Vysloužilé koráby silnic aneb jak se dostat k luxusnímu Mercedesu za dvě výplaty

Myslíte si, že vlastnit luxusní vozidla prestižních značek, jako je Jaguar, Mercedes anebo BMW, je výsadou bohatých? Ne tak docela. Už za několik desítek tisíc je možné si tato auta zakoupit. Může to sice znít jako pohádka tisíci a jedné noci, nicméně opak je pravdou. Za stará luxusní vozidla (ne však nutně vysloužilá) se dnes platí pouhé zlomky toho, co stály dříve. Je ale nutné být značně obezřetný. V dnešním článku se pokusíme popsat ta nejzásadnější úskalí, která mohou potenciálnímu kupci přidělat nejednu vrásku na čele.

Pozor na celkový stav vozidla

Obezřetnost na prvním místě – asi tak zní základní zásada při koupi starých luxusních vozidel. Vždy si vozidlo před koupí „projeďte“, zkontrolujte, zda někde něco nedělá neplechu, a také zhodnoťte stav karoserie. Raději se vyvarujte podezřele levných ojetin – za nízkou cenou se totiž velmi často schovává řada problémů. Nemá téměř smysl řešit rok výroby či počet ujetých kilometrů (to, jestli je vozidlo vyrobeno v roce 1990 nebo 1991 a má najeto 400 či 500 tisíc kilometrů v podstatě nehraje roli). Skutečně se zaměřte na technický stav. Pokud totiž koupíte auto s poruchou, je možné, že vás budou muset v servisní stanici křísit hodně studenou vodou.

Ačkoliv s běžnými spotřebními záležitostmi, jako jsou brzdové destičky či tlumiče, by neměl být problém, jakákoliv vážnější závada (zejména na motoru) se může hodně prodražit. Určitě totiž neplatí, že pokud do autorizovaného servisu přijedete s novým vozem, budete platit výrazně víc. Cena bude víceméně stejná a navíc platí, že většina majitelů nových limuzín má servisní zásah proveden zdarma v rámci záruky. Vy však nikoliv. A jen tak mimochodem; i pouhá porouchaná měrka paliva vás na Mercedesu S může vyjít na šesticifernou částku.

Na benzínkách vás budou mít moc rádi

Pokud se rozhodnete pro koupi staré luxusní limuzíny s osmi či dokonce dvanáctiválcových motorem, připravte se na časté návštěvy čerpacích stanic. Jen si spočítejte, kolik byste zaplatili za cestu z Prahy do Brna při spotřebě 18 l/100 km a cenách kolem 36 Kč/litr. Stejně tak je nutné – pokud se nerozhodnete si ze svého miláčka udělat veteránské vozidlo – počítat i s vyšším povinným ručením a havarijní pojistkou.

Na víkendové projížďky možná…

Na běžné denní ježdění jsou však staré limuzíny přijatelné snad jen pro skutečné „fajnšmekry“. Z důvodu astronomické spotřeby a drahých servisních úkonů je starý luxusní vůz vhodný spíše na víkendové projížďky. Určitým řešením by sice nepochybně bylo LPG, avšak jednalo by se o investici za minimálně 30 000 Kč (možná i dvojnásobek) a navíc byste pak nemuseli dostat veteránskou SPZ a nižší cenu za pojištění.

Německý luxus na českých silnicích

Doslova archetypálními zástupci třídy luxusních limuzín je v českých končinách Mercedes třídy S a BMW řady 7. V poslední letech se do popředí dostaly i vozy Audi A8 a také Lexus LS. Všeobecně se o těchto vozech dá říci následující:

  • velmi výhodná cena
  • slušný stav
  • vysoká úroveň komfortu a vnitřního prostoru
  • stále velmi slušná úroveň bezpečnosti

Ačkoliv české autobazary tato klasická vozidla nabízejí, my doporučujeme jet spíše do Německa. Existuje mnohem vyšší šance, že narazíte na vozidlo ve stále velmi slušném stavu, bez koroze a s nepřetočeným tachometrem. Krom toho, třebaže se to může zdát překvapivé, jsou zde vozy levnější než v Čechách (je samozřejmě ale nutné počítat s náklady na převoz, registraci apod.).

Velmi rozumnou volbou je i např. Švýcarsko – o něco vyšší ceny vám často zaručí bezúdržbovost, velmi dobrý stav a exkluzivitu. Není žádným tajemstvím, že vozy původem ze Švýcarska bývají vesměs v perfektním stavu a přetáčení tachometru a podobné zvyky zde též nejsou příliš v módě. I tak je ale koupě takového vozidla sázkou do loterie. Třebaže takový Mercedes třídy S z 90. let (lidově přezdívaný „mamut“) nepatřil mezi nejspolehlivější modely, je klidně možné, že si dovezete vysoce kvalitní, luxusní, bezpečný a stále do značné míry reprezentativní vůz, se kterým kromě běžného servisu nebudou problémy. Bohužel je zde ale jedno velké kdyby…

Rádi byste měli v garáži britského šlechtice? Máte šanci.

Věřte nebo ne, kdokoliv má možnost dovézt si z Německa luxusní Jaguar XJ za ceny i výrazně pod 100 000 Kč. Bohužel však u těchto vozidel dochází často k poruchám na automatické převodovce, kterou nezbývá než vyměnit s tím, že cena nové převodovky se pohybuje kolem 100 000 Kč i více – z tohoto důvodu určitě nekupujte vozidlo, které hůře řadí či neřadí některý stupeň. Dalším problémem bývá koroze: Jaguar XJ disponuje v rámci své třídy naprosto mizernou antikorozní ochranou a není dokonce problém narazit na „kvetoucí“ XJ i s rokem výroby 2001! Určitě nekupujte XJ v problematickém stavu, protože se z něj stane bezedná díra, ve které za dva roky provozu utopíte dvakrát i třikrát tolik peněz, než kolik jste za něj dali.

Drobný tip od Point S

Pokud se vám líbí Jaguar XJ a plánujete jeho koupi, kupujte pouze v perfektním stavu, ideálně ve Švýcarsku. Zaplatíte sice více, ale výrazně tím snížíte riziko případných potíží.

A co takhle modrá krev značky Bentley?

Ačkoliv patří na českých silnicích vozy Bentley k raritám, není problém běžné osmiválcové modely z konce 80. let ve stále solidním stavu z Německa za ceny pod 5 000 € dovézt. Stále ale musíme hrát jednu a tu samou písničku – servis těchto vozidel se může hodně prodražit a navíc náhradní díly nemusí být v ČR ani dostupné.

Porsche za tři výplaty?

Pokud zcela neholdujete pojízdným obývákům, o kterých jsme se bavili až doposud, nezoufejte. Za rozumné peníze je možné si pořídit i některý z vysloužilých sporťáků, např. Porsche 924 s výkonem přes 200 koní. Za to zaplatíte i pod 80 000 Kč; osmiválcový Ford Mustang či 300 koňové Chevrolet Camaro se dá sehnat ještě levněji. Povede-li se vám koupit toto vozidlo v dobrém stavu za nízkou cenu (což však může být zejména v ČR problém), můžete si ihned naplno užívat „gumování“ před diskotékou či na parkovišti. Problém je však v tom, že tato vozidla již měla zpravidla hodně (5 a více) majitelů, existuje mnohem vyšší riziko, že bylo nešetrně zasahováno do motoru (např. amatérským tuningem) a navíc roste pravděpodobnost, že automobil byl v minulosti bouraný. To se projeví na bezpečnosti, spolehlivosti a celkovém prožitku z jízdy.

Drobná rada na závěr

Koupě prestižního vysloužilého vozidla může být zajímavou výzvou pro někoho, kdo se o auta zajímá, je sám automechanik anebo má např. známého automechanika. Pokud jste navíc členem fanklubů jednotlivých vozidel či značek, získáte známosti a kontakty, kterých využijete při shánění servisních pracovníků, náhradních dílů apod. Troufáme si však tvrdit, že pro 99 % motoristů (možná více) nejsou tato vozidla vhodná a už vůbec ne na běžné ježdění.