Úspěšná a bezpečná jízda se sněhovými řetězy

Třebaže se pravá ladovská zima ještě neukázala, na řadě silnic, zejména pak v horských oblastech, již sníh leží. Dnešní článek, ve kterém se budeme zaobírat jízdou se sněhovými řetězy – jejich typy, životností apod. – bezpochyby ocení zejména ti řidiči, kteří buď žijí ve výše položených oblastech anebo např. plánují lyžařskou dovolenou v Alpách.

Čím se řídit při výběru sněhových řetězů

Na trhu je řetězů velká spousta. Liší se cenou, použitým materiálem, zemí původu atd. Jak se však v této změti orientovat? V prvé řadě je vhodné doporučit specializované prodejny či pneuservisy. Ty prodávají většinou výhradně kvalitní výrobky a navíc nám zde dokáže koupi usnadnit školená a zkušená obsluha.

Všeobecně řečeno je ale při výběru sněhových řetězů důležité vzít v potaz následující: rozměr pneumatik (šířka pneumatiky, velikost ale také výška bočnice), typ vozu (kupé, SUV, kombi…), případně i typ pohonu (4×2, 4×4). Řetězy špatných rozměrů se mohou nejen uvolnit, důsledkem čehož pneumatiky ztratí trakci a vy takříkajíc zapadnete, ale hlavně může dojít k poškození pneumatiky, podběhů apod.

Který typ řetězů vybrat?

Tekuté sněhové řetězy

Tekuté řetězy nejsou řetězy jako takové. Jedná se v podstatě o chemickou látku, která se nanese na pneumatiku. Ta potom ztvrdne a odstraní se buď časem a kilometry anebo až najetím na asfalt. Tato forma řetězů je relativně levná, snadno se aplikuje, nicméně v opravdu těžkých podmínkách neobstojí.

Šikmostopé sněhové řetězy

Jedná se o drahé ale špičkové řetězy zajišťující vynikající trakci díky výbornému pokrytí celého běhounu pneumatiky. Tyto řetězy jsou vyrobeny z prvotřídní oceli a pyšní se dlouhou životností (navíc je možné je použít oboustranně). Na silnici s nimi v podstatě není možné zapadnout, výborně se hodí i pro off-road a extrémní podmínky.

Řetězy s H a X stopou

Střední třída mezi řetězy. Jedná se v podstatě o základní řetěz zdokonalený lepším pokrytím běhounu. Označení plyne ze stopy ve tvaru písmene H nebo X. Nemají tak dobrou trakci a navíc je nutné je nasazovat během jízdy. Jsou však relativně odolné a pevné.

Klasické (žebříčkové) řetězy

Základní řetěz pro občasné použití v nehlubokém sněhu. Vyznačuje se jednoduchou stopou s tím, že příčky řetězu jsou napnuty přes celou šířku pneumatiky. Jsou nejlevnější, avšak nezajišťují dobrou trakci, často bývají zhotoveny z nekvalitních materiálů. Navíc je nutno při montáži na řetěz najíždět. Ač tyto řetězy moc nedoporučujeme, svátečním jezdcům v nepříliš vysokých horách pomoci mohou.

Uskladnění a montáž sněhových řetězů

  • Nikdy nevyhazujte návod. Montáž sněhových řetězů není triviální věc a snadno se zapomene. Vždy je lepší si ponechat tahák ve formě manuálu.
  • Kontrolujte utažení řetězů. Uvolněný řetěz může způsobit nehodu, poškození vozu či zničení pneumatiky.
  • Řetězy vždy nasazujte, dokud je přilnavost dobrá, ne jakmile zapadnete. Stejně tak je vhodné je nasadit např. na odpočívadle či parkovišti a zbytečně neblokovat silnici.
  • Řetězy montujte na hnací nápravu. Pokud vlastníte vozidlo s pohonem všech kol, uděláte nejlépe, když řetězy osadíte všechna kola.
  • Nepřekračujte nejvyšší konstrukční rychlost sněhových řetězů, která se pohybuje kolem 50-60 km/h
  • Ihned poté, co opustíte zasněžený povrch, řetězy sundejte. Omyjte je v teplé vodě, usušte a schovejte. Žádná další údržba není nutná.
  • Řetězy nemažte, nevoskujte, neošetřujte proti korozi
  • Pozor na nerovnoměrné opotřebení řetězu. Hrozí zde jeho přetržení a uvolnění.

Je nutné používat sněhové řetězy v kombinaci s pohonem všech kol?

Pokud máte dobré zimní pneumatiky a neplánujete jízdu mimo silniční síť, tak se bez nich pravděpodobně obejdete. Chcete-li se však např. „vyhrabat“ ke své zasněžené chatě v Krkonoších, bude i pohon 4×4 potřebovat pomoc. Tu vám poskytnou právě sněhové řetězy.