Úsekové měření na dálnicích se stane realitou. Důvodem má být bezpečnost

Naposledy se o úsekovém (poměrovém) měření vedly poměrně vášnivé debaty před zhruba 8 lety. Bylo to v souvislosti s tím, že tehdy dostala městská policie právo kontrolovat řidiče pomocí úsekového měření v obci. Dnes se o tomto fenoménu začíná mluvit znova. Ve hře je totiž zavedení úsekového měření na dálnicích, především pak v místech zúžení či jiných dopravních omezení. Hlavním argumentem pro tuto legislativní změnu je pak — ostatně jako vždy — bezpečnost.

Měří se průměrná, nikoliv okamžitá rychlost

Úsekové měření funguje na poněkud odlišném principu než měření klasické. V případě klasického měření vás může policie pokutovat za to, že jedete v konkrétním bodě vyšší než dovolenou rychlostí. U úsekového měření vás automatický systém vyfotí poprvé v momentě, kdy vjíždíte do daného úseku, a podruhé pak tehdy, když z tohoto úseku vyjíždíte. Na základě délky takového úseku a času, za který jej projedete, pak spočítá průměrnou rychlost. Pokud je vyšší než povolená, máte problém.

Úsekové měření má zvýšit bezpečnost provozu

Zavedení jakýchkoliv represí týkajících se provozu na pozemních komunikacích bývá vždy zdůvodňováno snahou o méně nehod. Ne náhodou se tak o úsekovém měření začalo mluvit po hromadné nehodě na D1 a Pražském okruhu, kdy se v tzv. bílé mlze srazilo několik desítek aut. Řada z nich přitom rychlostní limit vůbec nepřekročila. Jen byly prostě tehdy klimatické podmínky takové, že jedinou bezpečnou jízdou byla jízda v rytmu vskutku šnečím. Jestli by měření v úsecích dokázalo v budoucnu zabránit dalším podobným nehodám, ať si odpoví každý sám. Mírně paranoidnější — rozumějme realističtější — šoféři ale tuší, že zde jde o něco víc.

Záminka k další persekuci řidičů?

Je skoro až úsměvné, že jsme se o zamýšleném zavedení nového způsobu měření dozvěděli hned den po hromadném karambolu mezi Prahou a Brnem. I když, co my víme. Třeba někdo pracoval dlouho do noci. Tak či onak, úsekové měření bude představovat další způsob jak z peněženek řidičů vyždímat nějaký ten krejcar. A nejen to!

Úseková měření aneb jak během dopoledne přijít o řidičský průkaz

Bojíte se ztráty řidičáku? Anebo si naopak říkáte, že se vám nic nemůže stát? Vždyť přece jezdíte slušně a podle předpisů. Budete možná překvapení, ale přijít o řidičské oprávnění není nic složitého. Vlastně se ani nemusíte příliš snažit. Ptáte se, „jak na to“?

Na pražské „Jižní spojce“ platí až do 11. hodiny večer rychlostní limit 80 km/h. Většina řidičů zde ale běžně a naprosto bezpečně jezdí kolem 100 km/h. Pokud by vám přitom jen trochu foukl vítr do zad a ručičku tachometru poslal někam na (ve srovnání s běžnou stotřicítkou) astronomických 102 či 103 km/h, znamenalo by to jediné: překročení povolené rychlosti o více než 20 km/h. Jen málokterý motorista přitom ví, že pokud během jednoho roku dvakrát překročí rychlost o více než 20 km/h v obci či 30 km/h mimo obec, je mu automaticky odebrán na 6 měsíců řidičský průkaz, a to i tehdy, když má na kontě stále ještě 6 bodů. Podobný dvojitý prohřešek se přitom může odehrát třeba během jednoho dne.

Řidiči údajně ignorují rychlostní omezení

Jedním z důvodů pro zavedení úsekového měření má být skutečnost, že řidiči v problematických místech (např. v zúženích) ignorují značky přikazující snížení rychlosti. Ono se ale není moc čemu divit vzhledem k tomu, jak často podobné značky nacházíme „pozanechané“ kolem cest i dlouho po tom, co stavební práce skončily či byly přerušeny.

Ať už se tedy situace vyvine jakkoliv, doufejme, že vyhraje zdravý rozum a že se budou perzekuovat jen ti řidiči, kteří skutečně bezpečnost provozu ohrožují.