Už jste někdy vyzkoušeli spolujízdu? Aneb jak se nestát závislým na vlastním voze či MHD

Tak jako o řadě dalších věcí i o spolujízdě platí, že to, co je v zahraničí chápáno jako běžné a samozřejmé, je u nás stále trochu tabu. Na rozdíl třeba od Německa či Nizozemí, využívají možností spolujízdy v Čechách zpravidla pouze mladí lidé, typicky studenti. Starší lidé se pak na tento fenomén dívají skrze prsty, argumentují přitom většinou bezpečnostním hlediskem.

Spolujízda nemusí být adrenalinový sport o přežití. Postačí trocha obezřetnosti a selský rozum

Hlavním důvodem, proč se zejména starší lidé bojí usednout k cizímu člověku do auta, je bezpečnost. Co když se vybouráme? Co když to bude nějaký alkoholik nebo dokonce feťák? Co když mě přitom přepadne či znásilní? I takové jsou někdy prvotní reakce zástupců především starší generace. Jistě, určitá dávka rezervovanosti a obezřetnosti je na místě. Ovšem obavy, že registrovaný řidič svou posádku někde zneužije, unese a podobně, jsou skutečně přitažené za vlasy. Pokud jde o řidičské schopnosti těch, kteří spolujízdu nabízejí, může jít o zkušené či méně zkušené šoféry (na většině portálů, které tuto službu nabízejí, řidič uvádí, kolik má najeto a jak dlouho je držitelem řidičského oprávnění). Jen opravdu zřídkakdy jde však o nebezpečné řidiče. Řada z nás má navíc podvědomě zaxifováno, že pojedou-li autobusem, mají jistotu kvalitního, zkušeného a tudíž bezpečného šoféra. To je ale někdy naivní představa. Zejména nyní v období dovolených je relevantní poznámka, že si řada cestovních kanceláří najímá takové řidiče, kteří jednak mají technicky možnost autobus do dovolenkové destinace dovézt (nejsou vázáni jinými pracovními povinnostmi) a navíc nabídnou nízkou cenu. Velmi často tak s nic netušícími a naivně věřícími turisty do Chorvatska jede autobusem člověk bez zkušeností, který autobus s trochou nadsázky řídí podruhé v životě. Jak to pak dopadá, se každé léto dočítáme na hlavní stránce kteréhokoliv média. Druhou kapitolou jsou pak sice zkušení ale zdravotně nezpůsobilí řidiči v důchodovém věku. Ti mohou být náchylnější k infarktu, kolapsu z vedra a dalším zdravotním problémům. Spolujízda tak v tomto kontextu rozhodně nemusí být méně bezpečná než autobus.

Cestující mají možnost řidiče hodnotit. Při výběru řidiče nezapomeňte tato hodnocení vzít v potaz

Většina serverů, které jsou zaměřené na spolujízdu, umožňuje řidiče i spolujezdce hodnotit. Může jít buď o strohé ale často dostačující hodnocení v podobně palce nahoru/dolů anebo o psaný komentář („bezpečná, rychlá jízda“, „bez problémů, rád se svezu znova“ apod.). Máte-li možnost, volte takové řidiče, kteří již za sebou mají několik odjetých jízd a pokud možno co nejvíce kladných hodnocení.

Nemáte-li z šoféra dobrý pocit, nebojte se vystoupit

Spolujízda zcela jistě určité drobné riziko představuje. Pokud je vám řidič nesympatický, nemáte pocit bezpečí či vás prostě jen nepřesvědčil svým stylem jízdy či schopnostmi, nebojte se vystoupit a tohoto šoféra negativně ohodnotit. Pravděpodobnost, že narazíte na tzv. „hovado za volantem“, je ale zpravidla velice nízká. I ty negativní komentáře, které se tu a tam objeví, se nesou spíše v duchu „přijel se zpožděním“, „byli jsme namačkaní v malém autě“ apod.

Přes spolujízdu je možné se dostat i do zahraničí. Dokonce i mimo Evropu

Nabídka spolujízd se rozhodně nevztahuje pouze na českou kotlinu. Zcela běžně se zejména v letních měsících setkáme s destinacemi jako Chorvatsko (od Istrie až po Dubrovník), Itálie (od Benátek až po Neapol) či třeba Francie. Úplnou výjimkou však nejsou ani cíle mimo starý kontinent, zejména do Turecka. Pokud byste měli zájem podívat se do zahraničí na vlastní pěst pomocí spolujízdy, níže uvádíme přibližný přehled cen jízd do vybraných evropských destinací.

  • Praha – Paříž: 800,-
  • Praha – Mnichov: 500,-
  • Brno – Makarska: 800,-
  • Praha – Barcelona: 1900,-
  • Praha – Ženeva: 1000,-

Pokud chcete nabídnout spolujízdu, zkontrolujte si pojištění odpovědnosti za posádku

Pokud plánujete někam jet a rádi byste nabídli místo v autě, můžete využít možností některého z mnoha portálů. Doporučujeme si ale zkontrolovat, zda máte uzavřené pojištění odpovědnosti za posádku v dostatečné výši. Znáte to, náhoda je blbec a pokud by došlo k nehodě, spolujezdci by po vás teoreticky mohli požadovat úhradu bolestného, ušlého zisku atp. Dost možná jste již proti takové události chráněni v rámci svého havarijního pojištění. V opačném případě si připojištění pro klidné spaní raději uzavřete.