Na co si dát pozor při koupi ojetého vozu

Dnešní uspěchaná doba přináší stále rychlejší tempo a vyšší nároky ve všech oblastech života. Jednou z těchto oblastí je i naše přeprava z místa na místo. Pomalu opouštíme městskou hromadnou dopravu a stává se stále častějším, že domácnosti vlastní více než jeden automobil jako nezbytnou součást svého každodenního života. Stojíme tak často před rozhodnutím, zda si koupit vůz nový nebo ojetý.

Nákup ojetého vozu představuje vyšší riziko, ale také nižší cenu. Vzhledem k tomu, že nový automobil je v dnešní době stále ještě poměrně drahou záležitostí, přistoupíme často na variantu koupit automobil ojetý. Proč také kupovat nové auto za vysokou částku, když již druhý den je jeho hodnota o několik tisícovek nižší? Je tedy mnohem příznivější možnost koupě stejného auta v perfektním stavu, které je staré třeba jen několik málo let, ale ušetří nám desítky tisíc.

Koupě staršího auta s sebou však nenese jen výhody, ale také mnohá rizika. Abychom vám pomohli se v nabídkách ojetých automobilů lépe orientovat, přinášíme vám několik osvědčených rad, na co si dát v souvislosti s výběrem vozu pozor.

Základní pravidla

Výhodou nového vozu je zajisté to, že pokud se při běžném užívání odhalí jakákoliv skrytá vada, vozidlo je ještě v záruce a v autorizovaném servise nám takovou závadu zdarma odstraní. U ojetých aut však bohužel toho pravidlo neplatí. Ze zákona je sice prodávající odpovědný za vady, na které kupujícího neupozornil, a to i v případě, že o ní nevěděl. V těchto situacích je však zásadním problémem tuto skutečnost dokázat. Podobné spory pak často končí u soudu, kde je třeba platit soudní výlohy a především nás soudní řízení stojí čas a má nejistý výsledek. Nakonec se tedy může stát, že se koupě vysněného ojetého vozidla stane naší noční můrou. Je tedy vhodné dodržovat několik základních pravidel, jak při výběru ojetého automobilu postupovat.

1. Skryté vady

Největším a zároveň nejzákeřnějším problémem při koupi ojetých automobilů jsou tzv. skryté vady. Jedná se o vady, které při koupi běžným způsobem neodhalíme. Obvykle se jedná o vážnější závady, mezi které patří např. porucha na palivovém čerpadle, prasklé hlavy válců, praskliny na motorovém bloku apod. Tyto vady často vyžadují výměnu celých sekcí, např. motoru. Za takovou opravu bychom často dali takovou částku, že se nám již vozidlo nevyplatí opravovat. V případě uzavření kupní smlouvy v rámci autobazaru je v takové situaci možné uplatnit reklamaci. Standardní doba odpovědnosti ze strany prodávajícího je 24 měsíců. Pokud automobil nebyl ve vlastnictví autobazaru a ten fungoval pouze jako prostředník, doba odpovědnosti se zkracuje na 6 měsíců.

Prodávající není odpovědný za závady, který byly deklarovány v kupní smlouvě, které byly očividné a za vady, které vznikly běžným opotřebením. Naopak odpovědný je za všechny závady, které deklarovány nebyly, byly zamlčeny a projevily se až po určité době. V takovémto případě je prvním krokem kontaktování autobazaru či prodejce. Pokud prodejce odpovědnost za vadu neuzná, je jediným řešením obrácení se na soud. Ten pak rozhoduje na základě vyjádření soudního znalce. Zde je však třeba zvážit, kam až ve sporu chceme dojít. Soudní řízení i znalecký posudek dnes nejsou levnou záležitostí. Skryté vady jsou tedy u koupě auta nejzákeřnějším nebezpečím. Pokud totiž vyjde najevo skrytá závada, která prodávajícím nebyla deklarována, má kupující nárok na slevu z dohodnuté částky. Pokud se však obě strany nedohodnou, situace končí soudním sporem.

2. Bouraný automobil

Je naprosto samozřejmé, že každý zájemce o ojetý vůz dá přednost nebouranému automobilu. Důvodem tohoto rozhodnutí je logická úvaha, že bourané vozidlo má mnohem častější tendenci k poruchovosti, korozi apod. Důležité je se prodejce jasně dotázat, zda je vozidlo bourané. Pokud prodejce deklaruje vozidlo jako nehavarované, a již při prvním větším servisu se ukáže, že havarované bylo, má kupující právo vymáhat náhradu, a to ať už ve formě slevy, odstoupení od kupní smlouvy či výměny vozidla za nehavarované. Na druhou stranu je však třeba si uvědomit, že pokud vozidlo prodělalo nějakou drobnější kolizi (při které nedošlo k poškození nosné části karoserie, motoru apod.), nemusí to nutně znamenat, že se jedná o automobil určený do šrotu. Řada firem naopak nabízí cenově značně zvýhodněné lehce havarované a bez problémů opravitelné vozy.

tachometr-03-660x250

3. Přetočený tachometr

Pokud prodávající přetočí vozidlu tachometr, jedná se jednoznačně o podvod. Tyto praktiky jsou bohužel v dnešní době typické pro mnoho autobazarů. Přetáčení tachometru je obvykle prováděno na území ČR, a to i v případě automobilu dovezeného ze zahraničí. Důvodem je to, že v zahraničí jsou vysoké tresty za tyto praktiky.

Pokud k něčemu podobnému dojde, platí naprosto stejná zásada jako u skrytých vad, tzn. pokusit se o domluvu s prodejcem. V případě, že k domluvě nedojde, je jediným řešením opět jen soud. Problém je především to, že běžný motorista tento problém nemá možnost odhalit. Kupující musí zvážit, zda je ochoten připustit, že vybrané auto má najeto více, než kolik udává tachometr. Přetočený tachometr totiž nemusí nutně znamenat výrazně horší stav vozu. Je tedy dobré dbát spíše na celkový dojem z vozidla, viditelné opotřebení apod.

4. Kradené vozidlo

Tento problém je jeden z nejzávažnějších. Disponování kradeným majetkem je totiž trestné. Pokud si tedy koupíme ojeté vozidlo, které je kradené a nachází se v evidenci kradených vozů nebo je po něm vyhlášeno pátrání, může nastat situace, že nás zastaví hlídka policie při běžné silniční kontrole a zjistí, že jedeme v kradeném vozidle. V takovéto situaci má policie právo toto vozidlo na místě zabavit a nás zadržet. Jak se tedy takovéto situaci vyvarovat? Před samotnou koupí vozidla se doporučuje prohlédnout si tzv. VIN kód. Tento kód představuje „rodný list“ vozidla. Údaje VIN kódu musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Je také dobré si kód prohlédnout důkladně. Často se dá poznat, že s kódem bylo manipulováno. V případě nesrovnalostí platí jednoduchá rada – vozidlo nekupovat.

5. Servisní knížka

Servisní knížka je základním parametrem pro určení původu vozidla. Řada kupců se proto při rozhodování ptá, zda je k vozidlu k dispozici servisní kniha. Pokud prodejce řekne, že ano, bývá to často považováno téměř za záruku kvality vozu. Bohužel v praxi tomu tak často nebývá. Je důležité si uvědomit, že prodejci automobilů jsou si velmi dobře vědomi, že v případě, že je k vozidlu servisní knížka k dispozici, vozidlo se mnohem lépe prodá. Najeté kilometry a servisní úkony proto často falšují. Opět je tedy třeba opatrnosti a nebrat servisní knihu jako dogma, které zaručí kvalitní koupi.

Cena versus kvalita

Základním pravidlem ve světě automobilů je skutečnost, že čím dražší automobil si pořídíme, tím rychleji klesá jeho cena. U menších vozů klesá cena jen velmi pomalu. Je to dáno především provozními náklady. Tyto automobily jsou obvykle velmi úsporné, drahé není ani povinné ručení. Poptávka po těchto automobilech je proto větší než po velkých autech, která naopak mají vysoké náklady na provoz. Cena malých automobilů tak neklesá příliš rychle. Velká vozidla bývají často používána při podnikání. Mnoho firem splácí vozidlo na leasing. Jakmile leasing skončí, majitel vozidlo levně prodá a koupí si nové. Nakupuje tedy z nezdaněných peněz.

Při rozhodování, zda zvolit malé či velké auto je však třeba mít na paměti také to, že malá auta, přestože mají obvykle mnohem méně najetých kilometrů, bývají často v horším stavu než auta velká. Malá auta totiž bývají často používána jen v městském provozu či na krátkých trasách. Proto může být auto malého typu v mnohem horším stavu než auto větší, přestože tachometr udává stejný počet najetých kilometrů.

Vždy je třeba si před samotným výběrem automobilu určit, co od vozidla očekávám, jakou částku jsem ochoten dát za samotné auto i za budoucí servis. Tato rozhodnutí bývají naprosto klíčová. Výběr ojetého automobilu je nelehkým úkolem pro každého člověka. Při dodržení základních pravidel a při troše štěstí však můžete získat kvalitní automobil za dobrou cenu. Vždy je potřeba snažit se získat co nejvíce informací o vozidle, které zamýšlíme koupit. Bude možná třeba využít v malé míře i trochu té „psychologie“ a dobré taktiky, abychom se o autě i o majiteli dozvěděli co možná nejvíce.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *