Při cestě do Chorvatska pozor na únavu. Můžete přijít i řidičák

Chystáte-li se na letní dovolenou do Chorvatska, jezděte odpočatí. Kromě klasických prohřešků jako překročení rychlosti se totiž letos chorvatští policisté chtějí na unavené šoféry zaměřit. Bude-li mít policista podezření na vyčerpanost, má právo takového šoféra odvézt k lékaři či dokonce rozhodnout o odebrání řidičského průkazu.

Odpočívejte maximálně po 4 hodinách

Ideální je během dlouhé cesty odpočívat každé 2 nebo 3, maximálně však 4 hodiny. A ačkoliv je jediným zákonem, který neprofesionálním řidičům skutečně přikazuje tu a tam zastavit zákon fyzikální (tj. potřeba natankovat), doporučujeme pravidelné přestávky striktně dodržovat. To platí zejména tehdy, vyrážíte-li na cestu po celodenní práci, jedete-li v noci či je-li cesta monotónní.

Únava jako alkohol

Bezpečnostní experti často vliv únavy na řidičský úsudek přirovnávají k opojení alkoholem. V obou případech se prodlužuje reakční dobasnižuje citlivost na některé podněty. Dostaví-li se tzv. mikrospánek, ztrácí řidič kontrolu nad vozidlem úplně. Nutno dodat, že ačkoliv jsou na mikrospánek o něco háklivější řidiči starší 40 let, úplně se nevyhýbá ani dvacátníkům.

Za únavu bez řidičáku

Dle několika studií je na evropském kontinentě až 20 % dopravních nehod způsobených mikrospánkem a řada z nich se v minulosti nevyhnula ani českým dovolenkářům mířícím do či z Chorvatska. I proto se letos chorvatští policisté chtějí kromě tradičních prohřešků zaměřit i na unavené řidiče. Jak přesně se bude únava měřit či rozpoznávat sice není jasné. Teoreticky má ale právo policista „podezřelého“ šoféra dopravit k lékaři na vyšetření a prokáže-li se mu řízení ve stavu nebdělosti, může mu být odebrán řidičský průkaz.

Mikrospánek se nevyhýbá nikomu

Dle několika dotazníků přiznává až 10 % řidičů, že mají s mikrospánkem vlastní zkušenost. Zhruba čtvrtina pak přiznává, že sice za volantem nikdy neusnula. Nicméně minimálně jednou řídili tak unavení, že byli jejich rozlišovací schopnosti nebezpečně snížené. 

Určitě tedy doporučujeme pravidelně zastavovat, a to i v případě, že se necítíte unavení. Pokud pak na sobě začnete pozorovat varovné příznaky jako rozostřené vidění, pocit těžkých víček, pálení očí či časté zívání, zastavte při nejbližší příležitosti, případně zvažte přenocování v hotelu.