Jízda vpravo a vlevo aneb jak jezdí někteří z nás

Našinec považuje jízdu v levostranně řízeném vozidle za něco zcela samozřejmého. Jakmile uvidí volant na opačné straně, zpravidla poněkud znervózní. Naučit se rozumným způsobem ovládat vůz s pro nás exoticky posazeným volantem v zemi, kde se zdá, že vše platí opačně, přitom nemusí být až takový oříšek. Jen je nutné nenechat se rozhodit, překonat prvotní šok a dát svým mozkovým závitům trochu času.

Pravostranné řízení není až tak exotické, jak by se mohlo zdát

Pro řadu z nás je „anglický volant“ skutečně jeden z typických kulturních znaků ostrovů za Kanálem. Nalevo se přitom zdaleka nejezdí jen tady ale i v dalších více než 70 zemích světa. Nenechme se tedy zmást evropskou realitou. Téměř polovina všech zemí světa totiž jezdí podle anglického vzoru (k dnešnímu dni je přesný poměr 76:163). Nutno samozřejmě dodat, že řada z těchto zemí jsou bývalé britské kolonie. Zdaleka se přitom nebavíme o nějakých drobných enklávách. Nalevo jezdí např.

  • Indie
  • Pákistán
  • Indonésie
  • Japonsko
  • Austrálie
  • celá jižní a jihovýchodní Afrika (JAR, Mozambik, Tanzánie, Keňa a další)

Podtrženo a sečteno má tedy volant na „špatné“ straně více než třetina světového obyvatelstva.

I v Čechách se kdysi jezdilo vlevo

Poměrně často se již v hodinách dějepisu žáci a studenti dozvídají, že u nás levostranné řízení zavedli němečtí okupanti za války. Pravda je to ale jen částečně. Ve skutečnosti se již na konci 20. let tehdejší ČSR zavázala přejít na současný model. Konečná realizace ale byla dohodnuta až na rok 1939 (konkrétně první květen). Když však Hitler 15. března téhož roku vtrhl do Čech, zavedl povinnost jízdy na druhé straně s okamžitou platností. Němci tak v podstatě jen o měsíc a půl urychlili něco, co už stejně bylo dávno schválené a připravené.

Opačně je skoro všechno. I tak si ale na ježdění po anglicku člověk rychle zvykne

Dalo by se říci, že kromě rozmístění pedálů, je u pravostranného vozu vše obráceně (nebojte se, spojku opravdu nebudete sešlapovat pravou nohou a plyn levou):

  • Logicky zde neexistuje přednost zprava nýbrž zleva.
  • Na kruhový objezd se najíždí jakoby opačně.
  • Řadí se levou rukou
  • Při blikání pohyb páčkou dolů znamená směr vlevo
  • Nalevo chodí i lidé po chodnících

I přesto tyto nezvyklosti ale nemá většina našinců problém se na anglických silnicích rychle aklimatizovat.

Léčba šokem může zafungovat. Doporučujeme ji ale jen u zkušených řidičů

Chystáte-li se do některé ze zemí, kde se jezdí na druhé straně, rozhodně nedoporučujeme okamžitě usednout do pravostranného vozu. Nemalá část motoristů to sice s určitým vypětím sil bez škraloupu zvládne, i tak je ale lepší si přivykat postupně. Léčba šokem může sice ovoce přinést, praktikujte ji ale jen tehdy, kdy už máte najezděno hodně a v místech, kde se budete pohybovat, navíc není hustá doprava. Určitě není vhodné vydat se rovnou přes centrum Londýna. Mnohem lepší a bezpečnější alternativou může být např. půjčení si kola či třeba skútru. Na nich si rychle a pohodlně osvojíte základní pravidla jízdy vlevo. Pokud přece jen dáváte přednost dvoustopým vozidlům, doporučujeme ty s automatickou převodovkou.

Registrace pravostranného vozidla v Česku standardně možná není. Existují ale výjimky

V Česku je za normálních okolností možné registrovat pouze vozy s volantem nalevo. Výjimku tvoří vlastně jen veteráni. V souladu s předpisy EU ale může registraci provést také vlastník vozidla, který pobýval na území členského státu EU a stěhuje se na území České republiky, přičemž současně s tím přesouvá svoje vozidlo. Tuto skutečnost má povinnost prokázat zápisem v technickém průkazu nebo v osvědčení o registraci vozidla. I tak je ale nezbytné, aby bylo vozidlo upraveno z hlediska světelných zařízení a nepřímých výhledů (zrcátka) pro provoz pravostranný, což bude doloženo technickým protokolem z pověřené zkušebny o kontrole nepřímého výhledu z vozidla a doložením nastavení světlometů pro pravostranný provoz. Tento protokol přitom mohou v rámci ČR vydat pouze dvě pověřené zkušebny (obě nalezneme v Praze).