Povinná výbava od září 2009

15. září 2009 bylo dnem, kdy došlo k legislativním změnám v souvislosti s povinnou výbavou. Tyto změny se týkají především autolékárničky, rezervní pneumatiky, náhradních žárovek, N1 přepážky u užitkových vozidel a reflexních vest. O dopředu avizovaných změnách se hodně mluvilo, ve skutečnosti ale nejde o žádnou revoluci. Právě naopak se dá říci, že je tato novela zákona vůči motoristům liberálnější.

Lékárnička a reflexní vesta

V současné době je kromě „tradiční výbavy“, jakou jsou obvazy, obinadla, náplasti apod., povinná též resuscitační maska, izotermická folie a leták popisující postup při dopravní nehodě. Stávající autolékárničky však zůstávají v platnosti až do konce roku 2010, takže žádná panika není nutná.
Začátkem roku 2011 vzniká řidičům všech motorových vozidel povinnost mít k dispozici retroflexivní oblečení, typicky vestu.

Rezervní pneumatiky

Nově platí, že motorová vozidla registrovaná po 15. září 2009 (za předpokladu, že jsou vybavena prostředkem pro bezdemontážní opravu pneumatik), nemusí již být vybavena rezervní pneumatikou. Co se týče osobních vozidel s registrací před 15. zářím 2009, u těch je rezervní pneumatika stále povinná. Tato povinnost se ruší pouze za předpokladu, že s nevybavením vozidla souhlasí výrobce, příp. jsou vozidla téhož typu vyráběna již bez rezervních pneumatik.

Náhradní žárovky

Motocyklisté od 15. září 2009 nemusí být vybaveni náhradními žárovkami, stále se však vyžaduje alespoň jedna náhradní pojistka.

Změny v pravidlech pro vozidla s odpočtem DPH

Každý, kdo užívá vozidla kategorie N1, tj. vozidla, u kterého byl uplatněn odpočet DPH, již nemusí mít ve vozidle přepážku oddělující prostor pro osoby od prostoru určeného pro náklad (týká se pouze lehkých užitkových vozidel kategorie N1). Stejně tak se ruší povinnost instalace neprůhledných folií na zadních oknech. Z byrokratického hlediska je pak velkým přínosem, že vyjmutí přepážky se již nepovažuje za přestavbu vozidla, kterou je třeba ohlašovat, a k žádným změnám nedochází ani v technickém průkazu. Tím se ušetří jak čas, tak peníze.

K žádné velké revoluci tedy nedošlo a asi ani v blízké době nedojde. Na jednu stranu se sice autolékárnička prodraží, na té druhé zase odpadne nutnost rezervní pneumatiky či oddělovacích přepážek. V konečném důsledku tedy nic zásadního legislativní změny ministerstva dopravy nepřinesou.