Provoz a péče o terénní vozidlo

V dnešním článku se zaměříme na ty z vás, kteří již vlastní, uvažují o koupi či se jen zajímají o terénní vozidla. Rozebereme si základní zásady jízdy v terénu, údržby a také se podíváme na hlavní rozdíly mezi off-roady a běžnými silničními vozidly. Je pravdou, že skutečných terénních vozidel dnes na silnicích již mnoho nepotkáváme, na druhou stranu je také pravdou, že tato vozidla nezmizela. I dnes existuje řada zemědělců, lesníků, plynařů, elektrikářů, kteří ke své práci off-road potřebují. To samé pak platí např. o hasičích, horské službě apod.

Poslední dobou však můžeme pozorovat v Čechách i něco zcela nového – off-road zábavu. Je logické, že jízdy terénem čistě pro zábavu v UAZech 469 či Ladě Niva provozovali již naši dědečkové, nicméně jsme tu neměli (nebo jen ve velmi omezené míře) to, co bylo běžné na západ od našich hranic již mnoho desetiletí – off-road exhibice, trialy, expedice do zemí třetího světa atd.

„Off-roadování“ – snobství?

Není nezbytně pravdou, že je jízda terénem pro zábavu pouze a jenom záležitostí pro bohaté a je nutno dát za servis ročně mnoho desetitisíců. Samozřejmě, že je údržba i koupě off-roadu zpravidla dražší než u běžného vozu, není však nutné počítat při adekvátní údržbě s náklady šplhající do astronomických výšin. Co je zpravidla vyšší, je pojistka (z důvodu většího objemu) a spotřeba. Nespornou výhodou většiny off-roadů je dlouhá a kolmá karoserie ve tvaru obdélníku a variabilní sedadla, díky čemuž je možné z vozu udělat malý náklaďák s vynikající užitnou hodnotou. Otázka tedy může spíše znít následovně: Co je větší snobství? Mít off-road vozidlo pouze pro zábavu anebo velké těžké SUV pouze pro dojíždění do supermarketu?

Škola jízdy terénem

Z neoficiálních statistik vyplývá, že kolem 90 % majitelů terénních vozů je mimo silnici nepoužívá nikdy a ještě méně s nimi jezdí do terénu pravidelně. To ukazuje na zcela nevyužitý potenciál.  Pokud to však zrovna vy myslíte s off-roadováním vážně a jste zcela bez zkušeností, nezoufejte. Možností máte několik. První z nich je vyjet mimo silnici ihned. To je však přímá cesta do pekla a pokud nejste ochotní jen tak vyhodit za nutné opravy tolik, co vás stálo celé vozidlo, vyvarujte se jí. Druhou, výrazně schůdnější možností je pak návštěva speciálních kurzů. V ČR existuje kolem deseti profesionálních společností poskytující off-road autoškolu, kde vás seznámí se základními funkcemi off-road vozidel a rozdílností jejich správné obsluhy a údržby od běžného silničního vozidla. Ukážou vám a vysvětlí princip redukční převodovky či uzávěrky diferenciálu, navijáku atd. Bohužel tyto kurzy nejsou nejlevnější (pokud vlastníte terénní vozidlo, bývá cena kolem 4000 – 5000 Kč, pokud si off-road musíte půjčit, může to být i dvojnásobek). I tak je ale nutné si uvědomit, že správným ovládáním a údržbou se zásadně prodlužuje životnost vozidla a navíc získáte schopnost se dostat na místa, na která byste se pěšky dostali jen stěží.

Další variantou je samozřejmě možnost sehnat si vlastní literaturu a informace o jízdě mimo silnici. Pokud se takto rozhodnete a chápete principy jízdy v terénu, můžete sjet např. na polní cestu, louku či do jiného lehkého terénu a začít opatrně zkoušet. Nikdy však nejezděte na neznámá místa, nepřeceňujte schopnosti své ani schopnosti vozidla. Nejezděte do skutečně těžkého terénu, aniž byste měli za sebou minimálně 100 hodin praxe. Dále je pak třeba zdůraznit jednu věc: Pokud chcete skutečně do těžkého terénu a máte minimum zkušeností, nekupujte si pro začátek nové vozidlo. Absolvovat tento „výcvik“ v nové Toyotě Land Cruiser za 2 miliony korun je sebevražda. Mnohem vhodnější budou např. malá terénní vozidla Suzuki Samurai či Jimny.

Redukční převodovka – princip fungování, obsluha

Každý opravdový off-road musí mít redukční převodovku. Přestože jich existuje několik typů, základní princip je vždy totožný – zvýšení tažné síly v těžkém terénu a prudkém stoupání související s větším točivým momentem. Z technického pohledu se jedná o další, většinou dvoustupňovou převodovku, umístněnou za hlavní převodovkou. Při jízdě po silnici je řazen přímý náhon, při jízdě v terénu či do prudkého kopce při zhoršené trakci je zařazen redukovaný stupeň (většinou v poměru kolem 2:1). Nespornou výhodou této převodovky je, že se díky ní dostanete i přes hluboké bahno, sníh, vyjeté koleje atd.

Uzávěrka diferenciálu – nezbytný pomocník

Uzávěrka diferenciálu je přítomna u každého terénního vozidla a je v terénu zcela nezbytná. Její funkce spočívá v tom, že při špatné přilnavosti zabraňuje protáčivosti kol. V podstatě jde o mechanické zařízení, které v případě potřeby vyřadí z činnosti nápravový nebo mezinápravový diferenciál. Pokud např. při jízdě v terénu jedním kolem zapadnete a to se vám bude protáčet, sníží se závěr celé nápravy (ačkoliv druhé kolo nemá s přilnavostí problém). Díky uzávěrce diferenciálu se celý točivý moment přenese pouze na neprotáčivá kola, což výrazně zlepší trakci a pomůže vám se z díry dostat. Uzávěrek existuje několik druhů a vše se děje buď manuálně nebo elektronicky (některá vozidla nabízejí obě možnosti). Důležité je ale dodržovat následující zásadu: Nikdy při uzavřeném diferenciálu nevytáčejte kola. Pokud to uděláte, riskujete prasklé poloosy či diferenciál. Následná oprava vás pak přijde na velmi nemilou částku.

Bez kvalitních pneumatik do terénu nejezděte

Zapomeňte na off-roadování na nízkoprofilových kolech. Nikam se nedostanete a navíc vás pak bude muset z terénu někdo vyprostit. Základem jízdy mimo silnici jsou solidní pneumatiky s hlubokým vzorkem, které na nízkoprofilová kola nikdy nedáte. Výhodou těchto pneumatik je navíc možnost je používat celoročně i ve sněhu. Pozor ale na obutí u SUV vozidel. To sice často mívá označení M+S, toho je však dosaženo pouze masivním dezénem schopným zajistit kvalitní záběr, při jízdě na zledovatělé vozovce pak ale můžete mít problémy s ovladatelností. Nutné je navíc říci, že nic není zadarmo a i na suché vozovce mají čistě terénní gumy horší jízdní vlastnosti, vyšší spotřebu atd.

Základní zásady ve zkratce

  • Bez kvalitních terénních pneumatik s hlubokým vzorkem mimo silnici nejezděte – daleko se nedostanete.
  • Jezděte pouze tam, kam vidíte nebo kde to znáte. Pokud jste navíc nezkušeným off-road řidičem, jezděte pouze tam, kde jste již několikrát byli a kde to opravdu dobře znáte.
  • Při jízdě z kopce je nutné jet velmi pomalu a vždy využívat brzdnou sílu motoru.
  • Při zapnuté uzávěrce diferenciálu nikdy nevytáčejte kola více než na půl rejdu.
  • Velká opatrnost je nutná při traverzování (jízda po svahu). Boční náklon může způsobit převrácení vozidla – vždy proto buďte připraveni rychle stočit volant
  • V terénu používejte redukční převodovku.
  • Pokud automobil zašpiníte od bláta, umyjte jej. Není nezbytné jet rovnou na myčku, ale alespoň citlivé části karoserie (např. prahy) by měly být od hrubého bahna očištěny.
  • Dokud si neodjezdíte své a nezískáte dostatek zkušeností, vyhněte se brodění řek.

Zároveň je také nutné brát v potaz, že fyzikální zákony ještě nikdo nikdy nepřekonal. Ze skutečně extrémní situace vás nedostane žádný automobil, žádné pneumatiky a ani zkušený řidič. Kromě samotných technických zdatností je základem jízdy v terénu schopnost odhadnout, co si můžu dovolit a co už ne.