Jezdíte do hor či na chalupu? Potřebujete spolehlivou čtyřkolku?

Pokud jste si na tyto otázky odpověděli kladně, patříte mezi tu část motoristické veřejnosti, která potřebuje poctivé, spolehlivé a přesto dostupné auto do nepohody. Máte-li problém s výběrem konkrétního vozu, nezoufejte. V dnešním článku vám několik takových vozidel představíme.

Vozy značky Subaru

Sháníte-li stálou čtyřkolku, která se chová velmi hbitě na silnici i mimo ni, horkým adeptem je model Forester. Velmi odolný podvozek a poctivá konstrukce vás nezklamou, při zhoršené adhezi pomůžou i redukce na první dva stupně. Pokud nevyžadujete zvýšený podvozek a spokojíte se pouze s pohonem 4×4, je možné doporučit i silniční Legacy či cross-over Outback (příp. i některé z menších vozů této značky).

Volvo V70AWD

Pokud vám učarovalo Volvo svým modelem V70 s pohonem všech kol, vězte, že se nejedná o chalupářské auto. Lehce zvýšený podvozek sice pomůže na polních cestách, velkou výhodou je i majestátný zavazadlový prostor, podvozek a nápravy jsou však stavěné na jízdu po silnici. K pohonu AWD nemáme zásadních výhrad, snad jen že si řekne minimálně o litr více než předokolka (to je ale u těchto vozů bohužel běžné). Spíše než o chalupářské vozítko jde o pohodlnou limuzínu pro klidné dlouhé cesty.

Co takhle Audi A6 Allroad?

Vozidla této německé značky mají v rámci ČR jakýsi punc luxusu a jsou velmi populární. Např. takové Audi A8 je nejoblíbenějším vozem mezi top managery a vytlačilo tak BMW řady 7 a Mercedes S. I v případě, že však nemáte za sebou podporu ve formě zdánlivě bezedné firemní pokladny, máte možnost se stát vlastníkem třeba Audi A6 v terénní verzi Allroad, dnes dostupnému za zlomek prodejní ceny, která byla i více než 2 miliony korun. Jeho koupi však spíše nedoporučujeme, na chalupářské ježdění se nehodí. Jeho hlavní slabinou je velmi drahý servis a díly (výměna rozvodů) a také konstrukčně složité a poruchové pneumatické pérování. Je třeba vyhnout se první generaci, kde odcházely přední nápravy, turbo i palivové čerpadlo (všechno velmi drahé díly). Vůz má sice i klady – velký vnitřní prostor, vynikající systém pohonu všech kol či úsporné dieselové motory – jeho nákup však nedoporučujeme, a už vůbec ne jako vozidlo na chalupu.

Menší kompaktní SUV

Jste-li fanouškem vozidel SUV a nevadí vám jejich horší jízdní vlastnosti, spotřeba a provozní náklady, máte obrovský výběr. Suzuki Vitara, Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Škoda Yeti, Honda CRV – to je jen zlomek nabídky v tomto sektoru. Připravte se však, že k pravidelnému jezdění do terénu tyto vozy stejně určené nejsou. Taková Toyota RAV4 má sice velký zavazadlový prostor a nabízí (pro někoho velmi příjemný) vyšší posed, otázkou je však, zda je toto důvodem k obětování lepších jízdních vlastností nižších vozidel.

Solidní alternativu představuje i chalupáč z Mladé Boleslavi – Škoda Yeti

O Yetim se dá říct to, co o jiných SUV. S lehkostí se vypořádá s lehčím terénem, avšak při pravidelném jezdění mimo silnici trpí. Kromě systému ASR (protiprokluz) se Yeti pyšní elektronickým asistentem pro sjezd z kopce (podobně jako vozy Land Rover). Zledovatělé prudké klesání tak pro vás bude rutinní záležitostí. Kromě citlivého dieselového motoru se Yetimu nedá nic vyčíst, jelikož se jedná o solidní lehké SUV.

Pokud dáváte přednost domácí automobilové produkci, určitou volbou je i Octavia ve verzi Scout. Toto vozidlo však nedoporučujeme kvůli vysoké ceně. Při srovnání např. s Outbackem Octavia pokulhává.