Výběr autobaterie nemusí být galeje

Pokud si lámete hlavu, jak nahradit vysloužilou autobaterii, nezoufejte. V dnešním článku se na toto téma zaměříme a kromě výběru baterie samotné vám také povíme něco o údržbě a správném zacházení s ní.

Točí se vám hlava ze všech těch fyzikálních pojmů, jako je polarita, proud, kapacita apod.? Není důvod

V každém autoservise a řadě pneuservisů či prodejen náhradních dílů vám s výběrem baterie ochotně pomohou. Většinou bohatě postačí v takovém obchodě uvést druh vozidla, pohonu a rok výroby, a o zbytek se už nemusíte starat. Základy je však dobré znát, aby vám např. nevnutili zbytečně drahou baterii, kterou vaše vozidlo vůbec nepotřebuje, příp. baterii nekvalitní, u které hrozí vznícení apod. Několik základních pojmů je tedy dobré znát a orientovat se v nich:

Kapacita autobaterie

V manuálu k vašemu vozidlu se uvádí minimální kapacita, kterou autobaterie musí disponovat. Pod tento údaj určitě nechoďte. Nemusí se sice udát žádná tragédie, nicméně hlavně v zimě by se mohlo stát, že např. nenastartujete. Kapacita autobaterie se uvádí vždy v ampérhodinách (Ah) a značí, jak dlouho je baterie schopná tvořit určitý proud v určitém čase. Jasná a krátká rada na závěr zní: u benzínového motoru nechoďte pod 63 Ah a u nafty pod 70 Ah.

Napětí autobaterie

Doporučujeme 12 V. Menší vozidla by se sice obešla i s 6 V, nicméně stále platí, že je lépe naddimenzovat než poddimenzovat.

Polarita autobaterie

Polaritu autobaterie zde uvedeme jen pro pořádek. Pozor na plus a mínus si budou muset dávat pouze ti z nás, kteří by se rozhodli si baterii do vozidla nainstalovat sami. Jedná se hlavně o to, abyste nekoupili baterii, která bude mít opačnou polaritu, jelikož póly není možné prohodit. Solidní prodejce by ji však měl bez problémů vyměnit. Pokud se ale obrátíte na servis, tento problém zaniká.

Velikost baterie

Pokud chcete koupit baterii např. v e-shopu na vlastní pěst, zjistěte si v manuálu předepsané rozměry. Baterii určenou do dvouapůltunové limuzíny do Fordu Fiesta prostě nestrčíte. K takto špatné koupi však stejně asi nedojde, jelikož vás velmi brzo odradí vysoká cena.

Nejvhodnější materiál

Odolnost, životnost a funkci baterie ovlivňuje řada faktorů, mezi nimi i materiál, ze kterého je vyrobena. Nekupujte baterii, která má desky s příměsí antimonu a raději zvolte hybridní konstrukci. Ta je sice dražší, vydrží však více a díky vyššímu proudu se vám těžko stane, že byste nenastartovali.

Bezúdržbové či údržbové baterie? Toť otázka

Otázka to sice je, nicméně odpověď je jednoduchá: volte baterie s bezúdržbovým provozem. Nemusíte nic kontrolovat, dolévat apod. Ceny jsou dnes poměrně příznivé.

Co dělat, aby mi autobaterie vydržela?

V žádném případě baterie nesmíte nechat vybít či ji naopak přebít. Hlavně přes zimu je třeba alespoň párkrát za měsíc ujet střední až delší vzdálenost (min. 20 km), aby se baterie mohla dobít. Pokud tak neučiníte, riskujete, že vůz nepůjde nastartovat.

V případě, že máte ve voze instalovanou údržbovou baterii, kontrolujte pravidelně stav elektrolytu (postačí dvakrát za rok).

Jak baterii nabíjet

Ideálně se baterie nabije jízdou. Pokud je však nezbytné použít nabíječ, zvolte výhradně takový, který předepisuje výrobce. Zejména u akumulátorů typu VRLA akumulátorů s uzavřeným cyklem může nevhodný nabíječ způsobit zničení baterie. Plně nabitá baterii se pozná podle klidového napětí pohybujícího se kolem 13 V.

Pokud s vozidlem jezdíte jen velmi zřídka a navíc na krátké trasy, alespoň jednou za čas jej projeďte více. Pokud tak neučiníte, na baterie může začít sulfatace, která vede k jejímu nevratnému poškození či zničení.