby po dešti vyrostly stovky tzv. inteligentních semaforů. Ty fungují v principu tak, že měří rychlost přijíždějících vozidel, a pokud je tato rychlost vyšší než povolená, sami vystaví řidičům stopku v podobě červené barvy. V dnešním článku se podíváme na některé právní i praktické aspekty této v našich končinách relativní novinky.

Většinu řidičů semafory skutečně zpomalí

Inteligentní semafory bývají nejčastěji umístěny při vjezdu do obce. Jejich účelem je zbrzdit řidiče, kteří si s již platnou padesátkou příliš nelámou hlavu. Zařízení měří úsekově v délce asi 100 metrů rychlost přibližujícího se vozidla. Je-li vyšší než povolená, na semaforu blikne červená a řidič má smůlu. Musí buď úplně zastavit anebo výrazně přibrzdit. Příště si tedy nepovolenou rychlost rozmyslí a pojede dle předpisů. A dle zkušeností obcí, které ve svém katastru podobná zařízení mají, inteligentní semafory skutečně fungují. Rychlost totiž díky nim upravují i tři čtvrtiny řidičů.

Semafory mohou negativně ovlivnit plynulost dopravy

Na adresu inteligentních semaforů se ne každý vyjadřuje kladně. Výtky se přitom týkají především jejich schopnosti za určitých okolností zhoršovat plynulost dopravy. Pokud totiž na semaforu svítí červená – ta je zde často mimochodem základní barvou – i slušně jedoucí řidiči mají tendenci dále zpomalovat třeba i na 30 km/h. Dalším problémem je chování semaforů při mimořádně hustém provozu. Vytvoří-li se kolona, semafor nahodí červenou jednoduše proto, že se jedná o jeho základní barvu. Kolona se tak ještě prodlouží.

Degradují inteligentní semafory respekt k právním předpisům a právu všeobecně?

Na rozebíranou problematiku je možné se dívat i jinak než z čistě praktického pohledu každodenního pozorovatele. Do určité míry jsou totiž inteligentní semafory hazardováním s respektem k právu a autoritám. Zatímco na klasických semaforech znamená červená barva jakousi absolutní stopku – pojedeš-li na červenou, srazíš se – u inteligentních semaforů to tak není. Jejich hlavním, a vlastně jediným, účelem je zpomalit rychle jedoucí řidiče. Jistě, i zde je hlavní argumentací bezpečnost provozu. Ovšem při projetí na červenou na běžném semaforu je riziko nehody naprosto eminentní, u inteligentního semaforu menší překročení rychlosti rozhodně pravděpodobnost nehody nezvýší několikanásobně. Otázkou tak je, zda tato technická vychytávka nepřispěje k degradaci statutu červené barvy. Na rozdíl třeba od dodržení maximální povolené rychlosti totiž pro naprosto drtivou většinu řidičů byla až do nedávna červená na semaforu jakousi absolutní stopkou, o které se nediskutovalo. Červená barva totiž, na rozdíl od silničáři zapomenutých „třícítek“ na přehledných a již opravených úsecích, znamenala riziko a tudíž jakýsi respekt. S inteligentními semafory ale o tento status možná částečně přijde.

Inteligentní semafory jsou iniciativou obcí, nikoliv policie

Inteligentní semafory v rámci svého katastru vždy instaluje na své náklady obec, a to bez ohledu na to, zda s nimi mají či nemají problém např. policisté. Z toho plyne i další důležitý fakt. Pojedete-li na červenou, postih vám nehrozí. Záznamy z kamer jsou totiž používány výhradně při řešení konkrétních kolizních situací, běžně vyhodnocovány nejsou. V podstatě je tak do značné míry pouze na racionálním uvažování řidičů, jak se v dané situaci zachovají. Inteligentní semafory mají svůj smysl např. u frekventovaných přechodů u škol. Jako plošně zaváděné zařízení takřka v každé obci se však jeví jako přinejmenším problematické.