Při výběru pneumatik přemýšlejte a zbytečně nešetřete. Jen kvalitní obutí vám totiž zajistí bezpečnost, komfort a spolehlivost

Řada motoristů se domnívá, že je volba vhodných pneumatik jednoduchou záležitostí. Ono to ale tak úplně není pravda. Najde se totiž stále dostatek lidí, kteří se při výběru obutí řídí striktně jen povolenými rozměry a nic dalšího neřeší. To je ale škoda. Existuje totiž celá škála pneumatik, jako jsou např. pneu pro nízkou spotřebu, pneumatiky odolné proti poškození i opotřebení, pneumatiky poskytující kvalitní záběr na vlhku apod. V dnešním článku se tak zaměříme na některé ze zásad při výběru pneumatik, abyste za své peníze dostali maximum možného pro své konkrétní jízdní požadavky.

Předepsané rozměry pneumatik berte jako dané. Případná improvizace v této oblasti může kromě špatných jízdních vlastností přinést i riziko postihu

Většiny motoristů se samozřejmě tato rada netýká. Najdou se však i vykukové, kteří například z estetických důvodů na své vozy montují pneumatiky, jejichž rozměry nejsou v souladu s údaji v TP. Takové jednání ale zásadně nemůžeme doporučit. Nestandardně obuté vozy mohou mít výrazně pozměněné jízdní vlastnosti, mohou se navíc potýkat i s nižší životností komponentů. Hlavně se ale jejich řidiči proviňují vůči platným zákonům. Při případné silniční kontrole jim tak hrozí pokuta, v případě nehody se navíc může stát, že pojišťovna zkrátí či zcela odmítne pojistné plnění, ať už půjde o zaviněnou či nezaviněnou nehodu.

Na velikosti možná trochu záleží. Rozhodně ale neplatí, že čím větší tím lepší

Najdou se řidiči – a není jich vůbec málo – kteří na své vozy ve snaze o lepší přilnavost a stabilitu v zatáčkách obouvají nadstandardně velké, široké a často nízkoprofilové pneumatiky. Zdaleka ne vždy se přitom jedná o floutky s 15 let starým fiatem. Leckdy jde o nové a luxusní vozy, jejichž nadstandardní obutí přijde na desetitisíce. Je ale nutné uvědomit si jednu věc. Větší/širší pneumatiky automaticky neznamenají lepší přilnavost. Existují auta, která jsou na běžných 16palcových kolech schopná jezdit rychleji a stabilněji než na 17 či 18palcových. Širší pneumatiky pak sice většinou skutečně zajistí lepší „grip“ v zatáčkách, to ale platí hlavně na suchu. Na mokré vozovce jsou širší gumy z principu zranitelnější, zejména pokud jde o aquaplaning. Mimo to mají také větší odpor, což znamená vyšší spotřebu paliva. Určitou výhodu však mají. Dokážou zkrátit brzdnou dráhu.

Pneumatiky vybírejte podle svého jízdního stylu. Jezdíte-li málo a hlavně po městě, vaše obutí bude jiné než u vozů, které brázdí především dálnice

Každý řidič má jiné jízdní návyky a nároky, jiný vůz, jezdí na jiných trasách. Pohybujete-li se často po dálnici, nejideálnější bude pneumatika s vysokým rychlostním indexem a s hladkým vzorkem. Jistě oceníte, zejména pak na méně kvalitních dálnicích typu D1, vysokou odolnost vůči aquaplaningu, ke kterému může ve vyjetých kolejích docházet. Naopak jezdíte-li často po městě či na krátké vzdálenosti po okresních cestách, budete volit spíše pneumatiky s bohatě lamelovaným vzorkem, postačí pak i nižší rychlostní index.

I pneumatiky mají svou maximální rychlost. Po jejím překonání se nadměrně opotřebovávají

Často se v katalozích nabízejících pneumatiky dočítáme o tzv. rychlostním indexu. Ten je většinou minimálně 160 km/h (výjimku tvoří pouze speciální off-road gumy), některé pneumatiky se však mohou bezpečně kutálet i rychlostí blížící se 300 km/h. Zásadní je však jedno. Nízkoindexová pneumatika dokáže jet i rychleji, v tu chvíli se však začne nadměrně zahřívat a tedy i opotřebovávat. Teoreticky pak roste i riziko jejího poškození, exploze apod. Akutní nebezpečí tak taková jízda sice nepřináší, rozhodně ji však nedoporučujeme.

Vyplatí se připlatit si za prémiové pneumatiky?

Důležité je, jaký jste řidič, jaký máte vůz a jaké máte jízdní nároky. Nejprve by ale asi bylo vhodné se vůbec zeptat, co je možné si představit pod pojmem prémiové pneumatiky. V této souvislosti je nutno zmínit skutečnost, že je dnes poměrně častým marketingovým tahem označovat produkty přídomky jako „Super Grip“, „Ultra Grip“, „Premium Performance“ a tak podobně, byť jde leckdy o relativně běžné pneumatiky. Abychom ale příliš neodbočovali: jen těžko je možné zpochybnit tvrzení, že naprostá většina řidičů žádné vysoce nadstandardní pneumatiky nepotřebuje. Pneumatiky vyšší střední třídy často zcela dostatečně poslouží komukoliv, kdo má ambice jezdit sportovně a rychle. Skutečně prémiové gumy, jejichž výdrž je ale mimochodem výrazně nižší, než je běžné (např. 1000 či 2000 km), se pak hodí hlavně na okruh a v běžném provozu představují spíše zbytečnou investici.

Na protektorovaných pneumatikách není nic špatného. Vybírejte ale pečlivě

Protektory – tj. renovované vyřazené pneumatiky s novým vzorkem – se netěší úplně skvělé pověsti. Přitom by řadě českých motoristů bohatě postačily. Jejich hlavní předností je nízká cena a ekologičnost, i jejich jízdní vlastnosti jsou zpravidla bezproblémové. Nemáte-li dostatek financí na koupi zcela nových gum, rozhodně je lepší volbou kvalitní protektor než nekvalitní výrobek od bezejmenného (zpravidla asijského) výrobce.

S výběrem vhodné pneumatiky vám rádi pomůžeme v kterémkoliv pneuservisu v rámci sítě Point-S.