Jak jezdit úsporně

Ačkoliv se již situace do určité míry stabilizovala, není snad žádný motorista, který by si nevšiml rostoucích cen paliv. Zvýšení spotřební daně, špička motoristické sezony, a donedávna i nepříznivý kurz dolaru představují hlavní důvody toho, proč se cena běžně prodávaného naturalu 95 dere nezadržitelně vzhůru. Můžeme se tedy zeptat, zda je přesto možné na palivu ušetřit? Zeptat se samozřejmě můžeme a mimoto si jsme schopni i odpovědět: skutečně to možné je a díky dodržování zásad úsporné jízdy jsme schopni se se spotřebou dostat až o třetinu dolů. U běžného rodinného vozu nižší střední třídy (Toyota Corolla, Ford Focus) je tedy reálné se dostat se spotřebou i na 5 l/100 km a ušetřit tak až 50 Kč/100 km (při rodinných 10 – 15 000 km/rok tak můžeme na palivu ušetřit až 7500 kč s tím, že u větších a těžších aut, případně při vyšších kilometrech např. u služebních vozů to může být i více než pětinásobek). Podle čeho se tedy máme řidit?

Snížení spotřeby neznamená snížení rychlosti

V tomto blogu se podíváme asi na půl tuctu základních zásad, které je nutno dodržet, pokud nechceme být na čerpacích stanicích stálými hosty. Často se traduje, že chceme-li ušetřit na palivu, nemusíme nutně jezdit pomalu. To je sice pravda, na druhou stranu je však třeba se při úsporné jízdě připravit na o něco pomalejší režim. Pokud např. pojedete po dálnici rychlostí kolem 150 km/h (byť, pokud je volno, naprosto plynule), spotřeba jednoznačně poroste oproti rychlosti např. 110 km/h, zejména pak při protivětru či naloženém vozidle. Je tedy možné jet mimo město průměrnou rychlostí 70km/h při vyšší spotřebě než při 90km/h a bezpochyby platí, že pro příznivou spotřebu je nutná plynulost, nicméně pokud to se snižováním nákladů myslíte vážně, asi budete muset jezdit pomaleji. To však vše závisí na typu vozidla, pohonu, zpřevodování apod.

Motor nevytáčejte ale zároveň pozor na předčasné řazení

Není zcela pravda, že otáčky a s nimi související zařazený rychlostní stupeň jsou přímo úměrné spotřebě. To je pravdou pouze na ideálně rovné cestě. Takové cesty však nejsou. Všudypřítomné jsou kopce, klopené zatáčky, velice často musí řidič brzdit. Na rovince je tedy jasné, že nemá smysl jet 100 km/h se zařazenou čtyřkou při 3500 RPM, když to jde na pětku při 2500 RPM. To se však bavíme o ideálních podmínkách. Zcela jiná situace nastane, když se před námi objeví kopec či např. musíme předjíždět. Je naprostý nesmysl vyjíždět prudký kopec s plynem na podlaze při 2000 otáčkách. Zbytečně dostávají zabrat součástky v motoru a mimo to spotřeba naopak roste. Platí tedy následující: Motor zbytečně nevytáčejte a snažte se při 2500 otáčkách (u dieselu samozřejmě i níže) řadit. Pokud se však před vámi objeví kopec a začnete cítit, jak motor ztrácí tah, nečekejte a ihned podřaďte, případně i vícekrát podle sklonu kopce, poloměru otáček atd.

Na jedničku se pouze rozjíždějte

Túrování motoru na jedničku přenechejte mladým a zkušeným jezdcům vracejícím se z diskotéky. Na jedničku se svižně rozjeďte a nejpozději při 3000 RPM řaďte výše. Jet na jedničku na delší vzdálenost se dá doporučit pouze v terénu, na rozbité polní cestě či třeba při prudkém sjezdu v zimě, kdy je třeba brzdit motorem. Stejně tak ale neušetříte např. rozjížděním se z kopce na dvojku, či trojku. Jednička se do auta montuje, jelikož má určitý smysl. Tím smyslem je rozjezd a kromě výše uvedených je to její jediný účel.

Jezděte plynule, předvídejte

Bezpochyby nejdůležitějším prvkem úsporné jízdy je tolik omílaná plynulost a maximální využívání setrvačné síly. Pokud narazíte na přejezd se sklopenými závorami, semafor či např. překážku na silnici, ihned sundejte nohu z plynu a začněte situaci vyhodnocovat. Každé brzdění je zbytečné, pokud je reálné, že než např. na semafor dorazíte již bude svítit zelená a kolony se rozjedou. Opět se to ale nesmí přehánět a, jak se říká, když to nejde, tak to prostě nejde. V takové situaci je lepší prostě zabrzdit, než čekat a čekat a najednou muset z 40km rychlosti na 30 metrech zabrzdit. Stejně tak si za hustého provozu po silnicích vedoucí často přes obec uvědomte, zda má smysl pro ušetření 5 minut času mít spotřebu o dva litry vyšší, nehledě na to, že nebezpečným předjížděním zvyšujete riziko nehody.

Nebojte se podřazovat

Nejvyšší spotřeby dosahuje vozidlo v místech s členitým terénem. Prudkým kopcem nahoru a pak prudkým kopcem zase dolů – to jsou ideální podmínky pro vznik víru v nádrži. I tak se ale dá spotřeba regulovat. Pokud chcete jet na spotřebu, zapomeňte na to, že pojedete 120 km/h do kopce. Před nájezdem do stoupání se vyplatí následující: Na aktuálně zařazený stupeň jeďte až do doby, kdy automobil začne ztrácet rychlost a otáčky (to může chvíli trvat, jelikož je vozidlo poháněno setrvačnou silou). Až k tomu dojde, rychle podřaďte a udržujte plynový pedál ve stejné úrovni jako před tím na vyšší převod. Sice pojedete pomalu, avšak nijak zásadně tak motor nezatěžujete a ani spotřeba by neměla stoupat raketově vzhůru. V případě, že opět pocítíte ztrátu otáček a tahu, podřaďte znovu a postupujte stejně jako ve druhém kroku. Jakmile se stoupání začne ztrácet, rychle řaďte výše. Na běžné cestě takto ztratíte několik minut, nicméně spotřebu se vám může podařit příjemně redukovat.

Bezpečnost není nadřazená ekonomičnosti

Každý držitel a snad i nedržitel řidičského oprávnění by měl vědět, že ekonomičnost provozu by nikdy neměla jít na vrub bezpečnosti. Nesvícení, vypínání motoru při jízdě z kopce apod. je skutečně hudbou minulosti. Nesvícení by se vám mohlo prodražit až o 2000 kč a 1 trestný bod, vypínání motoru je při jízdě zcela zbytečné, jelikož moderní automobily již uzavírají přívod paliva při asi 1500 otáčkách a je možné jet se zapnutým motrem a přesto s nulovou spotřebou. Vypínání motoru má smysl snad jen na přejezdech, kde se běžně čeká i několik minut, či v dlouhých kolonách. I tak ale moc neušetříte, nehledě na to, že zbytečně zatěžujete baterii a startér. Pokud máte vozidlo s ukazetelem spotřeby paliva, berte jej v potaz, avšak s nadhledem. Dívejte se před sebe a nekontrolujte, zda svítí hodnota 7,2l či 7,4l. Ke konečnému sečtení dojde až na benzínce. Stejně tak se nedoporučuje vypínání klimatizace. Pokud klimatizace máte, zapněte ji. V horku se řidič mnohem hůře soustředí a neopodstatnitelně se zvyšuje riziko nehody.

Nikdy nepodceňujte kontrolu vozidla a nahuštění pneumatik

Pravidelná kontrola nahuštění pneumatik je základ. Neprovádějte ji však jen okem. Zajeďte si na benzínku a nahuštění změřte. Podhuštění či naopak přehuštění má za následek mimo vyšší spotřebu i negativní vliv na opotřebení pneumatik, jízdní vlastnosti vozidla apod. Stejně tak neváhejte s návstěvou autoservisu, pokud začnete pozorovat bezdůvodné zvyšování spotřeby, aniž byste měnili jízdní návyky. Nedá se vyloučit závada, jejíž včasné odstranění může zabránit např. poruše motoru a drahé opravě.

Levné palivo = drahé palivo

Neexperimentuje raději s levnými palivy pochybných značek. Škoda 120L snese hodně, moderní automobil však nikoliv a ještě méně pak snese vaše peněženka v servise. Méně známé levné pohonné hmoty bývají velice často nekvalitní. Není to sice pravidlo, nicméně v sázce je přiliš mnoho a výhra je malá a nejistá. Někteří motoristé, kteří z kvalitních pohonných hmot přešli k levnější konkurenci, naopak pociťovali zvýšení spotřeby. Vždy tedy uvažujte s rozvahou a uvědomte si, že zajímavou alternativou při šetření na pohonných hmotách mohou být i LPG či CNG. Zde je však třeba kalkulovat, zda má tato investice smysl (u většiny motoristů tomu tak je).