Proč (ne)jezdit na nestandardní paliva jako rostlinné či topné oleje?

Dost možná jste už někdy byli na rozpacích, proč některé vozy dost zvláštně zapáchají. Nejde přitom ani tak o typický pach nafty či benzínu jako spíše o těžce identifikovatelný odér. Jistě, třeba má jen dotyčný svoje auto ve špatném stavu a díky nekvalitnímu spálení se mu od výfuku linou všelijaké pachové kombinace. O něco pravděpodobnější je ale možnost, že si dotyčný do nádrže lije některé z alternativních paliv. Mezi ty patří např. topné oleje, motorové či rostlinné oleje apod. Mimochodem právě rostlinné oleje uvolňují po spálení typický zápach, který člověka jakoby přenese do kuchyně některé z méně kvalitních vývařoven či fastfoodů.

Tankuji u McDonaldu, benzínky neznám

Jakkoliv absurdní se následující zjištění může zdát, existuje v Čechách řada motoristů, kteří „tankují“ použitý fritovací olej. Pro ten si leckdy zajíždí právě do fastfood provozoven, které se tak efektivně a výhodně zbaví odpadu, který při své činnosti produkují. A důvod? Co jiného než peníze. Zatímco cena ropy se dnes pohybuje vysoko nad 30 korunami za litr, alternativní paliva je možné sehnat výrazně levněji. Ačkoliv se to může zdát až přehnaně jednoduché, realita je poněkud jiná. Kromě toho, že je takové počínání chápáno jako daňový delikt a je tedy ilegální, „tankováním“ rostlinných olejů si mohou řidiči přivodit celou řadu technických problémů. Jejich řešení pak přijde klidně na desetitisíce.

Zákon mluví jasně. Do nádrže patří palivo nikoliv potravina

Rozhodnete-li se přesedlat třeba na rostlinné oleje, vězte, že se z právního hlediska dopouštíte daňového prohřešku. Zákon jasně říká, že je-li tekutina brána jako potravina – to rostlinné oleje jistě jsou – nepatří do nádrže, jelikož se z nich neplatí spotřební daň. Na druhou stranu i pokud se podobného jednání dopustíte, riskujete problémy spíše v servise než na finančním úřadě. Během silniční kontroly totiž policisté nemají jak dokázat, že právě spotřebováváte místo paliva olej. Teoreticky se ale může stát, že se jim bude zdát zápach podezřelý a odešlou vás na prohlídku v STK. Zde již problémy nastat mohou.

I standardní diesel je dnes již tak trochu alternativní. Kvůli biosložce

Oficiální daňová vyhláška sice praví, že daňovým únikem je načerpání jakékoliv potraviny či paliva, které není uvedeno v technickém průkazu, nutno ale dodat, že i ve standardních palivech se z ekologických důvodů menší množství biosložky nachází. Státu tak jde samozřejmě v první řadě o peníze, které by jinak tratil na spotřební dani. I tak ale faktem zůstává, že používání alternativních paliv je nutné určitým způsobem regulovat. Jinak by to za chvíli mohlo v centrech velkých měst zapáchat jako po zavíračce v nádražním bufetu.

Každý starý diesel rostlinný olej spálí. Jedinou možností jak výrazně nezkrátit životnost vozu je ale přestavba

Pokud bychom se měli bavit v čistě teoretické rovině, jakýkoliv naftový motor by měl být schopný spálit cokoliv, co má akceptovatelné schopnosti vznítit se (rostlinné oleje, topné oleje, mazut atd.). Problémem je ale životnost motoru. Ta se zcela jistě sníží. Jak výrazně už pak bude záležet na typu a kvalitě paliva, konstrukci motoru (přímé vs. nepřímé vstřikování apod.) či stylu jízdy. Potíže přicházejí typicky u palivového čerpadla či vstřiků, což jsou zrovna součástky, jejichž výměna není rozhodně levná. Všeobecně se dá říci, že odolnější jsou vůči alternativním palivům staré jednoduché diesely. I zde se však problémům nevyhnete. Částečným avšak relativně účinným řešením pak může být drobná přestavba vozu. Během ní je nainstalována přídavná nádržka na naftu (pro startování), ohřev oleje (to proto, že rostlinné oleje musejí mít určitou teplotu, aby se dokázaly vznítit jako nafta), příp. přídavné čerpadlo. Plánujete-li tankovat hydraulický či motorový olej, více než vhodná bude instalace bypassového mikrofiltru. Tyto úpravy dokáží výrazně zvýšit životnost motoru, který na alternativní paliva nebyl konstruován, dokáží navíc i snížit či eliminovat nepříjemný zápach apod. Otázkou ale je, zda má smysl do nich investovat. Tak jako tak navíc zůstává používání nestandardních paliv nelegální.