Před cestou na dovolenou přemýšlejte: s přetíženým vozidlem do cíle nemusíte dorazit

Až 800.000 českých turistů navštíví každoročně Chorvatsko, další statisíce se rozjedou do Itálie, Francie a ti odvážnější do Španělska, Řecka či ještě dále. Bohužel nezanedbatelný počet se jich nikdy nevrátí, a to zpravidla v důsledku dopravní nehody během cesty. Kromě tradičních neduhů, mezi které patří nepřiměřená rychlost, mikrospánek či třeba nedání přednosti, může svou roli sehrát i třeba přetížené vozidlo. Myslíte si, že nikoliv? Pak čtěte dál.

Divili byste se, jak se změní chování plně naloženého (či přeloženého) vozidla

Každý řidič dokáže poznat změny v jízdních vlastnostech vozidla, ke kterým dojde, pokud je vozidlo zatíženo na maximum přípustné hmotnosti. Pokud však vozidlo dokonce přetížíte nebo náklad naložíte velmi nerovnoměrně, manévrovatelnost bude hodně horší. To samé pak platí pro brzdnou dráhu, akceleraci a podobně. Pokud stále nevěříte, pak vězte, že na českých silnicích tolik oblíbená Škoda Octavia dokáže projít tzv. losím testem bez jakýchkoliv problémů při rychlosti až 90km/h. Na suchu podvozek sedí jako přibitý a i na mokru vozidlo obstojně drží stopu s tím, že případný mikrosmyk zvládne ESP. Pokud však do vozu usedne 4 či 5 členná rodinka, naplní kufr vším od masových konzerv, přes kyselé okurky až po rychlovarnou konvici- vozidlo tedy přetíží – problém je na střeše a auto možná také. Maximální rychlost, při které takto přeplněná Octavia obstojí při losím testu, spadne na pouhých na 70km/h. A to je zatraceně velký rozdíl, zvlášť když vezmeme v potaz, že se na dálnicích běžně jezdí 130km/h i více.

O něco méně náchylnější na výrazné zhoršení jízdních vlastností jsou vozidla s tvrdším a kvalitnějším podvozkem. Více náchylné jsou pak už z principu kombíky a SUV (i když zase na druhou stranu SUV často váží přes dvě tuny, a tudíž jsou schopné i větší hmotnost přepravit. Opět ale platí, že pokud je přetížíte a dostanete smyk, už se z něj možná nedostanete).

Drobné samostudium před odjezdem neuškodí. Přečtěte si manuál!

Neplatí to sice vždy, ale všeobecně by se dalo říct, že čím větší hmotnost vozidla, tím větší je maximální přípustná přepravovaná hmotnost. Do malého Chevroletu Spark tedy nacpete je zlomek toho, co do Land Rover Defenderu.

Z toho důvodu se vyplatí pročíst si alespoň zběžně manuál. Tam se mimo spousty dalších informací dozvíte i maximální možnou hmotnost, kterou je vaše vozidlo schopné přepravit (či spíše s jakou hmotností si ještě udrží solidní jízdní vlastnosti a nedojde k výraznému opotřebení). U malých vozidel to bývá většinou kolem 400kg, u větších vozidel, kombíků a SUV až 750kg. Jen pro ilustraci: již zmíněná benzinová Octavia Combi disponuje maximální přípustnou přepravovanou hmotností kolem 550kg včetně řidiče. Pokud tedy pojede na dovolenou rodina s malými dětmi, je možné naložit prakticky cokoliv. Pokud se však na cestu vydá parta 5 hromotluků, může být problém.

Proč to nejede aneb kam se zaběhli všichni koně?

V důsledku velké zátěže mívá motor slabší tah a i relativně silné vozidlo musí častěji podřazovat. Na to je třeba myslet zejména při předjíždění, jelikož vzdálenost nutná k předjetí se může kvůli zatížení prodloužit až o 40%. S opačným problémem je nutné počítat při sjezdech. Naložený automobil totiž brzdí hůř a na brzdy je nutné šlapat důrazněji.

Nepodceňujte správné rozložení hmotnosti

Pokud máte střešní box (tzv. rakev), naložte do něj pouze lehké věci, např. oblečení a za žádných okolností nepřekračujte maximální přípustnou hmotnost. Na lehkou váhu není možné brát ani volně položené předměty ve vozidle. Věděli jste, že obyčejný a poměrně lehký 5kg batoh je schopný při rychlosti 70km/h udeřit vahou kolem půl tuny a s přehledem vám zlomit vaz? Teď už to víte. Pokud přepravujete těžké, či jiným způsobem problematické předměty (např. s ostrými hranami apod.), umístěte je buď do kufru anebo na podlahu u zadních dveří. Tam mají nejmenší možnost nabrat kinetickou energii a způsobit škodu.

Ledabyle pohozené předměty nepředstavují problém pouze při plně naloženém vozidle nebo při cestě na dovolenou. I při běžném ježdění si dávejte pozor. Obyčejný svazek několika klíčů se v mžiku dokáže změnit v projektil s větší silou než má vystřelená kulka. Jakékoliv těžší předměty v žádném případě nedávejte jen tak na zadní prostřední sedadlo či na folii kufru. Pokud můžete, používejte síťku oddělující nákladový prostor od prostoru pro cestující.