Vyplatí se tankovat prémiová paliva?

Kromě drobných prodejců je dnes téměř nemožné najít společnost, která by nenabízela některé z tzv. prémiových paliv – tj. pohonných hmot s vysokým oktanovým či cetanovým číslem. Tato paliva ve většině případů dokáží snížit spotřebu a projeví se pozitivně i na pružnosti motoru.

Navíc dochází k prodloužení životnosti motoru a snížení opotřebení mechanických částí. Spalování těchto paliv je zároveň ekologičtější, a proto dochází k nepatrně menší zátěži životního prostředí. Bohužel jsou však někdy až o 5 korun na litr dražší. V dnešním článku se podíváme, mimo jiné, na to, zda má smysl tato paliva tankovat a také zda jsou skutečně o tolik lepší než standardní paliva.

Jaký je význam oktanového a cetanového čísla?

Oktanové a cetanové číslo by se dalo přirovnat k punci u zlata. Čím více karátů, tím čistější zlato a naopak čím vyšší oktanové číslo, tím lepší vlastnosti paliva. Oktanové číslo v podstatě vyjadřuje odolnost paliva proti tzv. klepání, ke kterému dochází při kompresi ve válci spalovacího motoru. Čím vyšší toto číslo je, tím vyšší je procentuální obsah izo-oktanu ve směsi. Pokud tedy natankujeme benzín s oktanovým číslem 100, bude odolnost tohoto paliva proti samozápalu stejná jako u čistého izo-oktanu. Paliva, která se honosí ještě vyšším oktanovým číslem než 100, (např. bioetanol E85) jsou pak ještě odolnější než izo-oktan. Rozdíl mezi puncem u zlata a oktanovým číslem je tedy v tom, že zlato může být maximálně stoprocentní, oktanové číslo nikoliv.

Příznivci dieselových motorů se nesetkávají s oktanovým ale cetanovým číslem. Opět se však jedná o hodnotu do velké míry určující kvalitu motorové nafty. Toto číslo udává procentuální množství cetanu ve směsi s 1-methylnaftalenem. Pokud byste čistě hypoteticky natankovaly naftu s cetanovým číslem 0 (nebojte se, na takovou určitě nenarazíte), bude mít toto palivo totožnou charakteristiku jako čistý metylnaftalen. Pokud by se vám naopak podařilo natankovat naftu s cetanovým číslem 100 (opět se pohybujeme v čistě teoretické rovině), půjde o palivo s vlastnostmi čistému cetanu. Všeobecně zde platí, podobně jako u oktanového čísla, že při natankování vysokocetanového paliva dieselový motor s přímým vstřikováním lépe startuje, lépe akceleruje a dochází k menšímu opotřebení mechanických částí i menší zátěži životního prostředí.

Vyplatí se prémiová paliva? Je pravda to, co tvrdí prodejci?

Všeobecně bezpochyby platí, že vyšší oktanové či cetanové číslo paliva je pro automobil pozitivem. Otázka však je, zda jsou tato paliva až o tolik lepší, že se vyplatí za nádrž zaplatit i o 300 Kč více.

Někteří výrobci slibují, že dojde při natankování lepšího paliva až k 15% snížení spotřeby a 10% zvýšení výkonu. Pokud jde o tyto cifry, jsme poměrně skeptičtí. Kvalitní palivo vozu jednoznačně prospívá, nicméně snížení spotřeby o více jak 10 % bychom považovali za velmi nepravděpodobné a o 10% zvýšení výkonu také pochybujeme. V žádném případě se však nestavíme proti koupi těchto paliv. Zdaleka totiž nejde výhradně o spotřebu a výkon. Speciální aditiva v prémiových palivech lépe mažou a mají dokonce samočistící schopnosti. Díky tomu mívají automobily pravidelně tankující prémiová paliva méně zanesené sací ventily a vstřikovače. Celkově premiová paliva doporučujeme, jsou ekologičtější, lépe se s nimi startuje, ale…

Bohužel ne vše funguje tak, jak by mělo. Platí to i o prémiových palivech

Je řada motoristů, kteří se pravidelně pohybují za našimi západními hranicemi a stejně tak existuje řada těch, kteří po natankování paliva např. v Německu zjistili, že jim auto bez nějakého jasného důvodu lépe jede.

Jen pro zajímavost, před třemi lety provedl Ústav paliv a maziv nezávislý test, při kterém porovnával klasickou naftu od firmy Shell a její premiovou variantu Shell V-Power Diesel. Možná se vám teď začne vařit krev v žilách ale vězte, že zatímco na české čerpací stanici se jednalo o v podstatě totožná paliva, německý V-Power Diesel byl o poznání kvalitnější. Bylo by však velmi nespravedlivé obviňovat pouze Shell. Všeobecně je totiž nafta i benzín prodávaný v Čechách horší než ten německý.

Jak jsme řekli, výhodou prémiových paliv není pouze výkon a spotřeba ale také jejich antikorozní vlastnosti a schopnost chránit mechanické součástky v motoru. Rozrušení jedinci či řidiči s vysokým tlakem si můžou oddychnout, jelikož z tohoto pohledu dopadly jak německý tak český Shell V-Power Diesel stejně dobře.

Drobná rada na závěr

Jelikož je poměrně velká část vozidel staršího data výroby, ke svému provozu nutně kvalitní benzín nepotřebují. Čas od času se to ale pro samočistící schopnosti prémiových paliv vyplatí. Tím se zvyšuje životnost motoru. Point-s doporučuje, aby se u běžného vozidla tankovala zhruba každá pátá nádrž prémiovým palivem. U sportovních aut, aut s turbomotory či pro sportovnější jízdu pak doporučujeme lepší benzín tankovat pravidelně.