Jaké auto vybrat pohybově omezeným osobám či invalidům?

Jste nějakým způsobem pohybově omezeni? Dělá vám jízda autem či třeba vysedání problémy? Dost možná by nemusely. Zatímco některé vozy jsou totiž stavěné pro komfort a disponují např. vhodnými širokými dveřmi či vyšším posedem, jiné jsou určeny spíše pro sportovnější jízdu. Pokud tedy zvolíte ten správný vůz právě pro vás, můžete se řady problémů souvisejících s vaším handicapem zbavit či je výrazně eliminovat.

Uvědomte si, co přesně vám působí potíže

Každý jsme jiný. Někomu mohou dělat velké potíže průjezdy zatáčkou, někomu se špatně vystupuje, další má problémy s krční páteří při dlouhých jízdách. Když budete kupovat vůz, musíte přesně vědět, na co jste citliví. Pohodlná a měkká sedadla jsou sice příjemným prvkem, ovšem pokud jsou umístěna příliš nízko a ještě se k nim špatně dostává, není takový vůz pro vás.

Existují nějaká všeobecná kritéria podle kterých vybírat auto?

Jak jsme uvedli výše, každý jsme individuum a máme jiné požadavky a problémy. Všeobecně se ale dá říct, že mezi hlavní potenciální problémy, kterým mohou osoby pohybově omezené čelit, jsou:

Nízko posazená sedadla

Nízký posed ocení spíše mladí a zdatní lidí. V případě, že máte problémy např. s páteří či kyčlemi, určitě oceníte spíše vyšší posed. Do takového vozu se totiž mnohem jednodušeji nastupuje i se z něj vystupuje. Vyšší posed doporučujeme zejména tehdy, když parkujete např. v kopci či v bočním náklonu. Logicky se nám tedy výběr zužuje spíše na malé MPV vozy či třeba SUV, otázkou jsou však vaše finanční možnosti. Svůj účel splní třeba Ford C-MAX či Dacia Duster, ovšem tvrdý podvozek nemusí vyhovovat každému. Další alternativou může být Renault Modus. Tento jednoduchý a přitom spolehlivý vůz nabídne pohodlné svezení, sedačky umístěné příjemně vysoko a také na údržbu nenáročný motor s výkonem 55 kW. Do našeho hledáčku by se však mohl dostat i Citroen Xsara Picasso. O jízdních vlastnostech tohoto vozu sice kolují vtipy, to ale nemění nic na tom, že jde o pohodlný vůz s dobrou výbavou a relativně nízkými servisními náklady.

Příliš tvrdý podvozek

Dá se předpokládat, že drtivá většina pohybově omezených motoristů dá přednost komfortně naladěnému podvozku se silnějším posilovačem řízení. Ten se může hodit zejména v městském provozu, který neustálou nutností zatáčet a kontrolovat zrcátka klade na zdravotní stav řidiče nejvyšší nároky. Pokud bychom měli postupovat podle tohoto kritéria, opět by nám jako ideální vyšly vozy ze země galského kohouta, špatně by nedopadl ale ani Mercedes či třeba některé Toyoty.

Ujistěte se, že pohodlně dosáhnete na pedály

Až si budete kupovat vůz, dejte pozor na to, abyste dokázali pohodlně ovládat pedály. Ty by měly být v příjemné vzdálenosti od sebe a neměly by jít příliš ztuha. Na sportovní vozy typu Ford Focus RS či VW Golf GTI tak raději zapomeňte. Zaměřit se však můžete opět na vozy francouzské ale také japonské. Toyota Corolla či třeba Urban Cruiser vám mohou nabídnout komfort, který potřebujete, příjemné svezení ale nabídnou i některé Nissany či Mazdy.

Berte vůz s klimatizací

Třebaže u nových vozů je dnes klimatizace již takřka standardem, u ojetiny tomu tak nemusí být. Samozřejmě, že se nedá jen tak paušalizovat. Většině lidí, kteří trpí na problémy se zády, ale asi neudělá dobře zpocení se v rozpáleném voze následované ofouknutím chladným větrem. Na klimatizaci je tedy vhodné si potrpět. Naopak v zimě může být obrovskou výhodou nezávislé topení. Vaší artróze nikterak nepřidá jízda v promrzlém voze v době, kdy ještě topení, ač se snaží ze všech sil, prostě nemá sílu. Ovšem nezávislé topení je poměrně nedostatkové zboží a dost možná se budete muset obejít bez něj.

Před koupí si dopřejte testovací jízdy

Uvědomte si, s čím máte při jízdě největší problémy. Podle toho pak posuzujte jednotlivá vozidla, ve kterých se svezete. Není nic špatného či nemístného vyžádat si testovací jízdu třeba v pěti šesti autech. Nechcete a ani nemůžete se spokojit jen tak s ledasčím. Nedejte se proto odbýt a od prodejce, který by dělal problémy, rychle utečte. Při koupi můžete vzít v potaz naše rady, druhým dechem ale dodáváme, že vaše nároky mohou být zcela specifické. Všeobecně se dá říci, že ideální vůz pro vás bude asi ze třídy malých MPV či SUV, ovšem klidně se může stát, že nakonec skončíte u klasického hatchbacku.

Zajímavou alternativou mohou být americké vozy. Ovšem pouze při dostatečné finanční rezervě

Pokud vám nevadí vyšší pořizovací cena a také až trojnásobné náklady na provoz, mohou pro vás být zajímavou alternativou vozy Jeep či třeba Land Rover. Jde o kvalitní, naddimenzované vozy, které něco vydrží, nabízející komfort, pohodlí a dobré jízdní vlastnosti jak na silnici tak v terénu. Ovšem pozor. Jde zpravidla o velká vozidla, mimořádné pozornosti je tedy potřeba při parkování a všeobecně při jízdě takřka všude mimo dálnici. Při kvalitním, ovšem ne zcela levném, servise se jejich životnost udává, s trochou nadsázky, ne v letech ale spíše v desítkách let. Mechanicky i technologicky jde o vyspělá vozidla, byť čas od času se může ozvat elektronika.