Je jízda s meziplynem přežitek, který nemá v 21. století místo?

Už uplynula řada let od doby, kdy člověk s trochou nadsázky nepotřeboval chodit to fitcentra. Bohatě totiž stačilo někam zajet automobilem bez posilovače řízení. Stejně tak jsou ty tam časy, kdy bylo nutné dosycovat motor, používat meziplyn apod. A právě nad otázkou meziplynů se dnes pozastavíme. Patří meziplyn do automobilového pravěku anebo je to stále užitečná věc, která má své opodstatnění i na moderních vozech.

Meziplyn. Znáte jej?

Hlavním úkolem meziplynu je srovnání otáček motoru s rychlostí poháněných kol po podřazení. Jen si představme následující situaci: jedeme na pětku a motor držíme např. na 4000 otáčkách. Na horizontu se objeví zatáčka, kterou současnou rychlostí nedokážeme bezpečně projet, a proto je nutné zpomalit a podřadit. Sešlápneme tedy brzdu a jakmile otáčky motoru klesnou na 3000 za minutu, rozhodneme se podřadit pro maximální tah motoru a akceleraci za zatáčkou. Pravou nohou tedy držíme brzdu, levačkou vyšlápneme spojku a skoro ve stejnou chvíli přidáme plyn pravou nohou. Je tedy nutné pravačkou šlapat současně na dva pedály. Jakmile otáčky motoru vyběhnou tam, kam chceme, pouštíme spojku.

Je třeba jezdit i u moderních vozidel s meziplynem?

Není to nutné. Dnes již snad neexistuje vozidlo, které by nemělo synchronizovanou převodovku, a tudíž je možné bez problémů řadit, čistě teoreticky, i z pětky na jedničku. Pokud jste však vlastníkem silného vozidla se zadním náhonem (Porsche, Ford Mustang apod.), o meziplynu byste měli minimálně vědět. Pokud totiž vletíte příliš rychle do zatáčky a v ní šlápnete prudce na plyn, můžete z ní klidně vyletět v důsledku přetáčivého smyku. Meziplyn a srovnání otáček však může výrazně přispět k lepší adhezi a plynulejšímu průjezdu.

U meziplynu šlapu na plyn při brzdění. Nezvýší se mi tím spotřeba?

Teoreticky ano, prakticky však ne. Sice spálíte nějakou kapku benzínu navíc při brzdění, motor se však při akceleraci ze zatáčky bude namáhat méně. V praxi je při správném provedení meziplynů spotřeba stejná, možná i nepatrně nižší.

Jak je to se životností spojky a převodovky? Netrpí používáním meziplynů?

Při správném provedení nikoliv. Nikdo se však nenaučí „meziplynovat“ sám od sebe, a proto je nutný určitý trénink, který může spojku v omezené míře zatěžovat.

Proč dnes není nutné jezdit s meziplynem?

Důvod je jednoduchý. Moderní vozidla mají sesynchronizovanou převodovku, která zabezpečuje snížení rozdílu v poměru vstupních a výstupních otáček převodovky ještě před tím, než dojde k zařazení převodového stupně jako takového. Dá se tedy říct, že synchrony v převodovce dělají meziplyn za nás.