Na internetu bude možné zjistit, kolik má auto najeto.

Nepoctiví prodejci, kteří si přivydělávají přetáčením tachometrů, to mají od ledna tohoto roku složitější. Ministerstvo dopravy totiž zpřístupnilo databázi, ve které je možné na základě údajů z STK zjistit reálný nájezd aut. Což o to, zpráva zní slibně a určitě se jedná o krok dopředu. Přece jen je tu ale jeden háček. Pokud se podvodu obchodníci dopustí ještě v zahraničí a na STK přijedou s již omlazeným vozem, asi na ně nikdo nepřijde.

Údaje budou zdarma

Počet najetých kilometrů půjde ověřit zdarma na speciálním webu, který nedávno spustilo Ministerstvo dopravy. Jen bude třeba uvést VIN kód a číslo protokolu poslední technické prohlídky. Oba tyto údaje snadno dohledáte v technickém průkazu.

V systému jsou data od roku 2006

Na webu je možné zjistit kilometrický stav vozu podle technických kontrol, které proběhly po roce 2006. Problémem tak mohou být starší vozidla. Pokud totiž k manipulaci s počitadlem došlo ještě před tímto rokem, další TK jej už neodhalí.

Systém má trhliny. I tak ale podvodníkům zkomplikuje práci

Novou vychytávku, se kterou před pár dny přišlo Ministerstvo dopravy, je určitě třeba vnímat pozitivně. Nepoctivým prodejcům sice v podvodech zcela nezabrání. Ti ale budou mít situaci každopádně alespoň o něco komplikovanější. Ptáte se, jaké že má databáze nedostatky a proč nemůže fungovat stoprocentně? Nedostatků existuje hodně. Dlužno však dodat, že žádný z nich není způsoben špatným jednáním Ministerstva dopravy. Jedním z úskalí je třeba nedostatek dat. Stále např. neexistuje aktualizovaná a jednotná evropská databáze, která by monitorovala vývoj počtu najetých kilometrů u všech vozů provozovaných v Evropě (některé státy navíc najeté kilometry vůbec neevidují). Pokud tedy podvodníci koupí auto v zahraničí, přetočí mu tachometr a posléze jej pošlou na STK, má kupující smůlu. Podvod se neodhalí.

Ovšem podvádět se dá i u vozů s českým původem. Pokud totiž nepoctivec stočí tachometr ještě před první TK (která mimochodem přichází až 4 roky od první registrace), opět se nic nezjistí. A schválně si odpovězte, kolik toho může za čtyři roky najet vytížený firemní vůz. Odpověď je — hodně.

Proti přetáčení tachometrů bojuje celá EU

Manipulace s tachometry je celoevropským problémem a nevyhýbá se ani nejvyspělejším zemím, jako je Německo či Nizozemí. Do roku 2017 by tak měla začít platit nová evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek. Ta přikáže všem členským státům EU sledovat a evidovat vývoj stavu tachometru. Ani ta sice nezajistí kupcům ojetin stoprocentní jistotu – stále hrozí, že k manipulaci dojde ještě před první TK. Zase ale budeme o další důležitý krok dále.

Stav tachometru a další údaje ověří i specializované firmy

Na trhu operuje řada firem, které se živí tím, že kupcům pomáhají při výběru ojetého auta. Tyto firmy kontrolují tachometr, zjišťují, zda nebylo vozidlo bouráno, zda se na něj nevztahuje exekuce apod. Toto všechno samozřejmě webový tracker z rukou Ministerstva dopravy nedokáže. I přesto ale nabídne běžnému spotřebiteli informace, ke kterým až doteď neměl bezplatný a snadný přístup.