Nízký výkon a vysoká spotřeba? Prozradíme, jak dostat auto zpět do formy

Dost možná to znáte sami. Stejné auto, stejný motor, srovnatelný nájezd, ale přesto jedno jede výrazně lépe než druhé, jeho motor se chová kultivovaněji, lépe táhne, nemá takovou spotřebu… Jedním z logických vysvětlení pro tento stav může být samozřejmě porucha. Velmi často je ale vůz více méně v pořádku, pouze mu nevyhovuje jízdní styl majitele. V dnešním článku se podíváme na pár osvědčených tipů, pomocí nichž lze vůz svépomocí dostat zpět do formy.

Nejprve vylučte technickou závadu

Nepřesvědčivý výkon a vysoká spotřeba mohou signalizovat problémy. Doporučujeme se tedy obrátit na kvalitní servis a nechat provést celkovou kontrolu vozidla, a to zejména tehdy, pozorujete-li náhlé zhoršení jeho chování a vlastností. Na vině může být např. zanesený EGR ventil či třeba špatné palivové čerpadlo. Pokud budeme předpokládat, že by kontrola případnou poruchu diagnostikovala, je možné, že vozidlo jen prostě není v kondici.

Velmi často stačí s autem začít jezdit „normálně“

Mezi nejčastější zlozvyky, které se mohou podepsat na špatném stavu auta a zejména pak jeho hnacího ústrojí, jsou následující:

  • vytáčení motoru za studena (mimořádně nevhodné zejména u dieselů a pak u přeplňovaných agregátů);
  • podtáčení motoru na vyšší rychlostní stupeň, než který dovoluje konstrukce převodovky a parametry motoru;
  • nevyužívání plného výkonového potenciálu.

Pokud vám pod kapotou přede stará a konstrukčně jednoduchá atmosféra, můžete být relativně klidní. Ovšem dnes, kdy hlavně v nových vozech převažují citlivější naftové či downsizingované agregáty, je nutné dávat si pozor na zbytečné vytáčení studeného motoru. Motor jím trpí, zvyšují se emise a roste i riziko nutnosti drahé opravy. Zejména v zimním období dejte vozu nějaký čas, aby se takříkajíc rozkoukal a zahřál. Snažte se řadit v optimálním spektru otáček, motor nepřetáčejte. Po zhruba 10 minutách již lze využít velkou část výkonu, po 15 minutách je agregát připraven i na sportovní jízdu. Té se přitom vůbec nemusíte bát. Pravidelně vůz např. v táhlých kopcích protáhněte na nižší rychlostní stupeň, nebojte se brzdění motorem, velmi vhodné jsou i meziplyny. Pozor si naopak dávejte na bezdůvodné podtáčení: jízda na pětku rychlostí 50 km/h se 1400 otáčkami benzinovému vozu skutečně neprospěje. Pamatujte, že pokud motor jednou za čas nedostane pořádně za uši, zleniví a naroste spotřeba.

Ožít může i starší vůz

V žádném případě neplatí, že by se solidní a racionální zacházení projevilo pouze na zánovních vozech. I desetileté auto s 300 tisíci kilometry na počítadle dokáže poměrně rychle nabrat druhou mízu, je-li mu to umožněno. Podobně se dají rozjet i tzv. městská auta, která drtivou většinu svých kilometrů odkroutila rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu.

Své udělá i kvalitní palivo

Bohužel stále až na drobné výjimky platí, že se paliva z českých čerpacích stanic nemohou srovnávat s těmi německými či rakouskými. I mezi druhou jakostí ale existují ty lepší a horší. Nebojte se vyzkoušet více čerpacích stanic, případně se i poraďte se známými či kamarády. Stejně tak berte v potaz, že vyšší cena nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu.