Když na vás auto začne blikat jako v lunaparku aneb rozumíte kontrolkám na přístrojové desce

Jen zlomek motoristů se nikdy v životě nesetká s ne zcela slibně svítící či blikající kontrolkou oleje, brzd, řídicí jednotky apod. Tomuto zlomku motoristické populace ze srdce gratulujeme. V dnešním článku se zaměříme na rady pro ty méně šťastné z nás, kteří se do této situace dostanou. Rozebereme si jak nejlépe reagovat, co jednotlivé kontrolky znamenají a hlavně kdy už je nezbytné volat odtahovou službu či jet do servisu a kdy se naopak jedná jen o informativní oznámení.

Červená znamená stop, žlutá pozor

Jednoduše řečeno, červená kontrolka vesměs znamená stop, zatímco žlutá nám spíše dává informaci, že něco není zcela v pořádku. V takovém případě není odstavení vozidla nutné a zpravidla není nutná ani bezprostřední návštěva servisu. Poněkud zavádějící by se mohlo zdát červené označení zatažené ruční brzdy (symbol s trojúhelníkem) či označení nezavření všech dveří vozidla. V takovém případě samozřejmě dovřít dveře a odtáhnout ruční brzdu. Červeně svítící kontrolka oleje, řídicí jednotky nebo třeba kontrolka chladicí kapaliny však vždy znamená stopku a často i odtah.

I auto na vás občas promluví. Naučte se jeho jazyk

Je zcela běžné, že se krátce po nastartování na přístrojové desce rozsvítí všechny kontrolky. Pro ty šťastnější z nás je to jediná příležitost, kdy na nás automobil takříkajíc promluví. Pro ty, na které se štěstěna zamračí však v tomto okamžiku všechno teprve začíná. Pokud vás tedy na cestě potká nemilé rozsvícení některé z kontrolek na přístrojové desce, je nezbytné zbystřit, ideálně zastavit a hlavně vyhodnotit o jakou kontrolku se jedná.

Všeobecně známé kontrolky jako teplota motorového oleje či autobaterie asi není nutné představovat. Zdaleka ne všichni řidiči jsou však obeznámeni s ostatními (u běžného vozidla je jich asi dvacítka). Nejen z tohoto důvodu se vyplatí, zejména před cestou do zahraničí, investovat nějaký čas do čtení manuálu. Skutečně apelujeme na všechny motoristy, ať se s jednotlivými kontrolkami seznámí. Odtah a servisní služby v zahraničí jsou totiž velmi drahé. Při koupi nového vozidla zákazník manuál obdrží vždy a i u naprosté většiny vozidel čerstvě dovezených ze zahraničí je manuál běžně dodán (bohužel je však často v němčině, italštině či francouzštině). Problém může být u autobazarů nabízejících vozidla z ČR, nicméně i zde se k manuálu často dostanete. Pokud ne, zpravidla není problém sehnat kopii na internetu či někde přes inzerát, pochodíte pravděpodobně i v autorizovaném servisu a některé automobilky, např. Jeep, nabízejí volně stažitelné pdf manuály přímo na svém webu.

Seznamte se, prosím…

  • červeně svítící kontrolka tlaku oleje

Tady pozor! Pokud se rozsvítí kontrolka tlaku oleje, okamžitě zastavte a vypněte motor. Po několika minutách změřte hladinu oleje v motoru. Pokud je ho nedostatek, olej dolijte. Pokud je oleje dostatek a kontrolka přesto svítí, nebo pokud nemáte vhodný olej po ruce, volejte odtah a v jízdě nepokračujte. Hrozí zadření motoru!

  • žlutě svítící kontrolka tlaku oleje

V podstatě se jedná o stejný problém jako výše. Rozdíl je v tom, že žlutě svítící kontrolka nesignalizuje akutní nebezpečí. Postup je stejný: zastavit vozidlo, vypnout motor, chvíli počkat a dolít olej. Pokud olej na místě nemáte, můžete dojet do cíle a doplnění provést tam. Pokud vás svítící kontrolka znervózňuje, zkuste na nějakou dobu (cca 1 minutu) otevřít kapotu a pak ji zase zavřít. Další možnou potíží s olejem může být blikající žlutá kontrolka oleje. Nejde však o problém s olejem jako takovým, jedná se totiž o poruchu na čidle. V takovém případě závada v žádném případě nehrozí (za předpokladu, že s porouchanou kontrolkou nepojedete ještě rok, než vám olej skutečně dojde a automobil přitom nebude mít šanci vás na to upozornit).

  • kontrolka chladicí kapaliny

Ponořený teploměr patří, co se kontrolek týče, ke skutečné klasice a zná ji asi každý, kdo vlastní řidičský průkaz. Její rozsvícení poukazuje na nedostatek chladicí kapaliny, nebo na její přehřátí. Opět se v takové situace vyplatí zastavit, nechat motor vychladnout a chladicí kapalinu zkontrolovat. Pokud je jí nedostatek, dolijte ji. Pokud nevíte jak na to nebo kapalinu nemáte po ruce, dovezte auto raději do nejbližšího servisu. Jinak totiž hrozí přehřátí a v extrémním případě i požár automobilu.

  • kontrolka autobaterie (dobíjení)

Někdy je možné se setkat s červeně svítícím obdélníkem s malými plus a mínus znaky v rozích. Jedná se o kontrolku dobíjení. Pokud se kontrolka baterie rozsvítí za jízdy, dojeďte do nejbližšího servisu (vypněte přitom jak rádio, tak klimatizaci a všechno ostatní elektrické vybavení v automobilu). Velký pozor je třeba dávat, když se tato kontrolka rozsvítí současně s kontrolkou chladicí kapaliny. V takovém případě v jízdě nepokračujte a volejte odtah.

  • červená kontrolka brzd

Svítící kontrolka s velkým vykřičníkem uprostřed signalizuje problém s brzdami. V drtivé většině se však nejedná o závadu ale o pouhou jízdu s ne zcela zataženou ruční brzdou. Pokud však ruční brzdu máte zataženou a kontrolka stále červeně svítí, je vhodné vyzkoušet, zda funguje správně nožní brzda. Pokud ne, okamžitě volejte odtah a dále nejezděte. Pokud se nožní brzda zdá být v pořádku, dojeďte do cíle a nechte si vůz prohlédnout.

  • svítící kontrolka elektroniky a řídicí jednotky
  • Tato kontrolka se nejčastěji rozsvítí po natankování závadného paliva či při problémech s lambda sondou a po nějaké době svítit přestane. Větším problémem je, pokud začne blikat. V takové situaci je vhodné ihned zastavit a zavolat odtah. Jinak hrozí poškození katalyzátoru, sacích klapů či lambda sondy a později i motoru jako takového.

    Jak již bylo řečeno, v běžném vozidle jsou kontrolek asi dvě desítky. Ačkoliv se s řadou z nich možná nikdy nesetkáme, není radno podceňovat krátké prostudování manuálu. Jednak budete v obraze, co že se to vlastně s vozem děje, a navíc můžete ušetřit spoustu peněž za odtah, který není vůbec nutný. Ať už se rozhodnete jakkoliv, my vám přejeme pouze šťastné kilometry a ať s vámi automobil moc nemluví a radějí vás jen vozí.