Jaro z pohledu motoristy

Typicky zimní počasí v podobě sněhu, mrazu, či náledí je, doufejme, již nadobro pryč. Je déle světlo a mohlo by se zdát, že jsou nyní silnice bezpečnější. Bohužel tomu tak ale není není. Právě naopak: z nedávno zveřejněných statistik vyplynulo, že se počet zvýšil nehod, při kterých došlo k těžkému zranění či usmrcení. Nejzrádnější je na jarním období onen falešný pocit bezpečí, že teď se již nemůže nic stát. Bohužel může, a proto si pojďme v následujícím článku rozebrat, na co je třeba si dávat pozor, abychom se do smutných statistik nedostali i my.

Horko, plavky, bazén aneb na co je ještě lepší počkat

Je třeba si uvědomit, že přestože se závějí a náledí do podzimu již asi nedočkáme, je stále teprve konec dubna. Zejména ve výše položených oblastech (např. Jablonecko, Bruntálsko apod.) nejsou květnové ranní mrazíky ničím ojedinělým a i částečně namrzlá vozovka (či třeba jen krajnice) dokáže zejména na letních pneumatikách potrápit. Tak jako může podcenění počasí u člověka skončit nachlazením, tak může podcenění počasí za volantem vyústit přinejmenším povinnou zastávkou v servise. Přestože studené počasí určitě nebude největším problémem za volantem v jarním počasí, obezřetnost je stále na místě.

Přezutí pneumatik

Pokud jste tak zatím neučinili a nepocházíte např. z výše zmíněných horských oblastí, pneumatiky přezujte. Platnost dopravní značky přikazující zimní výbavu končí 30.4., a proto se již není nutno obávat případného postihu. Skutečně nemá smysl sjíždět zimní vzorek na silnici, jejíž teplota již běžně přesahuje 30°C.

Sluníčko – lék i hrozba

Již naše babičky říkávaly, že kam nechodí slunce, tam musí jít lékař. Slunce sice dokáže působit blahodárně jak na tělo tak na psychiku, bohužel se však již stala řada nehod, při kterých si řidiči stěžovali na náhlé oslnění, důsledkem čehož ztratili kontrolu nad vozidlem. Je třeba si uvědomit, že sluníčko získává sílu a zejména v místech, kde se rychle mění krajina, např. pomezí lesa a otevřené pláně, je třeba si dávat pozor. Stejně tak je nutné říci, že v případě nehody je na vině vždy řidič, a to bez ohledu na to jak a čím byl oslněn. Vždy se tedy doporučuje mít ve vozidle (nikoliv u sebe, ale na stálo ve vozidele) sluneční brýle. Počasí se totiž může změnit velmi rychle a k nehodě může dojít ještě rychleji.

Nekvalitní silnice

Po každé zimě se na silnicích objeví řada výmolů, výtluků, vyjetých kolejí, utrhnutých krajnic apod. Značné procento motoristů má snahu se těmto nepříjemnostem vyhnout nebezpečným vybočováním ze svého jízdního pruhu. Co může následovat, si dokážete představit sami. Na jednu stranu sice dojde k nepatrnému šetření vozidla, na druhou stranu je ale třeba si uvědomit, že následky případné kolize mohou být nesrovnatelně horší než případné vjetí do výmolu. Lze tedy doporučit vyhýbat se nerovnostem pouze tam, kde jsme si bezpečně jistí, že nikoho neohrozíme ani neomezíme a tam, kde víme, že to šíře či jiné parametry silnice dovolí. Podobně se nedoporučuje vyhýbat se výtlukům na poslední chvíli. Pokud totiž vozidlo vjede do hlubokého výtluku s na poslední chvíli stočenými koly, je to pro něj nesrovnatelně horší, než když jámu projede kolmo skrz. Úhybné manévry v poslední vteřině se tedy v žádném případě nedoporučují.

Rozmanitost silničního provozu!

Na rozdíl od zimního období se na jaro a hlavně v létě na silnicích setkáváme i s ne zcela tradičními účastníky silničního provozu. Motocyklisté, cyklisté, jezdci na koni, tříkolkáří, lehocipédáři, chodci, elektrické vozíky – ty všechny spojuje skutečnost, že je lze velmi snadno přehlédnout. Největší problémy jsou asi s motorkáři, kteří každoročně způsobí řadu smrtelných nehod, hrubě nedodržují předpisy a leckdy jezdí bez registrační značky či bez povinné pojistky. Ačkoliv je velmi povrchní pokládat mezi výrazy motorkář a gauner rovnítko, neexistuje snad ani jeden motorista, který by se s agresivní jizdou motorkářů nesetkal. V případě, že ve svém okolí zaregistrujeme motorkáře s asertivnějším stylem jízdy, je lepší jej nechat jet. Snad jedinou výhodu, kterou by případná kolize motocyklu a osobního automobilu mohla mít, je značný rozdíl v hmotnostech – motorkář je proti osobními vozidlu takřka bezmocný.

Pokud jde o cyklisty, je až zarážející, jak vysoký počet se jich stále vyskytuje na frekventovaných silnicích i přesto, že pro ně již byly vybudovány kvalitní cyklostezky. Cyklisty není radno podcenit: jedná se o regulérní účastníky silničního provozu se všemi právy a povinnostmi. V případě kolize je velmi pravděpodobné, že na straně cyklisty dojde ke zranění. Je tedy třeba cyklisty respektovat, dát jim přednost, dávat pozor na jejich případné vybočení ze své trasy apod.

Jak tedy tento článek uzavřít? Snad jen přáním šťastné cesty a ať na silnicích i jinde nechybí respekt a obezřetnost.