Legislativní změny v motoristice aneb co byste měli vědět

Již za méně než dva měsíce vejdou v platnost změny zákona upravujícího provoz na pozemních komunikacích. V Point S považujeme za povinnost vás o nich, stejně jako o všech případných dalších změnách, včas informovat. Pokud však nyní začínáte mít obavy, že jste něco zanedbali či  zapomněli, vězte, že není třeba se strachovat. Nejedná se vesměs o nic výrazného a řady motoristů se změny v podstatě nedotknou. I tak si je ale pojďme projít, jelikož, jak známo, neznalost neomlouvá.

Vlastníte staré, na první pohled korozí postižené vozidlo? V tom případě zbystřete

Pokud jste vlastníkem korozí „prolezlé“ felicie, favoritu či jiného vozidla, je možné, že vás na cestě potká nepříjemná událost. Na základě nových změn totiž budou mít policisté právo řidiči nařídit kontrolu technického stavu vozidla a ten bude mít povinnost neprodleně zajet na STK (maximálně však do vzdálenosti 4 km). Pokud se při kontrole ukáže, že na vozidle skutečně je vážná či dokonce nebezpečná závada, budete povinni celou technickou prohlídku zaplatit.

Denní svícení

Aniž by bylo jakkoliv prokázáno, že má denní svícení na bezpečnost silničního provozu kladný vliv, světla zapněte. Pokud tak neučiníte, hrozí vám pokuta a možná i ztráta jednoho bodu (argument, že svícení je nepříjemné a oslňuje u PČR pravděpodobně neobstojí). Jelikož je však povinné svícení zavedeno už nyní a většina řidičů jej považuje za samozřejmé, nejde o nic významného.

Pozor na využívání vyhrazených pruhů

V současnosti má policie právo trestat jízdu v pruhu vyhrazeném pro autobus, nicméně vzhledem k minimální nebezpečnosti tohoto jednání bude takováto jízda vyňata z bodového hodnocení. Stále bude hrozit pokuta, nicméně případná ztráta trestných bodů již bude mimo hru.

Zavedení souhrnných trestů

V případě, že se hříšník dopustí několika přestupků najednou (např. předjíždění přes plnou čáru se současným překročením rychlosti), bude celá záležitost projednávána ve společném správním řízení a trestné body budou uděleny pouze za nejvýše postižitelný přestupek. Nebude pak docházet k okamžitému vybodování řidičů.

Změny v bodovém systému

Od dubna dochází ke zpřísnění bodových trestů u obzvlášť nebezpečných přestupků, zatímco ostatní přestupky se naopak „zlevní“. Zmiňme například nyní tříbodové ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu. To bude nově za 5 bodů. Krom toho bude zaveden zcela nový přestupek – neposkytnutí první pomoci, pokud jste svědky nehody (pokud při cestě uvidíte dopravní nehodu a neposkytnete první pomoc a nepřivoláte záchranáře, můžete být potrestáni až 7 trestnými body). V současnosti platí to samé pouze v případě, že se sami stanete účastníkem dopravní nehody.

Bude povoleno symbolické množství alkoholu?

Od dubna dochází ke zrušení bodového trestu u hladiny alkoholu do 0,3 promile, jelikož i člověk, který před jízdou nepil, může tuto hodnotu „nafoukat“. Nadále však zůstává zákaz řízení a pokuta a stejně jako dnes bude plně v kompetenci městských úřadů s rozšířenou působností, jak se k takovýmto prohřeškům postaví.

Bude možné ve výjimečných případech usedat za volant i v 17 letech?

Je teoreticky možné (nikoliv však v dubnu tohoto roku), že se budeme v reálném provozu setkávat i s řidiči, kterým ještě nebylo 18 let. Takoví řidiči by však museli být pod dohledem dospělé osoby starší 30 let vlastnící řidičský průkaz po dobu delší než 5 let. Kromě toho by tito školitelé museli absolvovat speciální kurzy, nemít více než 4 trestné body a také by byla povinnost vozidlo opatřit nálepkou „Začátečník“. Pokud dojde k uzákonění tohoto návrhu, určitě vás budeme na Point S informovat.

Ze silnic zmizí označení úseků měření a městská policie získá právo měřit rychlost

Dle nového návrhu bude mít nově městská policie pravomoc měřit rychlost a vybírat pokuty, a to nejen na dopravními značkami označených úsecích. Ze všech českých měst a vesnic by tak měli postupně zmizet všechny neslavné tabule označující začátek a konec měření rychlosti. Zda se jedná o správné rozhodnutí, které přispěje k bezpečnosti na silnicích, anebo jde pouze o snahu, jak z kapes řidičů vyždímat peníze do obecních rozpočtů, je těžké předjímat. Faktem je, že například trvalé radarové měření na obchvatech velkých měst a magistrálách mělo nezanedbatelný preventivní dopad. Řidiči si totiž dávají pozor. Zda se nyní bude jezdit rychleji a obecní poklady se budou plnit, či se nebude jezdit rychleji, ukáže až čas.

Jak jsme již řekli na začátku článku, nejedná se o žádnou revoluci. Odpovědný řidič se změnami problémy mít nebude a piráty silnic asi stejně nezastaví. Oceňujeme především zrušení bodového postihu při mírném překročení rychlosti (o 5 km/h), kdy však stále zůstává pokuta, zrušení postihu při 0,3 promile (opět však zůstává pokuta) a naopak schvalujeme vyžadování zimního obutí i v nížinách či důslednější kontrolu technického stavu vozidla.