Policisté zřejmě budou mít právo odebrat po nehodě technický průkaz. Na silnice se tak dostanou jen kvalitně opravená auta

Policisté budou usilovat o právo odebírat po vážnějších nehodách řidičům malé technické průkazy. Ty vrátí až poté, kdy vozidlo projde novou technickou kontrolou a bude zajištěno, že bylo adekvátně opraveno. Po českých silnicích se totiž pohybují tisíce pofidérně opravených bouraných vozů, které svým technickým stavem ohrožují všechny účastníky silničního provozu, a to včetně chodců.

Ministerstvo dopravy si s policisty notuje

S policisty souhlasí i na ministerstvu dopravy. Ačkoliv přesné statistiky chybí, každoročně se na českých silnicích stane řada nehod, jejichž následky by mohly být lehčí, pokud by byla zúčastněná vozidla v dobrém technickém stavu.

Počet usmrcených osob se sice každoročně snižuje, ve srovnání se Západem ale stále pokulháváme

Ačkoliv na cestách i necestách české kotliny umírá stále méně lidí, pořád na tom nejsme kdovíjak dobře ve srovnání např. s Německem či Francií. Navrhovaná legislativní změna tak představuje jeden z mnoha kroků jak úmrtnost dále snížit a přiblížit se tak vyspělým zemím v jádru EU.

V Čechách často opravujeme neopravitelné

Zatímco v některých vyspělých zemích (např. ve Švýcarsku) se vážně bouraná auta takřka vždy odepisují (rozeberou se buď na náhradní díly anebo prodají na východ, kde si pak dále žijí vlastním životem), v Čechách je praxe jiná. Do provozu jsou zde opětovně uváděna i vozidla, která byla po havárii skutečně v odpisovém stavu. Zlaté české ručičky sice dokáží divy a vozy tak leckdy i s výhradami projdou STK, bezpečnosti silničního provozu však jistě nepřidají. Celistvost nebourané originální karoserie je totiž vždy vyšší než u „bouraček“.

Nekvalitně opravené vozidlo negativně ovlivňuje pasivní, v extrémních případech i aktivní bezpečnost

Důsledkem špatně provedené opravy se může karoserie mnohem snadněji lámat a kroutit. V ojedinělých a extrémních případech pak bývá tuhost karoserie snížena natolik, že přímo ovlivňuje jízdní vlastnosti a tudíž i aktivní bezpečnost vozu. Jedním z mnoha dalších potenciálních problémů je i např. nevhodná instalace airbagů. Ty se pak při další nehodě vůbec nemusí nafouknout, případně se mohou aktivovat jinak než mají. V extrémních případech tak může airbag i zlomit vaz.

Nový zákon by mohl platit již na konci roku

Policisté získají pravomoc odebírat technické průkazy pravděpodobně v průběhu příštího roku, možná však ale už letos. Důležité bude adekvátně nastavit legislativní mantinely, zejména pak specifikovat pojem „vážnější nehoda“. S tím souvisí další otázka kvalifikovanosti policistů při odhadování míry poškození vozu. Můžeme tak jen doufat, že budou podmínky nastaveny tak, aby se technické průkazy neodebíraly při naprasklém nárazníku a naopak neponechávaly při některých (byť třeba na první pohled ne zcela zřejmě) vážnějších nehodách.