Rozmanitost vozového parku a s ním související nástrahy a výhody

Je nepochybné, že se v průběhu posledních let automobilový trh nejen v Česku podrobil fundamentálním změnám. Automobil si dnes může dovolit takřka každý, kdo si jej skutečně chce koupit, a výrazně se změnilo i pojetí automobilových tříd. Malá vozidla, nižší střední třída, střední třída, vyšší střední třída apod. se stále více prolínají, objevuje se spousta vozidel, která mají sice tvar MPV, ve skutečnosti se ale jedná o malá vozidla atd. O zájem motoristů soupeří nespočet automobilek, které ještě před několika lety představovali zcela periferní součást automobilového trhu, příp. vůbec neexistovaly. Mnohé tradiční značky zažily pád ze špičky do průměru, ale naopak se podařilo spoustě zejména asijských automobilek, donedávna neexistujících či nechvalně známých, dostat se kvalitativně a z hlediska konkurenceschopnosti minimálně mezi průměr.

Nejdůležitější faktor při výběru vozidla je stále pro většinu motoristů cena

Existuje sice malá skupina lidí, pro kterou cena automobilu nehraje roli, nicméně pro drtivou většinu populace je cena vozidla a provozní náklady kritériem číslo 1. Ostatně není se co divit, že většina nových a dnes již úspěšných automobilek sází při ucházení se o zákazníka právě na cenu. Jedním z mnoha případů je i rumunská automobilka Dacia. Konec 90. let byl pro Dacii přelomový. Francouzská automobilka Renault v ní tehdy získala nadpoloviční většinu akcií, napumpovala do ní své technologie a díky licenčnímu dohledu zažila Dacia zejména se svým vozem Logan strmý vzestup. Každý, kdo v Loganovi jel, vlastní jej, či o něm četl nějaký odbornější článek, dobře ví, že tento automobil určitě nepatří mezi nejkvalitnější, nejspolehlivější a nejtrvanlivější. Má však jednu obrovskou přednost, a tou je cena. To uvítají zejména ti motoristé, kteří nedisponují prostředky na kvalitnější vozidlo a přitom se brání koupi ojetiny (a určitě jich není málo). Nabídku Dacie však Logan neuzavírá – k mání jsou ještě modely Sandero, ale také zajímavá alternativa k menším SUV cross-over Duster.

Dacia Duster je velmi zajímavým automobilem, jelikož solidní SUV (cross-over) pod 300 000 Kč prostě nikdo jiný na českém trhu nenabízí. Nissan Quashkai, VW Tiguan či jiné modely jsou cenově někde jinde. A co víc, systém pohonu 4×4 navíc ani nepochází od Dacie, nýbrž od Nissanu, který na trhu s terénními vozidly patří k lepšímu průměru až ke špičce. Mimoto se nejedná o pseudo-4×4 pohon. Šoférovi je nabízeno několik režimů: Auto (výkon je přenášen na obě nápravy podle přilnavosti k povrchu), Lock (slouží jako zablokování diferenciálu) a 4×2 (pouze přední pohon), které se vyplatí při jízdě po silnici. Duster určitě není plnohodnotný off-road a jako konkurence Land Roveru nepřipadá v úvahu. Horší silnice, sníh, a lesní a polní cesty však zvládne bez problémů. Pro chataře, rybáře, příp. obyvatele horských oblastí to může i tak být zajímavá volba.

Čínské automobily

Ačkoliv se kvalita čínských výrobků postupně zlepšuje a všeobecně je Čína spolu s Indií, Indonésií a Brazílií jednou ze zemí se značným potenciálem, je na čínských vozidlech, diplomaticky řečeno, ještě hodně co zlepšovat (nediplomaticky řečeno jsou čínské vozy vysoce nekvalitní, nebezpečné a vysoce nespolehlivé).

Ačkoliv v Číně existují desítky automobilek, asi nejvážnějším adeptem na ukrojení nějaké té prodejní porce je automobilka Brilliance, která již běžně prodává své vozy v Německu či v Itálii. Bohužel je pro tyto vozidla typické to, co je typické pro všechna čínská vozidla a s nadsázkou se dá říct pro všechny čínské výrobky: solidní zevnějšek v sobě ukrývá chabý vnitřek. Největším problémem nejen Brilliance, ale i třeba automobilů značky Lifan, je bezpečnost a jízdní vlastnosti. Oproti tomu Dacia sice neoslní ani svým zevnějškem ani svým vnitřkem (a už vůbec ne svou výbavou), nicméně stále jde o poměrně poctivé vozidlo, které je schopno splnit bez problému svůj účel.

Americké automobily aneb kde je starý dobrý Chevrolet

V Evropě se všeobecně traduje, že americký vůz je synonymum pro velkou, těžkou a neohrabanou kocábku, která spolyká 20 l na 100 km a i do kupé se vleze 8 lidí. V souvislosti s děním ve světě v posledním desetiletí se však tento stereotyp začíná měnit. Automobilky jako Chrysler či Pontiac již nabízí solidní, vzhledem k parametrům i poměrně úsporná vozidla a třeba tradiční automobilka Ford nabízela své EcoBoost motory nejprve v USA a až potom v Evropě.

Svět se mění a my s ním

Svět se mění velmi rychle. Kdo by ještě před 15 lety řekl, že klasické a aristokratické značky budou ve velmi blízké budoucnosti skoupeny indickými či čínskými společnostmi (např. Jaguar či Volvo). Asijská vozidla, která ještě v nedávné minulosti byla terčem posměchu (např. Kia či Hyundai) nyní představují kvalitní a s tradiční konkurencí srovnatelná vozidla. Ostatně jen si vzpomeňme, s jakým despektem se Němci či Britové dívali na škodovky a v současnosti je Německo pro Škodu Auto hlavní trh. Na druhou stranu není nutno si zoufat. Svět je kosmopolitní, hranice otevřené a koncept „ryzí“ automobilky je již několik let pasé. I královský Rolls Royce používá motory BMW, Bentley se již dávno nemontuje jen v Anglii a prémiová značka Lamborghini je vlastněna Volkswagenem.

Těžko říct, zda to s automobilovým průmyslem jde z kopce, do kopce či ještě nějak jinak. V prvé řadě by se asi mělo hledět na kvalitu, tzn. aby byla vozidla bezpečná, ekologická a alespoň částečně uspokojovala své majitele. Jestli už budou pocházet z Anglie, USA, Indie či Austrálie je nejspíš vedlejší.