Nepodceňte záběh nového vozidla. Ušetříte si starosti i peníze

Ať už se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete koupit si nový vůz, vězte, že v prvních 1.000 kilometrech bude třeba dodržovat několik zásad. Jinak totiž hrozí snížená životnost komponentů, vyšší spotřeba a další nepříjemnosti. V dnešním článku si podrobněji rozebereme, na co je třeba si dát pozor, aby vám váš plechový miláček poctivě a spolehlivě sloužil dlouhá léta.

Zásady pro zajíždění auta

Dodržováním níže uvedených zásad výrazně zvýšíte pravděpodobnost kvalitního záběhu jak motoru tak i brzdové soustavy:

  • nejezděte na plný plyn – nepřetáčejte motor, nevyužívejte jeho plného potenciálu a nejezděte příliš rychle;
  • často řaďte, dlouhá jízda na stejný převod novému vozidlu nesvědčí;
  • pokud si nechcete zadělat na problémy s brzdovým obložením, jezděte předvídavě tak, abyste se vyhnuli nutnosti prudce brzdit;
  • tyto zásady dodržujte bez výjimky v prvních 1.000 km a více méně se jimi v rámci možností řiďte i další 4000 km. Poté by mělo být vozidlo zajeto a je možné jezdit normálně.

Proč mi to jenom tak žere…

Správný záběh je klíčový pro ekonomičnost. Rozdíl ve spotřebě mezi dobře a špatně zajetým vozidlem může být i třetinový. Kromě spotřeby však kvalitní zajetí prodlužuje životnost motoru či životnost jednotlivých dílů, nižší emise, lepší zvuk atd. A to za trochu odříkání stojí, co myslíte?

Vozidlo jsem zabíhal tak, jak se má, a přesto je spotřeba výrazně vyšší, než jakou udává manuál

Důvodů takového stavu může být celá řada. Nejlepší je nechat si vozidlo prohlédnout v servise, a to zejména v případě, že je patrný nízký výkon či vyšší kouřivost. Pokud je ale vše v pořádku, nezbývá nic jiného, než se pokusit experimentovat se změnou stylu jízdy či typem paliva. Příčina však může být i ve špatném záběhu. To je sice nepříjemné, nicméně není třeba se bát katastrofických scénářů. Vozidlo se do určité míry dá zaběhnout kdykoliv, je to však složitější než u úplně nového vozu.

Pokud jste však zabíhali tak, jak se má, a přesto má automobil podle vás neadekvátní spotřebu, je jedinou možností jednání s prodejcem na slevě či výměně vozu. K něčemu podobnému však v podstatě nedochází, ledaže byste autosalon zažalovali. Shodou okolností něco podobného udělal motorista ze středních Čech, který nebyl spokojený se spotřebou své nové Hyundaie. Poměrně překvapivě mu však dal soud za pravdu.

Žaloba na autosalon je však opravdu krajní možností a v žádném případě nemusí nutně znamenat úspěch. Pokud prodejce nijak hmatatelně nepochybil (např. nevydával ojetý vůz za nový, bouraný za nebouraný apod.), je vhodné si žalobu dobře promyslet, a to zejména z následujících důvodů:

  • K soudu nemůžete přijít a stěžovat si, že místo za 8 litrů jezdíte za 10. Výrobci se chrání v každém manuálu formulací, že reálná spotřeba se může lišit od té tabulkové. Budete si tedy muset nechat zpracovat znalecký posudek, který dokáže, že má vaše vozidlo vyšší spotřebu i při standardizovaných měřeních podle metodiky EU.
  • Česká justice nepatří mezi ty nejefektivnější a případný proces se může táhnout roky. Navíc zde hrozí prohra a nutnost uhradit protistraně náklady řízení.
  • Vždy je lepší pokusit se domluvit. Informujte o svém problému daný autosalon, pokuste se např. vyjednat na auto slevu, nižší cenu garančních prohlídek, servisní práce na rok zdarma apod. Podle jednání autosalonu se pak rozmyslete, zda se budete obracet na soud.
  • I ojeté auto je možné si převychovat

    Jak jsme již naznačili, i vozidlu, které již má něco za sebou, může správné zacházení hodně pomoci. Pokud kupujete ojetinu, je vhodné preventivně vyměnit filtry, svíčky, olej a zkontrolovat rozvody. Změna k lepšímu může být znát již po 2.000 km. Pokud si necháváte na voze provést generální opravu, jezděte podle výše uvedených zásad. Motor je totiž mnohem náchylnější, zvláště pokud jste si nechali i přebrousit válce.