S českým vozem dlouhodobě v zahraničí

Svého času se jezdilo autem jen po Československu. Ano, někteří z nás mohli do Jugoslávie či Maďarska, ovšem i tak byla doba před rokem 1989 zcela jiná. Dnes máme Schengenský prostor a EU a za hranice může svým vozem vyjet takřka každý. Velký rozdíl je ale v tom, zda se v zahraničí budeme pohybovat pouze pár dní či týdnů – pojedeme sem na dovolenou či na služební cestu – anebo zda zde chceme nějakou dobu žít. V druhém případě je totiž nutné připravit se na určité legislativní komplikace. Snad každá země totiž reguluje maximální možnou délku pobytu cizího vozu v ní, ukládá povinnost platit zde silniční daň atd.

Kdy se vyplatí v zahraničí jezdit na českých SPZ?

Existuje řada důvodů, proč se Češi dlouhodobě pobývající v zahraničí nijak nehrnou do vyřízení nové registrace v cílové zemi. Často jde o pohodlnost. Byrokracie je nepříjemná snad všude na světě, tak proč se do ní pouštět, když to není zcela nezbytné? Taková je logika řady našinců v zahraničí. Ano, svým způsobem mají pravdu. Než registrovat český vůz v zahraničí, je lepší jej prodat v Čechách a za takto získané peníze si koupit auto v zahraničí (často za méně peněz a ve vyšší kvalitě než u nás). Druhým důvodem, často tím rozhodujícím, jsou pak peníze. V některých zemích je totiž kromě běžných servisních úkonů nutné platit i silniční daň, může zde být vyšší povinné ručení atp. Ano, je pravda, že auto nejezdí na papíry ale na benzín. Ovšem pokud vás chytí a zjistí, že v zemi vůz pobývá v podstatě nelegálně, můžete se dostat do nepříjemností.

S českou SPZ v Anglii

Uznáte sami, že zabývat se dopodrobna všemi zeměmi a jejich legislativami, byť jen v rámci EU, by bylo jen stěží možné. Zaměřme se tedy na jednu z pro Čechy klíčových destinací – Anglii, kde žije, studuje či pracuje několik desítek tisíc Čechů. Jak se tady řeší přítomnost cizího vozu? V podstatě standardně. V Anglii je stejně jako ve většině zemí možné bez  omezení pobývat 6 měsíců. Pak musíme, de iure, vůz buď přeregistrovat anebo vyjet za hranice a za těmi alespoň dalších 6 měsíců zůstat.  Jinak hrozí pokuta a odtah.

Existuje systematická kontrola pobytu cizích vozů v UK?

Ne. Organizovaná a systematická kontrola zde není, což ale neznamená, že vůbec neexistuje. Policie jako taková délku pobytu zpravidla vůbec neřeší. Do problémů se spíše můžete dostat, ostatně u nás je tomu nejinak, s tamějšími městskými úřady. Pokud totiž zaparkujete na veřejném (tj. městském pozemku) a vaše vozidlo je již v zemi nelegálně, může vám jej úřad nechat odtáhnout a vymáhat po vás pokutu. Při vyhodnocování situace se často vychází z inteligentního kamerového systému, který espézetky dokáže rozpoznat. Díky němu jsou pak městští úředníci schopni vám dokázat, že již v UK pobývat déle, než je povoleno.

Na soukromém pozemku či v garáži byste měli být „v bezpečí“

V podstatě jediný problém – nedojde-li k nehodě – je „odchyt“ vozidla na veřejných, tzn. městských pozemcích. Pokud zaparkujete na soukromém pozemku – a nemusí to vůbec být třeba zahradě, postačí např. parkoviště – je opravdu minimální riziko, že by se váš vůz měl ocitnout na korbě odtahového vozu. Parkování před domem však může skončit odtahem, nepříjemnými oplétačkami a pokutou kolem 260 liber. Pak už budete k přeregistraci či odvozu vozu přinuceni. Samotná přeregistrace ale bohužel není jen papírování. Je potřeba předělat i několik komponent vozu tak, aby vyhovoval britským směrnicím. Na něco podobného se musí připravit třeba i řidiči, kteří se rozhodnou dovézt si vůz z Ameriky.

Není lepší koupit vůz přímo v UK?

Může se zdát že nikoliv. Náklady na provozování auta jsou v Anglii celkově vyšší než u nás. Důvodem je silniční daň, kterou musí platit každé vozidlo včetně těch vlastněných fyzickými osobami, vyšší pojistky (zejména u silných a sportovních vozů a pak u mladých řidičů) a vyšší cena benzínu (dána vysokou spotřební daní). Levnější není ani servis. Na druhou stranu je ale možné v Anglii za pár peněz koupit velmi slušnou ojetinu (což je dáno především specifičností zdejšího trhu), jsou zde mnohem lepší silnice a české speciality typu přeraženého VIN kódu či stočeného tachometru se zde téměř nevyskytují. Angličané se navíc o své vozy většinou starají lépe než třeba Češi či Poláci, byť na tuto zásadu již dnes asi v souvislosti s obrovskou migrací do UK nelze spoléhat. I tak ale není žádný problém koupit 10 let staré rodinné Volvo ve skvělém stavu za peníze, které by v ČR nestačily ani na rozlítanou Octavii první generace.