Jak se připravit na cestu do zahraničí

Stále větší počet Čechů se každoročně vydává vlastním vozidlem do zahraničí. To má sice řadu výhod (je např. možné poznat danou zemi i jinak než z dálnice či z okýnka letadla), na druhou stranu je ale třeba si uvědomit řadu možných úskalí s takovou cestou souvisejících. Důvod je jasný – není nic horšího, než když se z krásné dovolené stane noční můra, která nás připraví o čas, peníze, nervy, zdraví, a bohužel někdy i to nejcennější. V tomto článku se pokusíme načrtnout alespoň základní zásady, kterých je třeba před zahraniční cestou dbát. Jako vždy totiž platí, že stačí jen velmi málo.

Příprava (nejen) vozidla

Je důležité si uvědomit, že do zahraničí nejede ani tak vozidlo, jako spíše my sami. A proto není radno podcenit i přípravu posádky: Před dlouhou cestou je třeba se řádně vyspat, doporučuje se vypracovat si itinerář cesty a i přes v 99 % případů bezproblémově funkční navigaci (pokud ji tedy máte k dispozici) mít alespoň určité povědomí o trase. Stačí alespoň vědět, přes která větší města se jede, mít povědomí o frekventovanosti benzínových stanic v dané zemi apod. Pokud projíždíme přes hory, průsmyky, tunely, či jakákoliv jiná místa vyžadující po řidiči větší soustředění, je např. vhodné snažit se tato místa projet ještě za světla.

Stejně tak však není možné zanedbat přípravu vozidla. Ačkoliv je většina modernějších udržovaných automobilů v takovém stavu, že ani před cestou do zahraničí žádnou kontrolu nepotřebují, prevence je prevence. Vozidlo, které zrovna sjelo z výrobní linky nemusí nutně zaručit spolehlivost a i takového vozidla je důrazně doporučována návštěva servisu.

Finanční náročnost cesty

Bohužel všechno něco stojí a potenciální cesta např. na dovolenou nebude žádnou výjimkou. V řadě zemí Evropy se na dálnici platí mýtné, které, např. ve Francii a v Itálii, může dosahovat až 4 Kč/km. Proto tedy benzín či nafta v žádném případě nebudou jedinou cifrou na konečném součtu nákladů. Vzhledem k tomu, že je v zahraničí většina WC zpoplatněna, je pak výhodné mít také dostatek drobných mincí.

Velmi důležité je mít určité povědomí o tranzitních a cílových zemích. Je nutné se předem seznámit s dopravními předpisy dané země, které se mohou lišit od předpisů u nás. Také výše případné pokuty nás může nemile překvapit. Důležité je také zjistit si informace o tom, jak postupovat při dopravní nehodě či informace o zajištění a dostupnosti zdravotní péče. Přestože jsou ve většině vyspělých zemí střední a západní Evropy předpisy podobné jako v České republice, je vhodné si nastudovat výjimky. Některé předpisy se totiž mohou lišit a jejich neznalost by vás mohla přivést do problémů. Výrazně se pak doporučuje cestovní pojištění, jelikož i za drobná zranění si lékaři především v německy mluvících zemích účtují poplatky v řádu stovek eur.

Nutné je též předvídat klimatické podmínky. Základem je, zejména v létě, dostatek pití a také teplé oblečení (a to i při cestě na jih). V případě poruchy, zácpy apod. se může stát, že budeme muset čekat u krajnice a, jak se již několik motoristů přesvědčilo, i v červencové Itálii dokáže být pěkná zima.

Na dovolenou vypůjčeným vozidlem

Cesta do zahraničí s vypůjčeným automobilem není problém, je však třeba počítat s nepříjemným papírováním. Jestliže hodláte jet do zahraničí automobilem, který vám nepatří, nechte si bez ohledu na to, kdo je jeho vlastníkem, vystavit od majitele vozidla potvrzení. Toto potvrzení by mělo být úředně přeloženo alespoň do angličtiny, ideálně pak do jazyka země, ve které jste. U firemních vozů je pak třeba navštívit notáře. Tato potvrzení se můžou velmi hodit např. při silniční kontrole, kdy se prokazuje, zda vozidlo nebylo odcizeno apod.

Přehled nejoblíbenějších destinací

Itálie

Řidiči vlastnící řidičský průkaz méně než 3 roky musí na dálnici dodržovat max. rychlost 110 km/h a na rychlostních a hlavních silnicích 90 km/h. Již při vystupování z vozidla je povinností mít na sobě oblečenou reflexní vestu. Při dopravní nehodě či porušení předpisů je policie v případě pochybností o vymahatelnosti pokuty či zálohy oprávněna zabavit řidičský průkaz, případně i celé vozidlo. Nehodu je nutno oznámit pouze v případě, že dojde k usmrcení nebo k vážnému zranění osob. Na dálnicích se platí poměrně vysoké mýtné, výhodou je ale jejich skvělý stav.

Chorvatsko

U mýtných bran se nebojte zamířit k platebním terminálům – ty umožňují bezpečné a pohodlné placení běžnými platebními kartami, což může ušetřit spoustu času, a to zejména pokud jsou dálnice ucpané. Podobně jako jinde je povinností mít na sobě v případě pohybu po silnici reflexní vestu. Pokud dojde k nehodě, je nutné volat policii. Kromě dálničních poplatků je také třeba počítat se zpoplatněnými průjezdy (tunely, průsmyky) apod.

Německo

Hlavní rozdíl mezi Německem a ostatními zeměmi je maximální rychlost na dálnici. Ta totiž neexistuje (v neoznačených úsecích). V krvi je možno mít až 0,5 promile alkoholu a všeobecně se předpisy v Německu doporučuje dodržovat, jelikož pokuty jsou zde hodně vysoké. Pro zajímavost – pouhé použití hanlivých slov nebo hrubých gest, může být pokutováno až do výše 6000 eur.

Rakousko

Při dopravní nehodě, při které dojde k poškození věci ale nedojde ke zranění či usmrcení, není nutné policii volat. Řidiči se však musí dohodnout na míře zavinění, prokázat se navzájem občanskými průkazy a vyplnit tzv. evropský protokol o nehodě, který musí být podepsán oběma účastníky nehody. I zde se doporučuje předpisy raději dodržovat. Za výrazné překročení rychlosti hrozí pokuty v řádech tisíců eur. Reflexní vesta je zde povinností a každý řidič je povinen ji při policejní kontrole ukázat.

Francie

Podobně jako v Německu čekají na řidiče s novým průkazem omezení. Kdo není vlastníkem oprávnění déle než dva roky, nesmí jet rychleji, než o 20 km/h méně, než je všeobecně povolená maximální rychlost. V praxi je to 80 km/h na silnicích, 100 km/h na dálnicích ve městě a 110 km/h na dálnicích. Přestože jsou např. Francouzi převážně ohleduplní a za volantem neriskují, dejte si pozor na jihu Francie v oblasti Provence. Tamějším řidičům totiž v žilách koluje horká krev a podobně horkokrevně i řídí. S největší pravděpodobností zde nedojde k vážnější nehodě, zbytečně si urazit zrcátko či nárazník je však nepříjemné.